Welcome to the Digital Repository of Mohamed Boudiaf University - M'Sila
The University of Mohamed Boudiaf - Institutional Repository (UMB-IR) is your one-stop shop for the university's research findings. This digital archive preserves a wide range of scholarly materials, including publications, conference presentations, book contributions, entire books, theses, and research data. Data can be in various formats, such as videos, spreadsheets, code, and images. The IR also keeps presentations and other scholarly resources.
Communities in University of M'Sila Repository
Select a community to browse its collections.
- كلية العلوم الاقتصادية و التجارية و علوم التسيير
- كلية العلوم الانسانية و الاجتماعية
- كلية الحقوق و العلوم السياسية
- كلية الاداب و اللغات
- كلية الرياضيات و الاعلام الالي
- كلية العلوم
- كلية التكنولوجيا
- معهد تسيير التقنيات الحضرية
- معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية و الرياضية
Recent Submissions
تقدير الذات وعلاقته بدافعية الإنجاز لدى الطفل الاصم (صمم حاد) -دراسةميدانية بمدرسة الأطفال المعاقين سمعيا ومدرسة المكفوفين –ملحقة الصم والبكم بمدينة المسيلة
(جامعة محمد بوضياف -المسيلة, 2025-01-23) قارة صباح; مرزوقي اسماء; اشراف: صديقي نوال
هدفت الدراسة الحالية الى التعرف على: طبيعة العلاقة بين تقدير الذات ودافعية الإنجاز لدى الطفل الأصم، وذلك من خلال دراسة ميدانية بمدرسة المعوقين سمعيا وملحقة الصم المتواجدة في مدرسة الأطفال المعاقين بصريا،من عمر (08 ـ 14 سنة)، بمدينة المسيلة، أجريت الدراسة على عينة تتكون من(36) طفل معاق سمعيا، بواقع (22) ذكر و (14) انثى. كما اعتمدت الطالبتين على المنهج الوصفي الارتباطي، مستخدما في ذلك مقياس تقدير الذاتلكوبر سميث، ومقياس دافعيةالإنجاز من اعداد الباحثة معتوق خولة وبعد اجراء الدراسة الميدانيةوجمع البياناتوالمعلوماتوتبويبهاومعالجتها احصائياً، تم التوصل الى أهم النتائج الآتي ذكرها:
وجود علاقة عكسية بين تقدير الذات ودافعية الإنجاز لدى الطفل الأصم.
مستوى تقدير الذات مرتفع لدى الطفل الأصم.
مستوى دافعية الإنجاز منخفض لدى الطفل الأصم.
لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في تقدير الذات ودافعية الإنجاز لمتغير الجنسلدى الطفل الأصم.
لاتوجدفروقدلالةإحصائيةفيتقديرالذاتلمتغيرالسنلدىافرادعينةالدراسة.
توجدفروقدلالةإحصائيةفيدافعيةالإنجازلمتغيرالسنلدىافرادعينةالدراسة.
الكلمات المفتاحية: تقدير الذات، دافعية الإنجاز، الطفل الأصم.
Abstract :
The current study aims to reveal the relationship between self-esteem and achievement motivation among the deaf child, as the study population included hearing-impaired individuals in the school for the hearing-impaired and the annex for the deaf located in the school for visually-impaired children age (08-14 years) in the city of M’sila, and a sample of research a number of hearing-impaired children. In line with the nature of the topic.We resorted to using tools to collect the necessary data and data for this research.Which are: self-esteem scale and achievement motivation test.
The two student also relied on descriptive correlational approach. Using the cooper smith self systemscale. Theachievementmoutivation measure was prepared by research Matouk Khawla.after conducting a field study. Collecting data and information. classifying them and processing them statistically. The following most important results were reached.
The results of the study's concluded:
There is an inverse relationship between self-esteem and achievement motivation is low among the deaf child. The level of self-esteem is high in the deaf child.
There are no statistically significant differences in the self-esteem of the deal child according to the gender variable.
There are no statistically significant differences in achievement motivation according to the age variable of the deal child.
There are statistically significant differences in the self-esteem of the deal child according to the age variable.
Keyswords: self-esteem, achievement motivation, deaf child.
الدافعية العقلية وعلاقتها بأساليب التعلم لدى طلبة علم النفس بجامعة بوضياف-المسيلة- -دراسة ميدانية على عينة من طلبة السنة الثانية ماستر إرشادوتوجيه
(جامعة محمد بوضياف -المسيلة, 2025-01-23) دهيمي جمال; بن صالح خالد; اشراف: نوال صديقي
هدفت الدراسة الحالية الى التعرف على: طبيعة العلاقة بين الدافعية العقلية وأساليب التعلم لعينة من طلبة سنة ثانية ماستر تخصص ارشاد والتوجيه ، وذلك من خلال دراسة ميدانية من جامعة محمد بوضياف بالمسيلة، أجريت الدراسة على عينة تتكون من(183) طالبا وطالبة، كما اعتمد الطالبين على المنهج الوصفي الارتباطي، مستخدما في ذلك مقياس الدافعية العقليةمن أعده كل من أنتوستل وتايت (Entwistle&Tait, 1994)، والذي قام بتعديله دوف (Duff.1997)، ومقياس أساليب التعلم من اعداد إختبار كاليفورنيا للدافعية العقلية وقد تم بناء هذه الأداة من قبل جيانكارول وفاشيون (Giancarol&facion.1998)،وبعد اجراء الدراسة الميدانية وجمع البيانات والمعلومات وتبويبها ومعالجتها احصائياً، تم التوصل الى أهم النتائج الآتي ذكرها:
⇐ توجد علاقة إرتباطية دالة إحصائيا بين الدافعية العقلية وأساليب التعلم لدىطلبة السنة الثانية ماستر تخصص ارشاد والتوجيه، في جامعة محمد بوضياف المسيلة
⇐ مستوى الدافعية العقلية مرتفع لدى عينة طلبة السنة الثانية ماستر تخصص ارشاد والتوجيه، في جامعة محمد بوضياف المسيلة
⇐ عدم وجود فروق دالة احصائيا تبعا لمتغير الجنس لدى عينة من طلبة السنة الثانية ماستر تخصص ارشاد وتوجيه جامعة المسيلة.
الكلمات المفتاحية: الدافعية العقلية، أساليب التعلم، طلبة ماستر02 ارشاد وتوجيه
Abstract:
The current study aimed to identify: the nature of the relationship between mental motivation and learning styles for a sample of second-year master’s students specializing in counseling and guidance, through a field study from Mohamed Boudiaf University in M’sila. The study was conducted on a sample consisting of (183) male and female students. The two students also relied on The descriptive, correlational approach, using the Mental Motivation Scale prepared by Entwistle & Tait (1994), which was modified by Duff (1997), and the Learning Styles Scale prepared by the California Mental Motivation Test. This tool was built by Giancarol & Facion (1998), after conducting a field study and collecting... Data and information were classified and processed statistically. The following most important results were reached: There is a statistically significant correlation between mental motivation and learning styles among second-year master’s students specializing in guidance and guidance, at the University of Mohammed Boudiaf M’sila.⇐ The level of mental motivation is high among a sample of second-year master’s students specializing in counseling and guidance, at the University of Mohamed Boudiaf, M’sila.⇐ There are no statistically significant differences according to the gender variable among a sample of second-year master’s students majoring in counseling and guidance at the University of M’sila.
Keywords: mental motivation, learning styles (Antostell and Tait).
التحقق من الخصائص السيكومترية لمقياس الذكاء العاطفي لـ "دانيال جولمان" دراسة ميدانية على طلبة سنه اولى جذع مشترك علوم اجتماعية - جامعة المسيلة -
(جامعة محمد بوضياف -المسيلة, 2025-01-23) شادي اسماء; بيطار امينة; اشراف: اسماعيلي يامنة
" التحقق من الخصائص السيكومترية لمقياس الذكاء العاطفي ل"دانيال جولمان" دراسة ميدانية على طلبة سنة أولى ع مشترك علوم اجتماعية –جامعة لمسيلة
هدف الدراسة: إلي التعرف على مفهوم الذكاء العاطفي ، حيث تم التركيز على معرفة الجانب القياسي من حيث أداة القياس المناسبة هذا المفهوم ، حيث اهتمت الدراسة بالتحقق من الصدق والثبات للمقياس عند هذه الفئة من أجل ضمان الحصول قياسات مناسبة ذات جودة تساهم في الحصول على نتائج أكثر وثوقا. واعتمدنا على المنهج الوصفي واستخدمنا Spss ومعامل الارتباط ألفا لكرونباخ ، توصلت نتائج الدراسة التطبيقية إلى أن : المقياس بتمتع بدرجة عالية من الصدق من خلال طريقة الاتساق الداخلي و صدق المحكمين ، كما توصلت الدراسة أيضا أن المقياس يتمتع بالثبات من خلال طريقة التطبيق واعادة التطبيق ومعامل ألفا لكرونباخ وكذلك طريقة التجزئة النصفية .
كلمات مفتاحية: الذكاء الوجداني، الصدق، الثبات .
Abstract
This study aims to:
• Understand the concept of emotional intelligence, focusing on the measurement aspect using an appropriate tool.
• Examine the validity and reliability of the Daniel Goleman Emotional Intelligence Scale among a sample of first-year social sciences students at M'sila University.
• Ensure the acquisition of accurate and high-quality measurements that contribute to more reliable results.
The study employed a descriptive approach and analyzed data using SPSS software and Cronbach's alpha coefficient.
The study findings revealed that:
• The Daniel Goleman Emotional Intelligence Scale possesses high validity, as evidenced by:
o Internal consistency
o Inter-rater reliability
• The scale exhibits high reliability, demonstrated by:
o Test-retest reliability
o Cronbach's alpha coefficient
o Split-half reliability
Keywords: Emotional intelligence, validity, reliability.
دور مستشار التوجيه في التقليل من ظاهرة التنمر المدرسي لدى تلاميذ السنة ثالثة متوسطمن وجهة نظرالتلاميذ–دراسة ميدانية ببعض متوسطات -حمام الضلعة-
(جامعة محمد بوضياف -المسيلة, 2025-01-23) غزال منيرة; موسود زينب; اشراف: معتوق خولة
هدفت الدراسة إلى التعرف على دور مستشار التوجيه والإرشاد في التقليل من ظاهرة التنمر المدرسي لدى تلاميذ السنة ثالثة متوسط، حيث تم الاعتماد على المنهجي الوصفي، وإستخدام استبيان من اعداد الطالبتين على عينة من 68 تلميذ اختيروا بطريقة قصدية ، وبالاستعانة بالبرنامج الاحصائي SPSS كانت النتائج كالآتي:
تساهم متابعة مستشار التوجيه والإرشاد المدرسي في التقليل من التنمر المدرسي .
يساهم الدور الإعلامي لمستشار التوجيه والإرشاد المدرسي في التقليل من ظاهرة التنمر المدرسي.
يساهم أسلوب حل النزاع لمستشار التوجيه والإرشاد المدرسي في التقليل من ظاهرة التنمر المدرسي .
الكلمات المفتاحية: التنمر المدرسي، مستشار التوجيه.
Summary:The study aimed to identify the role of the guidance counselor in reducing the phenomenon of school bullying. A descriptive methodology was used, relying on a questionnaire prepared by two students on a sample of 68 students selected t a Non probability sampling. Using the SPSS statistical program, the results were as follows:
- Monitoring and supervision play a role in reducing school bullying.
- The informational role of the guidance counselor contributes to reducing the phenomenon of school bullying.
- Conflict resolution style plays a role in reducing school bullying.
Keywords:Scho،bullGuidance،counselor
مهارات التنظيم الانفعالي وعلاقتها بالصمود الأكاديمى لدى طلاب المرحلة الجامعية ــ دراسة ميدانية على عينة من طلبة السنة أولى جذع مشترك علوم اجتماعيةــ وهذا ضمن متطلبات نيل شهادة ماستر في علوم التربية تخصص إرشاد وتوجيه
(جامعة محمد بوضياف -المسيلة, 2025-01-23) نقبيل نجاة; لعرباوي رفيقة; اشراف: مام عواطف
تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على مهارات التنظيم الانفعالي وعلاقته بالصمود الأكاديمي، ومستوى مهارات التنظيم الانفعالي ومستوى الصمود الاكاديمى لدى طلب المرحلة الجامعية ـــ دراسة ميدانية على عينة من طلبة السنة أولى جذع مشترك علوم اجتماعية . ولتحقيق أهداف الدراسة تم توزيع مقياس حول مهارات التنظيم الانفعالي لصاحبه سلوم ( 2014) مكون من (38) عبارة موزعة على (09) أبعاد : الاجترار ، الدعم الاجتماعي لأسباب انفعالية ، التنفس الانفعالي ، الإنهاء ، إعادة التقييم ، الكبت ، إعادة التركيز الايجابي ، الكوارثية ، القبول ، ومقياس الصمود الأكاديمي لصاحبه الصرايرة
( 2020) مكون ( 41) عبارة موزعة على خمس أبعاد : المثابرة الأكاديمية ، المسؤولية الشخصية ، التخطيط للمستقبل ، التوجيه نحو الأهداف ، الضبط ، حيث طبقت هذه الدراسة على عينة قوامها ( 150) طالب وقد أعتمد في هذا البحث على المنهج الوصفي ألارتباطي وبعد تطبيق الدراسة ، وإجراء المعالجة الإحصائية ، أظهرت النتائج أنهتوجد علاقة إرتباطية دالة إحصائيا بين مهارات التنظيم الانفعالي والصمود الأكاديمي وان هناك مستوى مرتفع لمهارات التنظيم الانفعالي والصمود الأكاديمي لدى طلاب السنة أولى جذع مشترك علوم اجتماعية ومستوى مهارات التنظيم الانفعالي .
الكلمات المفتاحية : مهارات التنظيم الانفعالي ، الصمود الأكاديمي ، طلبة الجامعة .
Abstract :
This Study aims to identify emotional regulation skills and their relationship to academic resilience، and the level of emotional regulation skills and the level of academic resilience among undergraduate students _ a fieldy on a sample of first_ year students in a common social sciences discipline . to achieve the objectives of the Study . a Scale on emotional regulation SkillS was distributed،by Salloum (2014)،consisting of ( 38) statements Distributed over ( 09) dimension : rumination ،social support for emotional reasonal reasons ، emotional breathing ، termination، reappression ،positive refocus ، catasrophizing ، acceptance ، and the measure of academic resilience by its author ،Al _ Sarayrah (2020 ) consists of (41) tatements distributed over five dimensions : academic perseverance ، personal responsibility ، planning for the future ،goal orientation ،and control . this study
Was applied to a sample of ( 150) students . This research relied on the descriptive ، correlational approach and after applying the study ، and conducting statistical processing، showed that there is astatistically significant correlation between emotional regulation skills and academic resilience ، and that there is a high Level of emotional regulation skills and academic resilience among first _ year students . A common root is social sciences the level of emotional regulation skills .
Keywords : emotional reglation skills ،academic resilience ، university students .