Scholarly Articles and Department Publications
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Scholarly Articles and Department Publications by Title
Now showing 1 - 20 of 518
Results Per Page
Sort Options
Item Open Access Item Open Access Article on :the values of citizenship in a sample of university students _ field study university of msila Amodel(Université de M'sila, 2018) خضرة حلاب; د.عمر عمور طلب ة ا مستوى و التعرف ع حالي ة إ هدف ت الدراس ة ا جتمعية والسياسية حقوق والواجبات والمشاركة ا م بقيم الانتماء وا ومستوى وع ج الوصفي بجامعة محمد بوضياف بالمسيلة، ولتحقيق هدف الدراسة تم اعتماد المن ، كما تم اختيار عينة عشوائية مقدارها( 200 ) طالب وطالبة من جامعة محمد التحلي ن كما تم التحقق من بوضياف بالمسيلة، وق د تم بناء استبيان م ن طرف الباحث عينة استطلاعية مقدارها ( 40 ) طالب وطالبة ، عد تطبيقھ ع ية وم خصائصھ السي العينة الأصلية تم استخدام مجموعة من الأساليب عد تطبيق الاستبيان ع و النتائج تم التوصل إ الأخ حة الفرضيات واختبارها ، و الإحصائية للتأكد من التالية: جامعة بقيم المواطنة بدرجة متوسطة طلبة ا 1 مستوى و ن بقيم الانتماء بدرجة جامعي عينة الدراسة من الطلبة ا 2 مستوى و متوسطة . حقوق والواجبات ن بقيم ا جامعي عينة الدراسة من الطلبة ا 3 مستوى و بدرجة متوسطة . جتمعية والسياسية ن بقيم المشاركة ا جامعي عينة الدراسة من الطلبة ا 4 مستوى و بدرجة متوسطItem Open Access Differences in emotional intelligence among university students in the light of some variables -A field study at Mohamed Boudiaf University in M'sila(2022) moussaoui oumesaad; brahimi samiaLa présente étude vise à identifier les différences d'intelligence émotionnelle chez un échantillon d'étudiants de l'Université Mohamed Boudiaf de M'sila à la lumière des variables de sexe, de niveau d'études et de collège (1998), et dans le but d'atteindre l'objectif objectifs de l'étude, l'approche descriptive a été retenue pour sa pertinence par rapport à la nature de l'étude, et les résultats de l'étude ont conclu ce qui suit : Il n'y a pas de différences statistiquement significatives dans le niveau d'intelligence émotionnelle parmi un échantillon de M'sila Étudiants universitaires selon la variable de sexe, alors qu'il existe des différences significatives Signification statistique du niveau d'intelligence émotionnelle parmi un échantillon d'étudiants de l'Université de M'sila selon la variable du niveau d'éducation et du collègeItem Open Access Difficultés De L'application De L'approche Par Compétences Dans L'enseignement Du Fle Au Niveau De L'enseignement Secondaire Selon Les Avis Des Enseignants(2021) Guersas Hocine . Guersas NassimaItem Open Access Evaluating of the Adapted cricula To The needs of the visually impaired learners According to the objectives of competency- besed Approach . Field study in schools for visually impaired children in the Wilaya: Bejaia , Sétif, Bordj Bou Arreridj , M'Sila.(Université de M'sila, 2021) فريد بن قسميةتناولت هذه الدراسة تقييم مدى تحقيق المناهج الدراسية المكيفة لأهدافها حسب احتياجات الأطفال المعوقين بصريا وفق منظور التدريس بالمقاربة بالكفاءات، بالإضافة إلى الكشف على أهم الصعوبات التي تحول دون نجاح هذه المقاربة ميدانيا. حيث قام الباحث ببناء استبياني ن يتعلق أحدهما بتقييم مدى تحقيق المناهج الدراسية المكيفة حسب احتياجات الأطفال المعوقين بصريا لأهدافها وفق منظور التدريس بالمقاربة بالكفاءات؛ وهو يتكون من أربعة مجالات، تعلم القراءة والكتابة؛ تدريب الحواس؛ النمو الجسمي؛ الاحتياجات التكنولوجية؛ والثاني استبيان يتعلق بتحديد الصعوبات التي تواجه تحقيق المناهج الدراسية المكيفة حسب احتياجات التلاميذ المعوقين بصري ا لأهدافها وفق التدريس بالمقاربة بالكفاءات، وهو يتكون من مجالين، الأول يتعلق بالصعوبات المفاهيمية؛ والثاني ) صعوبة الإدماج بين التعلم النظري والتطبيقي؛ تم توزيع الاستبيانين أداتي الدراسة على عينة تتمثل في ) 32 معلما من معلمي التعليم المتخصص لفئة الأطفال المعوقين بصريا، كما تم استخدم المنهج الوصفي الملائم لمثل هذا النوع من الدراسات.Item Open Access LA DIDACTIQUE INTEGRÉE ET L’ENSEIGNEMENT DE LA PHONÉTIQUE EN CLASSE DE FLE : PRATIQUES ENSEIGNANTES(Université de M'sila, 2021) Rima BENKHELILActuellement, de nouvelles approches en didactique des langues se développent de plus en plus dans l’objectif de prendre en compte non seulement la diversité du répertoire linguistique des apprenants, mais également la création des liens entre les langues. La didactique intégrée des langues, en l’occurrence, a pour principe de base l’exploitation des langues déjà installées chez l’apprenant dans l’enseignement d’une nouvelle langue. Notre objectif étant d’étudier de plus près l’état de l’enseignement de la prononciation du FLE 1 dans la ville de M’sila (Algérie)avec un intérêt particulier pour les pratiques enseignantes en classe de FLE au cycle primaire. En effet, cette étude s’inscrit dans un cadre pluridisciplinaire joignant la phonétique, corrective surtout, à la didactique des langues étrangères en s’intéressant à l’enseignement des unités sonores de la langue selon une approche qui prend en considération la(les) langue(s) de l’apprenant. Pour ce faire, le présent article reposera sur une enquête réalisée auprès des enseignants du FLE. C’est une occasion, nous semble-t-il, pour se tourner, en tant qu’enseignante et chercheure dans le domaine, vers la formation des enseignants, les exigences institutionnelles, les données du terrain et les défaillances observées dans nos classes afin de proposer des solutions palpables et pratiquesItem Open Access Psychological resilience and its relationship to certain personality traits (diastolic, conscientious, neurotic) in nurses working in the health sector. Field study at the Mental Health Hospital in old Mansour M’sila(université msila, 2023) بوساق عائشةOur research is part of the correlation studies aimed at identifying the relationship between psychological resilience and certain personality traits (diastolic, conscientious, neurotic) in nurses working at the Psychiatric Hospital in Misla state, as well as to know the relationship between psychological resilience and the following features: diastolic, Conscientious, neurotic nurses, where we adopted the descriptive correlation method and we used the study tools represented by the tool of psychological resilience and personality trait tool, applied to a sample of (50) nurses out of (87), and to check the hypotheses of the study with the help of With the appropriate statistical methods and program (SPSS) we get the following results: - There is a statistically significant correlation between psychological resilience and some personality traits in nurses and that there is a positive correlation between psychological resilience and both poisons (diastolic, conscientiousness) while there is a negative correlation between psychological and neurotic resilience and in the end they presented a set of suggestions and recommendations based on what we get in the studyItem Open Access The reality of strategic planning for total quality management in Algerian higher education institutuion A field study at Mohamed Boudiaf University in M’sila(Université de M'sila, 2019) عاشور, علوطي; سعدية, طيباويThe current study dealt with the reality of strategic planning for total quality management in higher education institutions from the point of view of the faculty members.It aims to identify the clarity of the strategic planning concept of TQM and the level of strategic planning for TQM in the areas of strategic vision, strategic message, strategic objectives, strategic analysis of the internal and external environment.The study was applied to 52 professors (M / D) at Mohamed Boudiaf University in M`sila during the second semester of the academic year 2017/2018. We have applied a questionnaire consisting of 50 items, after verifying its validity and consistency, and we followed the descriptive approach in data analysis. The study found the following results: - The degree of clarity of the concept of strategic planning for total quality management at the university is high. - The level of strategic planning for total quality management in the field of vision is high. - The level of strategic planning for TQM in the field of message is high. - The level of strategic planning for TQM in the field of goals is high. - The level of strategic planning for total quality management in the field of strategic analysis of the internal and external environment is highItem Open Access Item Open Access University student’s Cognitive Motivation(Université de M'sila, 2021) بديعة بوعليThis study purpose, is to determine cognitive motivation level of students in the Social Sciences Department at the University of Oum El Bouaghi, by applying descriptive approach. 150 students were used as samples for this study. The two researchers had designed the cognitive motivation scale. For the research’s data processing, the following statistical methods had been adopted: Pearson’s Correlation Coefficient, Spearman's Rank Correlation Coefficient, Cronbach's Alpha, Percentages, Arithmetic Mean, Frequencies, Standard Deviation, One-way analysis of variance, Two-way analysis of variance, T-test and Scheffe's Test. Study’s results are as follows: Cognitive motivation level among Social Sciences Department students at the Faculty of Humanities and Social Sciences in Larbi Ben M’Hidi University, has been revealed high. There are differences, which had been disclosed, due to specialty and gender variables. In cognitive motivation, there is no interaction effect between the two specialty and gender variablesItem Open Access Item Open Access اتجاهات الأساتذة نحو التدريس بالمقاربة بالكفاءات(2022) جعيجع عمر . عزوز كتفي .Item Open Access اتجاهات أساتذة التعليم الابتدائي نحو استخدام القصة الرقمية كوسيلة تعليمية –دراسة ميدانية ببعض المدارس الابتدائية ببلدية المسيلة -(2024) حملاوي عقيلة; قرساس حسينتهدف الدراسة الحالية إلى الكشف عن اتجاهات أساتذة المرحلة الابتدائية نحو استخدام القصة الرقمية كوسيلة تعليمية وإذا ما كانت هناك فروق في الاتجاهات تعزى لمتغيري الجنس والخبرة المهنية ، واعتمدت الدراسة الحالية على المنهج الوصفي في الإجابة على لإشكال المطروح وتم جمع بيانات الدراسة باستخدام استبانه تقيس الاتجاهات نحو استخدام القصة الرقمية من إعداد الباحثين وبعد حساب الخصائص السيكومترية المتعلقة بها وعرضت على عينة من أساتذة التعليم الابتدائي بلغت(100) أستاذ وأستاذة وتوصلت نتائج الدراسة إلى وجود اتجاهات محايدة نحو استخدام القصة الرقمية كوسيلة تعليمية وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الاتجاهات تعزى لمتغيري الجنس والخبرة المهنية .