Doctoral Dissertations
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Doctoral Dissertations by Subject "التأثير الإيجابي"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Open Access إقتراح برنامج نشاط بدني رياضي مكيف لتنمية الثقة بالنفس لدى المعاقين ذهنيا القابلين للتعلم - دراسة ميدانية بمراكز المعاقين ذهنيا بالمسيلة(Mohamed Boudiaf University of M'sila, 2024-06-04) مداح الحسن; Supervisor الدكتور عمريو زهيرالملخص: بالعربية (عبارة عن فقرة): تعتبر الثقة بالنفس أمر مطلوب، كونها تساعد الفرد علي تحقيق النجاح والتكيف الاجتماعي مع الوسط المحيط به سواء كان في الأسرة أو العمل أو الأصدقاء، إلا أنه قد يحدث أحيانا أن يتعرض الفرد لبعض المعوقات التي قد تعوقه عن تحقيق أهدافه وطموحاته وتؤثر عليه سلبا فتجعل منه شخص غير واثق من نفسه، و هذا ما يتجلى عند يسمح لهم المعاقين ذهنيا، حيث أنه و بسبب التخلف العقلي إلا ان القابلين للتعلم منهم يتمتعون بمستوى ذكاء باكتشاف أنهم مختلفون عن غير من الأفراد العاديين ما يسبب لهم ضغوط نفسية تأثر على ذاتهم و ثقتهم بأنسهم. ويأتي دور النشاط البدني المكيف للمعاقين ذهنيا القابلين للتعلم بهدف تنمية الصفات البدنية و العقلية والاجتماعية و النفسية حيث يقوم على أساس إشباع الحاجات النفسية، كالحاجة إلى الأمن والسلامة، وإشباع الحاجة إلى الانتماء وتحقيق الذات وإثباتها، والمقصود بإثبات الذات أن يصل الشخص إلى مستوى عال من الرضا النفسي والشعور بالأمن والانتماء، ومما لاشك فيه أن الأنشطة المكيفة تمثل مجالا هاما يمكن للشخص المعاق القابل للتعلم تحقيق ذاته. عنوان الدراسة: إقتراح برنامج نشاط بدني رياضي مكيف لتنمية الثقة بالنفس لدى المعاقين ذهنيا القابلين للتعلم - دراسة ميدانية بمراكز المعاقين ذهنيا بالمسيلة أهداف الدراسة: إبراز أثر برنامج الأنشطة البدنية والرياضية على الثقة بالنفس لدى المعاقين ذهنيا القابلين للتعلم. إبراز أثر ممارسة الأنشطة البدنية و الرياضية على الطلاقة اللغوية لدى المعاقين ذهنيا القابلين للتعلم. إبراز أثر ممارسة الأنشطة البدنية والرياضية على الجانب الاجتماعي لدى المعاقين ذهنيا القابلين للتعلم. إبراز أثر ممارسة الأنشطة البدنية و الرياضية على الاستقلالية لدى المعاقين ذهنيا القابلين لتعلم. مشكلة الدراسة: هل لبرنامج النشاط البدني المكيف المقترح أثر على تنمية الثقة بالنفس لدى المعاقين ذهنيا؟ فرضيات الدراسة: -1توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المعاقين ذهنيا الممارسين للأنشطة البدنية المكيف و غير الممارسين في بعد الطلاقة اللغوية. -2توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المعاقين ذهنيا الممارسين للأنشطة البدنية المكيف و غير الممارسين في بعد الجانب الاجتماعي. -3توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المعاقين ذهنيا الممارسين للأنشطة البدنية المكيف و غير الممارسين في بعد الاستقلالية. المنهج المتبع في الدراسة: تجريبي الأدوات المستخدمة في الدراسة . - تطبيق مقياس ثقة بالنفس. - ثبات وصدق الاستبيان. - الخصائص السيكومترية (الصدق والثبات) لأداة الدراسة. - الدراسة الإحصائية. كلمات المفتاحية : الثقة بالنفس- التأثير الإيجابي- القدرات والإمكانات-الشعور بالأمان-- الانهزام النفسي-التفكير الإيجابي- المهارات والخبرات الحياتية-النمو العقلي-المعاقين ذهنياً-التفكير المجرد-الأنشطة الرياضية-الاندماج-الميول والقدرات-التقبل الذاتي-الاعتماد على النفس. بالفرنسية: Mots clès: Confiance en soi-Influence positive-Capacités et potentiel-Sentiment de sécurité-Défaite psychologique-Pensée positive-Compétences et expériences de vie-Développement mental-Handicapés mentaux-Pensée abstraite-Activités sportives-Intégration-Inclinations et capacités-Acceptation de soi-Autonomie بالإنجليزية Keywords : Self-confidence-Positive influence-Abilities and potential-Feeling of security-Psychological defeat-Positive thinking-Life skills and experiences-Mental development-Mentally disabled-Abstract thinking-Sports activities-Integration-Inclinations and abilities-Self-acceptance-Self-reliance. جاء هذا البحث في فصول: الفصل الأول:الإطار العام للدراسة الفصل الثاني:النشاط البدني الرياضي المكيف الفصل الثالث: اضطراب التوحد الفصل الرابع: الإجراءات الميدانية للدراسة الفصل الخامس: عرض و تحليل و مناقشة النتائج من أهم النتائج التي توصل إليها الباحث: 1- التعرف على مجتمع الدراسة 2- معرفة مدى ملائمة أداة الاستبيان مع مجتمع الدراسة. 3- التعرف على ميدان تطبيق و إجراء هذه الدراسة. 4- معرفة الصعوبات التي قد تواجه الباحث أثناء إجراء الدراسة. توصل الباحث للعديد من التوصيات أهمها: 1- للنشاط البدني المكيف أثر في تنمية الثقة بالنفس لدى المعاقين ذهنيا القابلين للتعلم للنشاط البدني المكيف أثر في تنمية الطلاقة اللغوية لدى المعاقين ذهنيا لدى المعاقين ذهنيا القابلين للتعلم. 2- للنشاط البدني المكيف أثر في تنمية الجانب الاجتماعي لدى المعاقين ذهنيا لدى المعاقين ذهنيا القابلين للتعلم. للنشاط البدني المكيف أثر في تنمية الجانب النفسي لدى المعاقين ذهنيا لدى المعاقين ذهنيا القابلين للتعلم. 3- للنشاط البدني المكيف أثر في تنمية الاستقلالية لدى المعاقين ذهنيا لدى المعاقين ذهنيا القابلين للتعلم. كشاف بالإنجلزية Institute: Sciences and Techniques of Physical and Sports Activities Department: Adapted Physical Activity and Health Serial Number: 23075097601 Registration Number: un2801202323075097601 Student: Meddah El Hassan Date of Discussion: 04/06/2024 Thesis Title: Proposal of an Adapted Physical Activity Program to Enhance Self-Confidence in Educable Mentally Disabled Individuals - A Field Study in Mental Disability Centers in M'sila Thesis Language: Arabic Thesis Type: Master's Country: People's Democratic Republic of Algeria - M'sila Province - University: Mohamed Boudiaf University of M'sila Supervisor: Professor Dr. Amriou Zouheir Number of Pages: 79 Electronic File (CD-Rom * Word * PDF) Specialization: Adapted Physical Activity Branch: Adapted Physical Activity and Health Abstract (in Arabic): Self-confidence is a desirable trait, as it helps individuals achieve success and adapt socially to their surrounding environment, whether it be family, work, or friends. However, sometimes individuals may face obstacles that hinder their ability to achieve their goals and ambitions, negatively affecting their self-confidence. This is evident in educable mentally disabled individuals, as their intellectual disability causes them to realize they are different from other ordinary individuals, leading to psychological pressures that affect their self-esteem and self-confidence. The role of adapted physical activity for educable mentally disabled individuals aims to develop physical, mental, social, and psychological attributes by satisfying psychological needs such as security and safety, belonging, self-actualization, and self-proof. Self-proof refers to reaching a high level of psychological satisfaction and feeling secure and belonging. Undoubtedly, adapted activities provide an important field where educable mentally disabled individuals can achieve self-actualization. Study Title: Proposal of an Adapted Physical Activity Program to Enhance Self-Confidence in Educable Mentally Disabled Individuals - A Field Study in Mental Disability Centers in M'sila. Study Objectives: • Highlight the effect of physical and sports activities on the self-confidence of educable mentally disabled individuals. • Highlight the effect of physical and sports activities on the verbal fluency of educable mentally disabled individuals. • Highlight the effect of physical and sports activities on the social aspect of educable mentally disabled individuals. • Highlight the effect of physical and sports activities on the independence of educable mentally disabled individuals. Study Problem: Does the proposed adapted physical activity program have an effect on enhancing self-confidence in mentally disabled individuals? Study Hypotheses: 1. There are statistically significant differences between educable mentally disabled individuals who practice adapted physical activities and those who do not in terms of verbal fluency. 2. There are statistically significant differences between educable mentally disabled individuals who practice adapted physical activities and those who do not in terms of the social aspect. 3. There are statistically significant differences between educable mentally disabled individuals who practice adapted physical activities and those who do not in terms of independence. Methodology: Experimental Study Tools: • Application of a self-confidence scale • Reliability and validity of the questionnaire • Psychometric properties (reliability and validity) of the study tool • Statistical analysis Keywords in French: Confiance en soi, Influence positive, Capacités et potentiel, Sentiment de sécurité, Défaite psychologique, Pensée positive, Compétences et expériences de vie, Développement mental, Handicapés mentaux, Pensée abstraite, Activités sportives, Intégration, Inclinations et capacités, Acceptation de soi, Autonomie. Keywords in English: Self-confidence, Positive influence, Abilities and potential, Feeling of security, Psychological defeat, Positive thinking, Life skills and experiences, Mental development, Mentally disabled, Abstract thinking, Sports activities, Integration, Inclinations and abilities, Self-acceptance, Self-reliance. Study Chapters: • Chapter One: General Framework of the Study • Chapter Two: Adapted Physical Activity • Chapter Three: Autism Disorder • Chapter Four: Field Procedures of the Study • Chapter Five: Presentation, Analysis, and Discussion of Results Key Findings: 1. Understanding the study population 2. Assessing the suitability of the questionnaire tool for the study population 3. Identifying the field of application and conducting this study 4. Recognizing the difficulties the researcher may face during the study Recommendations: 1. Adapted physical activity has an effect on enhancing self-confidence in educable mentally disabled individuals. 2. Adapted physical activity has an effect on enhancing verbal fluency in educable mentally disabled individuals. 3. Adapted physical activity has an effect on enhancing the social aspect in educable mentally disabled individuals. 4. Adapted physical activité has an effect on enhancing Independence in educable mentally disabled individuals.