Doctoral Dissertations
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Doctoral Dissertations by Author "Supervisor :د/ بركاتي، نصر الدين"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Open Access درجة ممارسة معلمي التربية البدنية والرياضية في المدارس الابتدائية للمهارات القيادية من وجهة نظر مديري مدارسهم- دراسة ميدانية بالمدارس الابتدائية (بلدية المسيلة)(Mohamed Boudiaf University of M'sila, 2024-06-06) خوجة ،عبد الرشيد; Supervisor :د/ بركاتي، نصر الدينالملخص : بالعربية: هدفت الدرا سة للتعرف إلى درجة ممارسة معلمي التربية البدنية والرياضية في بعض المدارس لبلدية المسيلة للمهارات القيادية من وجهة نظر مديري مدارسهم، كذلك التعرف إلى أثر المتغيرات (الجنس المؤهل العلمي، سنوات الخبرة في الإدارة) في تقديرات مديري المدارس لدرجة ممارسة هؤلاء المعلمين للمهارات القيادية. وتكونت عينة الدراسة من (36) مديراً ومديرة اختيروا بالطريقة الطبقية العشوائية. ولتحقيق أهداف الدراسة، بنيت استبانة تكونت بصورتها النهائية من (36) فقرة. وأظهرت نتائج الدراسة أن درجة ممارسة معلمي التربية البدنية والرياضية في بعض المدارس لولاية المسيلة للمهارات القيادية من وجهة نظر مديري المدارس كانت بدرجة مرتفعة، وعدم وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى الدلالة (0.05-a) بين المتوسطات الحسابية لتقديرات المديرين لدرجة ممارسة المعلمين للمهارات القيادية تعزى لمتغيرات الدراسة. عنوان الدراسة : درجة ممارسة معلمي التربية البدنية والرياضية في المدارس الابتدائية للمهارات القيادية من وجهة نظر مديري مدارسهم- دراسة ميدانية بالمدارس الابتدائية (بلدية المسيلة) - أهداف الدراسة : - التعرف على درجة ممارسة معلمي التربية البدنية والرياضية للمهارات القيادية من وجهة نظر مديري مدارسهم. - التعرف على اثر متغير الجنس في تقديرات مديري المدارس لدرجة ممارسة هؤلاء المعلمين للمهارات القيادية. - التعرف على اثر المأهل العلمي في تقديرات مديري المدارس لدرجة ممارسة هؤلاء المعلمين للمهارات القيادية. - التعرف على اثر سنوات الخبرة في الادارة في تقديرات مديري المدارس لدرجة ممارسة هؤلاء المعلمين للمهارات القيادية. التساؤل العام للدراسة : *ما درجة ممارسة معلمي التربية البدنية والرياضية للمهارات القيادية من وجهة نظر مديري المدارس التربوية ؟ التساؤلات الجزئية : 1-هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة0,05 في تقديرات مديري المدارس في المدارس الابتدائية لدرجة ممارسة معلمي التربية البدنية والرياضية للمهارات القيادية تعزي الى متغير الجنس ؟ 2- هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة0,05 في تقديرات مديري المدارس في المدارس الابتدائية لدرجة ممارسة معلمي التربية البدنية والرياضية للمهارات القيادية تعزي الى المؤهل العلمي ؟ 3- هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة0,05 في تقديرات مديري المدارس في المدارس الابتدائية لدرجة ممارسة معلمي التربية البدنية والرياضية للمهارات القيادية تعزي الى سنوات الخبرة في الادارة ؟ الفرضية العامة للدراسة : - درجة ممارسة معلمي التربية البدنية والرياضية للمهارات القيادية من وجهة نظر مديري المدارس التربوية مرتفعة. الفرضيات الجزئية - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة0,05 في تقديرات مديري المدارس في المدارس الابتدائية لدرجة ممارسة معلمي التربية البدنية والرياضية للمهارات القيادية تعزي الى متغير الجنس(ذكر،انثى). - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة0,05 في تقديرات مديري المدارس في المدارس الابتدائية لدرجة ممارسة معلمي التربية البدنية والرياضية للمهارات القيادية تعزي الى المأهل العلمي(ثانوي، ليسانس، ماستر). - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة0,05 في تقديرات مديري المدارس في المدارس الابتدائية لدرجة ممارسة معلمي التربية البدنية والرياضية للمهارات القيادية تعزي الى سنوات الخبرة في الادارة(اقل من 10 سنوات، اكثر من 10 سنوات). المنهج المتبع في الدراسة : المنهج الوصفي التحليلي الأدوات المستخدمة في الدراسة الاستبيان كأداة لجمع البيانات . الكلمات المفتاحية معلمي التربية البدنية والرياضية ، مدير المدرسة ،المهارات القيادية ، درجة الممارسة . جاء هذا البحث في فصلين : الفصل الأول: المهارات القيادية لمعلم التربية البدنية والرياضية . وتناول الفصل الثاني: مدير المدرسة الابتدائية. من أهم النتائج التي توصل إليها الباحث : - ممارسة معلمي التربية البدنية والرياضية للمهارات القيادية من وجهة نظر مديري المدارس التربوية كانت مرتفعة. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في تقديرات مديري المدارس في المدارس الابتدائية لدرجة ممارسة معلمي التربية البدنية والرياضية للمهارات القيادية تعزي الى متغير الجنس(ذكر،انثى). - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في تقديرات مديري المدارس في المدارس الابتدائية لدرجة ممارسة معلمي التربية البدنية والرياضية للمهارات القيادية تعزي الى المأهل العلمي(ثانوي، ليسانس، ماستر). - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في تقديرات مديري المدارس في المدارس الابتدائية لدرجة ممارسة معلمي التربية البدنية والرياضية للمهارات القيادية تعزي الى سنوات الخبرة في الادارة(اقل من 10 سنوات، اكثر من 10 سنوات). أهم الاقتراحات : - حث المعلمين على توطيد العلاقة مع أولياء الأمور والتواصل معهم. - ضرورة إشراك الطلبة في اتخاذ القرارات المتعلقة . - تدريب المعلمين على كيفية إثراء المنهاج، وتوظيف ذلك في مراعاة الفروق الفردية بين الطلبة. - عقد دورات وورش عمل تتعلق بالتخطيط الاستراتيجي والتعامل مع الأزمات. Searchlight in English Faculty Institute of Sciences and Sports and Technical and Physical Activities Department: Order No: No. d 'registration : UN2801202219075118581 Searcher : khodja abderrachid Publicly supported on :06/06/2024 Title of the thesis (dissertation): The degree to which physical education and sports teachers in primary schools practice leadership skills from the point of view of their school principals - a field study in primary schools (municipality of M’sila) - Language of the thesis: Arabic Model of the thesis: Master Country: REPUBLIC OF ALGERIA-M'SILA University: University of M'sila Surname and first name of the supervisor Grade: D/ barkati nacereddine. Lecturer Number of pages: 67 Option: School sports physical activity Summary: The purpose of this study is to show the practice degree of physical education teachers in msila for leadership skills from the perspective of their principals, and to show the effect of the study variables (Gender, School's Stage, Qualification, Years of Experience in Management) in principals' estimates to the practice degree of those teachers for leadership skills. The sample of the study consisted of (58) principals which were chosen in Stratified Random way. A questionnaire consisted of (36) items was built. The study results showed that the practice degree of physical education teachers for leadership skills from the perspective of their principals was high, and showed that there were no significant statistical differences at the level of statistical significance (a=0.05) between the averages in Principals estimates for the practice degree of teachers for the leadership skills due to the variables of the study. Key words: The Practice Degree, Physical Education Teachers, Leadership Skills, Northeastern Badia, Principals. Title of the study: Study title : “The degree to which physical education and sports teachers in primary schools practice leadership skills from the point of view of their school principals.” The purpose of the study - Identifying the degree to which physical education and sports teachers practice leadership skills from the point of view of their school principals. - Identifying the effect of the gender variable on school principals’ estimates of the degree to which these teachers practice leadership skills. - Identifying the effect of academic qualifications on school principals’ estimates of the degree to which these teachers practice leadership skills. - Identifying the effect of years of experience in administration on school principals’ estimates of the degree to which these teachers practice leadership skills. Problem: *What is the degree to which physical education and sports teachers practice leadership skills from the point of view of educational school principals? 1- Are there statistically significant differences at the 0.05 level in the estimates of school principals in primary schools to the degree to which physical education and sports teachers practice leadership skills due to the gender variable? 2- Are there statistically significant differences at the 0.05 level in the estimates of school principals in primary schools to the degree of physical education and sports teachers’ practice of leadership skills attributable to academic qualification? 3- Are there statistically significant differences at the significance level of 0.05 in the estimates of school principals in primary schools to the degree to which physical education and sports teachers practice leadership skills attributable to years of experience in administration? Hypotheses: * The degree of physical education and sports teachers’ practice of leadership skills from the point of view of educational school principals is high.. - There are no statistically significant differences at the significance level of 0.05 in the estimates of school principals in primary schools for the degree to which physical education and sports teachers practice leadership skills due to the gender variable (male, female). - There are no statistically significant differences at the significance level of 0.05 in the estimates of school principals in primary schools for the degree to which physical education and sports teachers practice leadership skills due to academic qualifications (secondary, bachelor’s, master’s). - There are no statistically significant differences at the significance level of 0.05 in the estimates of school principals in primary schools for the degree to which physical education and sports teachers practice leadership skills attributable to years of experience in administration (less than 10 years, more than 10 years). Key words : Physical education and sports teachers, school principal, leadership skills, degree of practice. - The most important results achieved are: Physical education and sports teachers’ practice of leadership skills from the point of view of educational school principals was high. - There are no statistically significant differences in the estimates of school principals in primary schools for the degree to which physical education and sports teachers practice leadership skills due to the gender variable (male, female). - There are no statistically significant differences in the estimates of school principals in primary schools for the degree to which physical education and sports teachers practice leadership skills due to academic qualifications (secondary, bachelor’s, master’s). - There are no statistically significant differences in the estimates of school principals in primary schools for the degree to which physical education and sports teachers practice leadership skills attributable to years of experience in administration (less than 10 years, more than 10 years).