Doctoral Dissertations
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Doctoral Dissertations by Subject "الإرشادية النفسية الرياضية ف"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Open Access دور البرامج الإرشادية النفسية الرياضية في التقليل من الضغوط النفسية لدى المعاقين سمعيا- دراسة ميدانية بملحقة مدرسة الأطفال المعاقين سمعيا-(Mohamed Boudiaf University of M'sila, 2024-06-09) فراحتية بلال; Supervisor بلقاسم مخلوفالملخص : بالعربية هدفت الدراسة الحالية إلى التقليل الضغوط النفسية لدى عينة من المعاقين سمعيا يدرسون في الطور المتوسط بملحقة مدرسة الأطفال المعاقين سمعيا، من خلال إعداد برنامج إرشادي نفسي. كما هدفت الدراسة إلى التحقق من مدى فعالية الارشاد بالمعنى في خفض الضغوط النفسية. وقد استخدم في هذه الدراسة المنهج التجريبي. وتكونت عينة الدراسة من(20) تلميذا وتلميذة تم تطبيق عليهم القياس القبلي والبعدي. واستخدمت الدراسة مقياس الضغوط النفسية من اعداد الطالب وقد تم التأكد من كفاءتها السيكومترية ، والبرنامج الارشادي النفسي الرياضي على من إعداد الباحث. وأشارت نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية لدور البرنامج الارشادي النفسي الرياضي في التقليل من الضغوط النفسية لدى المعاقين سمعيا بين القياس القبلي والبعدي لصالح القياس البعدي. التساؤل العام: هل للبرنامج الارشادي النفسي الرياضي دور في التقليل من الضغوط النفسية لدى المعاقين سمعيا؟ والتساؤلات الفرعية: هل للبرنامج الارشادي النفسي الرياضي دور في التقليل من الضغوط الانفعالية لدى المعاقين سمعيا؟ هل للبرنامج الارشادي النفسي الرياضي دور في التقليل من الضغوط الأسرية لدى المعاقين سمعيا؟ هل للبرنامج الارشادي النفسي الرياضي دور في التقليل من الضغوط الاجتماعية لدى المعاقين سمعيا؟ جاء هذا البحث في فصول: تناول: الفصل الأول: الإطار العام للدراسة الفصل الثاني: الإرشاد النفسي الفصل الثالث: الضغوط النفسية الفصل الرابع : المعاقين سمعيا الفصل الخامس: الإطار المنهجي للدراسة الفصل السادس: عرض وتحليل ومناقشة النتائج 02 من أهم النتائج التي توصل إليها الباحث : للبرنامج الارشادي النفسي الرياضي دور في التقليل من الضغوط النفسية لدى المعاقين سمعيا. للبرنامج الارشادي النفسي الرياضي دور في التقليل من الضغوط الانفعالية لدى المعاقين سمعيا. للبرنامج الارشادي النفسي الرياضي في دور التقليل من الضغوط الأسرية لدى المعاقين سمعيا. للبرنامج الارشادي النفسي الرياضي في دور التقليل من الضغوط الاجتماعية لدى المعاقين سمعيا توصل الباحث للعديد من التوصيات أهمها : تطوير برامج إرشادية لذوي الإعاقة السمعية ترفع من مستوى كفاءتهم الذاتية، وتقلل مستوى الضغوط النفسية لديهم، وتطبيقها على عينات أخرى مثل المعاقين بصريا والمعاقين حركيا الذين يعانون من الضغوط النفسية. تأهيل المعاقين سمعيا نفسيا واجتماعيا عن طريق تقديم الخدمات النفسية والاجتماعية والمهنية والتربوية إجراء دراسات تتناول الضغوط النفسية ومتغيرات أخرى لم تتناولها الدراسة الحالية، لمعرفة أثرها على الأفراد ذوي الإعاقة السمعية، مثل ردود فعل الأهل، اتجاهات التلاميذ نحو التلاميذ المعاقين سمعيا.. 03 Institute of Science and Technology of Physical Activities and Sports Section: Adapted sports activity Serial Number: ........................................... Registration number: UN2801202323075112041 Student: Farahtia Bilal Discussion date: 06/09/2024 Thesis title: The role of psychological and sports counseling programs in reducing psychological stress among the hearing-impaired - a field study at the school annex for hearing-impaired children - Message language: Arabic Thesis type: Master University: Mohamed Boudiaf University in M'sila Supervised by Professor: Belkacem Makhlouf Number of pages: 113 pages. 01 Electronic file *. word*PDF. In CD. Specialization: Adapted sports activity and health Summary : in Arabic The current study aimed to reduce psychological stress among a sample of hearing-impaired students studying in middle school at the school annex for hearing-impaired children, through preparing a psychological counseling program. The study also aimed to verify the effectiveness of counseling with meaning in reducing psychological stress. The experimental method was used in this study. The study sample consisted of (20) male and female students, to whom the pre- and post-measurements were applied. The study used a psychological stress scale prepared by the student, and its psychometric efficiency was confirmed, and the psychological sports counseling program was prepared by the researcher. The results of the study indicated that there were statistically significant differences in the role of the psychological sports counseling program in reducing psychological stress among the hearing impaired between the pre- and post-measurements in favor of the post-measurement. General question: Does the psychological sports counseling program have a role in reducing psychological stress among the hearing-impaired? And sub-questions: Does the psychological sports counseling program have a role in reducing the emotional stress of the hearing-impaired? Does the psychological sports counseling program have a role in reducing family pressures among the hearing-impaired? Does the psychological sports counseling program have a role in reducing social pressures among the hearing-impaired? This research came in chapters: Eat: Chapter One: The general framework of the study Chapter Two: Psychological Counseling Chapter Three: Psychological pressures Chapter Four: The hearing impaired Chapter Five: The methodological framework of the study Chapter Six: Presentation, analysis and discussion of the results 02 Among the most important results reached by the researcher: The psychological sports counseling program has a role in reducing psychological stress among the hearing-impaired. The psychological sports counseling program has a role in reducing the emotional stress of the hearing-impaired. The psychological and sports counseling program plays a role in reducing family pressures among the hearing-impaired. The psychological-sports counseling program has the role of reducing social pressures among the hearing-impaired The researcher reached many recommendations, the most important of which are: Developing guidance programs for people with hearing disabilities that raise their level of self-efficacy and reduce their level of psychological stress, and apply them to other samples such as the visually impaired and the physically disabled who suffer from psychological stress. Rehabilitating the hearing disabled psychologically and socially by providing psychological, social, vocational and educational services Conducting studies that address psychological pressures and other variables that were not addressed in the current study, to determine their impact on individuals with hearing disabilities, such as parents’ reactions, students’ attitudes toward hearing-impaired students.. 03