Doctoral Dissertations
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Doctoral Dissertations by Author "Supervisor الدكتور بشيري بن عطية"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Open Access درجة امتلاك اساتذة التربية البدنية و الرياضية للكفايات التدريسية في الطور الابتدائي من وجهة نظرهم (دراسة ميدانية بابتدائيات بلدية بوسعادة)(Mohamed Boudiaf University of M'sila, 2024-06-06) بوراس مجمد الامين; Supervisor الدكتور بشيري بن عطيةالملخص : هدفت الدراسة الى تقييم درجة امتلاك اساتذة التربية البدنية و الرياضية في الطور الابتدائي للكفايات التدريسية اللازمة و الاساسية ، استخدمت الدراسة منهجية وصفية اعتمدت على الاستبيان موجهة لعدد من الاساتذة ، اظهرت النتائج ان معظمهم يمتلكون كفايات تدريسية بنسبة ضعيفة ، لكن هناك تفاوت في بعض الجوانب مثل التخطيط واوصت الدراسة بضرورة توفير دورات تدريبية مستمرة لتحسين الكفايات التدريسية بشكل خاص وتشجيع التبادل المهني بين الاساتذة لتبادل الخبرات و تحسين الاداء التدريسي . عنوان الدراسة : درجة امتلاك اساتذة التربية البدنية و الرياضية للكفايات التدريسية في الطور الابتدائي من وجهة نظرهم (دراسة ميدانية بابتدائيات بلدية بوسعادة) أهداف الدراسة : * التعرف على درجة امتلاك أساتذة التربية البدنية و الرياضية للكفايات التدريسية . * التعرف على درجة امتلاك أساتذة التربية البدنية و الرياضية لكفاية التخطيط . * التعرف على درجة امتلاك أساتذة التربية البدنية و الرياضية لكفاية التنفيذ . * التعرف على درجة امتلاك أساتذة التربية البدنية و الرياضية لكفاية التقويم . التساؤل العام الدراسة : ما درجة امتلاك أساتذة التربية البدنية و الرياضية للكفايات التدريسية في الطور الابتدائي ؟ التساؤلات الجزئية : 1- ما درجة امتلاك أساتذة التربية البدنية و الرياضية لكفاية التخطيط في الطور الابتدائي؟ 2- ما درجة امتلاك أساتذة التربية البدنية و الرياضية لكفاية التنفيذ في الطور الابتدائي؟ 3- ما درجة امتلاك أساتذة التربية البدنية و الرياضية لكفاية التقويم في الطور الابتدائي؟ الفرضية العامة للدراسة : درجة امتلاك أساتذة التربية البدنية و الرياضية للكفايات التدريسية في الطور الابتدائي ضعيفة . الفرضيات الجزئية 1- درجة امتلاك أساتذة التربية البدنية و الرياضية لكفاية التخطيط في الطور الابتدائي متوسطة . 2- درجة امتلاك أساتذة التربية البدنية و الرياضية لكفاية التنفيذ في الطور الابتدائي ضعيفة . 3- درجة امتلاك أساتذة التربية البدنية و الرياضية لكفاية التقويم في الطور الابتدائي ضعيفة . المنهج المتبع في الدراسة المنهج الوصفي الأدوات المستخدمة في الدراسة الاستبيان الكلمات المفتاحية الكفاية ، الكفايات التدريسية ، كفاية التخطيط ، كفاية التنفيذ ، كفاية التقويم ، استاذ التربية البدنية ، مرحلة الطور الابتدائي . جاء هذا البحث في فصول . الفصل الأول: الاطار العام للدراسة وتناول الفصل الثاني : استاذ التربية البدنية و الرياضية أما الفصل الثالث: الكفايات التدريسية من أهم النتائج التي توصل إليه الباحث : 1- درجة امتلاك أساتذة التربية البدنية و الرياضية لكفاية التخطيط في الطور الابتدائي ضعيفة . 2- درجة امتلاك أساتذة التربية البدنية و الرياضية لكفاية التنفيذ في الطور الابتدائي ضعيفة. 3- درجة امتلاك أساتذة التربية البدنية و الرياضية لكفاية التقويم في الطور الابتدائي ضعيفة. أهم التوصيات: * تقديم برامج تدريبية مستمرة تستهدف تطوير الكفايات التدريسية لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية مع التركيز على احدث الأساليب التربوية و التكنولوجية . * إجراء تقييمات دورية لأداء الأساتذة بهدف تحديد نقاط القوة و مجالات التحسين، واستخدام نتائج هذه التقييمات لتوجيه البرامج التدريبية و التطوير المهني . * تعزيز التعاون بين الأساتذة و تشجيع تبادل الخبرات بينهم من خلال ورشات عمل و الندوات التربوية الداخلية و الخارجية * توفير موارد تعليمية متطورة مثل الوسائل الرياضية الحديثة لدعم الأساتذة في تقديم دروس ذات جودة عالية * حث الأساتذة على المشاركة في الدورات التكوينية و المؤتمرات العلمية ، مما يساهم في تحديث معارفهم و تطبيق احدث النتائج في العملية التعليمية. Searche light in English Faculty Institute of Sciences and Sports and Technical and Physical Activities Department : Order No : 280120232398463669 UN No. d 'registration : 2398463669 Searcher : BOURASSE MOHAMED ELAMINE Publicly supported on : 06 2024 /06 / Title of the thesis (dissertation): The degree to which teachers of physical and sports education possess teaching competencies in the primary stage from their point of view Language of the thesis : arabic Model of the thesis : master Country: REPUBLIC OF ALGERIA-M'SILA University: University of M'sila Surname and first name of the supervisor Grade : Dr BACHIRI Ben attia Lecturer Number of pages: 85 p Summary: the study represent the degree of possession of physical and sports education teachersin primary level possess basic teaching competencies tha used a descriptive approach based on a questionnaire , the results showed that most of them have weak teaching competencies .so the study recommended a training courses to improving teaching performance and encouraging teachers to exchange experiences. Title of the study: : The degree to which teachers of physical and sports education possess teaching competencies in the primary stage from their point of view The purpose of the study: the degree of possession of physical and sports education teachers of teaching competencies in the primary stage is weak Problem: What is the degree of possession of physical and sports education teachers of teaching competencies in the primary stage ? Hypotheses: * The degree of possession of physical and sports education teachers of the adequacy of planning in the primary stage is medium . * The degree of possession of physical and sports education teachers of the adequacy of implementation in the primary stage is weak . * The degree of possession of physical and sports education teachers of the adequacy of evaluation in the primary stage is weak . Key words : Adequacy , teaching competencies, adequacy of planning , adequacy of implementation , adequacy of evaluation , teachers of physical and sports education ,primary stage . - The most important results achieved are: * Providing continuous training programs aimed at developing the teaching competencies of teachers of physical and sports education with a focus on the latest educational and technological methods. * Conduct periodic evaluations of teachers' performance in order to identify strengths and areas for improvement, and use the results of these evaluations to guide training programs and professional development. * Enhancing cooperation between professors and encouraging the exchange of experiences between them through internal and external educational workshops and seminars * Providing advanced educational resources such as modern sports means to support teachers in providing high quality lessons * Urging professors to participate in training courses and scientific conferences , which contributes to updating their knowledge and applying the latest results in the educational process.