درجة ممارسة الأداء التدريسي لأساتذة التربية البدنية والرياضية بمرحلة التعليم الثانوي . دراسة ميدانية ثانويات ولاية المسيلة

Abstract

الملخص : هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على درجة ممارسة الأداء التدريسي من طرف أساتذة المادة. والفروق في درجة الممارسة تبعا لمتغيرات الجنس ،المؤهل العلمي ،الخبرة . وكذلك إلى معرفة أهم المعوقات التي من شأنها أن تؤثر على ممارسة الأداء التدريسي. وتكونت عينة هذا البحث من 23 أستاذ وأستاذة من مجتمع الدراسة. حيث تم إختيارهم بطريقة عشوائية طبقية . ولتحقيق أهداف الدراسة قام الباحث بالإعتماد على أداتين. أولا الإستبيان للإجابة على التساؤلات 1-2-3-4 . وتتم الإجابة على الإستبيان وفقا لتدرج خماسي على طريقة (ليكرت) . ثانيا مقياس التقدير للإجابة على التساؤل 5. وتتم الإجابة على المقياس وفقا لتدرج خماسي على طريقة (ليكرت). و إعتمد الباحث في معالجتهم على برنامج الحزمة الإحصائية SPSS . عنوان الدراسة : درجة ممارسة الأداء التدريسي لأساتذة التربية البدنية والرياضية بمرحلة التعليم الثانوي . دراسة ميدانية ثانويات ولاية المسيلة أهداف الدراسة : - التعرف على درجة ممارسة الأداء التدريسي من طرف أساتذة المادة . -التعرف على الفروق في درجة الممارسة تبعا للمتغيرات التالية :(الجنس ،المؤهل العلمي ،الخبرة). -معرفة أهم المعوقات التي من شأنها أن تؤثر على ممارسة الأداء التدريسي. التساؤل العام الدراسة : - ما درجة ممارسة الأداء التدريسي عند أساتذة التربية البدنية والرياضية؟ التساؤلات الجزئية : 1- هل هناك فروق ذات دلالة إحصائية في درجة ممارسة الأداء التدريسي لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية تعزى لمتغير الجنس؟ 2- هل هناك فروق ذات دلالة إحصائية في درجة ممارسة الأداء التدريسي لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية تعزى لمتغير المؤهل العلمي؟ 3- هل هناك فروق ذات دلالة إحصائية في درجة ممارسة الأداء التدريسي لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية تعزى لمتغير الخبرة؟ 4- ما هي معوقات ممارسة الأداء التدريسي الأكثر أهمية من وجهة نظر أساتذة التربية البدنية والرياضية؟ الفرضية العامة للدراسة : - درجة ممارسة الأداء التدريسي عند أساتذة التربية البدنية والرياضية هي متوسطة. الفرضيات الجزئية 1- توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجة ممارسة الأداء التدريسي لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية تعزى لمتغير الجنس. 2- توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجة ممارسة الأداء التدريسي لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية تعزى لمتغير المؤهل العلمي. 3- توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجة ممارسة الأداء التدريسي لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية تعزى لمتغير الخبرة. 4- معوقات ممارسة الأداء التدريسي الأكثر أهمية من وجهة نظر أساتذة التربية البدنية والرياضية هي: - عدم ملائمة المساحات لتطبيق النشاط. - قلة الوسائل والأدوات الرياضية. - عدم ملائمة نظام الفترتين (صباح ،مساء) المنهج المتبع في الدراسة : المنهج الوصفي الأدوات المستخدمة في الدراسة - الإستبيان - مقياس التقدير الكلمات المفتاحية بالعربية : درجة ممارسة - الأداء التدريسي. بالإنجليزية : Degree of practice. Teaching performance جاء هذا البحث في فصول . الفصل الأول: الإطار العام للدراسة وتناول الفصل الثاني: الأداء التدريسي لأستاذ التربية البدنية والرياضية أما الفصل الثالث: أستاذ التربية البدنية والرياضية لمرحلة التعليم الثانوي الفصل الرابع : منهجية الدراسة الفصل الخامس: عرض وتحليل ومناقشة النتائج الفصل السادس: الإستنتاج العام والإقتراحات والتوصيات من أهم النتائج التي توصل إليها الباحث : - أن درجة ممارسة الأداء التدريسي للأداة ككل من طرف عينة البحث جاء بدرجة متوسطة. - التحقق من صحة الفرضية الثانية بنفيها لعدم وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطي الأساتذة الذكور والأساتذة الإناث. - التحقق من صحة الفرضية الثالثة حيث تأكد وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطي الأساتذة ذوي شهادة ليسانس والأساتذة ذوي شهادة الماستر - التحقق من صحة الفرضية الرابعة حيث تأكد وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطي الأساتذة ذوي الخبرة في التدريس أقل من 6 سنوات والأساتذة ذوي الخبرة في التدريس أكثر من 6 سنوات. - التحقق من صحة الفرضية الخامسة حيث تأكد أن أكثر معوقات درجة ممارسة الأداء التدريسي أهمية تتمثل في الجوانب الثلاثة التي ذكرت في الفرضية وهي: - قلة الوسائل والأدوات الرياضية بمتوسط حسابي قدره (4.82). - عدم ملائمة المساحات لتطبيق النشاط بمتوسط حسابي قدره (4.73). - عدم عدم ملائمة نظام الفترتين (صباح ،مساء). بمتوسط حسابي قدره (4.43). أهم التوصيات : 1- عقد دورات تكوينية متخصصة في الأداء التدريسي بمرحلة التعليم الثانوي، حيث أثبتت الدراسة الحالية وجود ضعف في درجة ممارسة الأداء التدريسي. 2- ضرورة النظر في برامج التكوين على مستوى الجامعة وتحسينها، حيث أثبتت الدراسة الحالية وجود ضعف في درجة ممارسة الأداء التدريسي. 3- ضرورة توفير الوسائل البيداغوجية التي تساعد على التدريس. 4- إجراء دراسة لمعرفة أثر برنامج تدريبي مقترح لتنمية درجة ممارسة الأداء التدريسي عند أساتذة التربية البدنية والرياضية. Searchlight in English Faculty Institute of Sciences and Sports and Technical and Physical Activities Department: Order No: ......................................................... No. d 'registration : UN2801202323075099779 Searcher : AOUINA OUSSAMA Publicly supported on: 06/06/2024 Title of the thesis (dissertation): Teaching Performance Practice Level for Physical Education and Sports Teachers in Secondary Education. A Field Study of Secondary Schools in M'sila State. Language of the thesis: Arabic Model of the thesis: Master Country: REPUBLIC OF ALGERIA-M'SILA University: University of M'sila Surname and first name of the supervisor: Mahdi Ezzedine Grade: professeur Lecturer Number of pages: 102 Option: Summary: This study aimed to identify the degree of teaching performance practiced by subject teachers. Differences in the degree of practice according to the variables of gender, academic qualification, and experience. As well as knowing the most important obstacles that would affect the practice of teaching performance. The sample of this research consisted of 23 male and female professors from the study community. They were selected in a stratified random manner. To achieve the objectives of the study, the researcher relied on two tools. First, the questionnaire to answer questions 1-2-3-4. The questionnaire is answered according to a five-point Likert scale. Secondly, the rating scale to answer question 5. The scale is answered according to a five-point Likert scale. In processing them, the researcher relied on the statistical package program SPSS Title of the study: Teaching Performance Practice Level for Physical ducation and Sports Teachers in Secondary Education. A Field Study of Secondary Schools in M'sila State. The purpose of the study: - Identifying the degree of teaching performance practiced by subject teachers. - Identifying the differences in the degree of practice according to the following variables: (gender, academic qualification, experience). -Knowing the most important obstacles that would affect the practice of teaching performance. Problem: 1- What is the degree of teaching performance practiced by teachers of physical education and sports? 2- Are there statistically significant differences in the degree of teaching performance practiced by physical education and sports teachers due to the gender variable? 3- Are there statistically significant differences in the degree of teaching performance practiced by physical education and sports teachers due to the academic qualification variable? 4- Are there statistically significant differences in the degree of practicing teaching performance among teachers of physical education and sports due to the variable of experience? 5- What are the most important obstacles to teaching performance from the point of view of physical education and sports teachers? Hypotheses: 1- The degree of teaching performance practiced by physical education and sports teachers is average. 2- There are statistically significant differences in the degree of practicing teaching performance among physical education and sports teachers due to the gender variable. 3- There are statistically significant differences in the degree of teaching performance among physical education and sports teachers due to the academic qualification variable. 4- There are statistically significant differences in the degree of practice of teaching performance among teachers of physical education and sports due to the variable of experience. 5- The most important obstacles to teaching performance from the point of view of physical education and sports teachers are: • Inadequate spaces for implementing the activity. • Lack of sports equipment and equipment. • Inadequacy of the two-shift system (morning and evening) Key words : Degree of practice - teaching performance. - The most important results achieved are: - The degree of practice of the teaching performance of the tool as a whole by the research sample was moderate. - Verifying the validity of the second hypothesis by denying it because there are no statistically significant differences between the averages of male professors and female professors. - Verifying the validity of the third hypothesis, as it was confirmed that there are statistically significant differences between the averages of professors with a bachelor’s degree and professors with a master’s degree. - Verifying the validity of the fourth hypothesis, as it was confirmed that there are statistically significant differences between the averages of professors with less than 6 years of teaching experience and those of professors with more than 6 years of teaching experience. - Verifying the validity of the fifth hypothesis, where it was confirmed that the most important obstacles to the degree of practicing teaching performance are represented by the three aspects mentioned in the hypothesis, which are: - Lack of mathematical methods and tools, with an average of (4.82). - Inadequate spaces for implementing the activity, with a mean of (4.73). - Inadequacy of the two-shift system (morning, evening). With an average of (4.43).

Description

Keywords

درجة ممارسة, الأداء التدريسي

Citation