اتجاهات تلاميذ الطور الثانوي (15_18 سنة) نحو ممارسة حصة التربية البدنية والرياضية
Loading...
Date
2024-06
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Mohamed Boudiaf University of M'sila
Abstract
الملخص:
عنوان الدراسة: اتجاهات تلاميذ الطور الثانوي (15_18 سنة) نحو ممارسة حصة التربية البدنية والرياضية
من خلال هذه الدراسة حاولنا الكشف عن اتجاهات تلاميذ الطور الثانوي نحو أنشطة التربية البدنية والرياضية، والفروق للمتغير التالي: الجنس (ذكور وإناث) والتلاميذ بصفة عامة، على استبيان اتجاهات تلاميذ الطور الثانوي نحو أنشطة التربية البدنية والرياضية، ذي المحاور الثلاث: محور الخبرة الاجتماعية، ومحور خفض التوتر، ومحور الصحة واللياقة البدنية.
وبعد وتحليل وإثراء متغيرات البحث نظريا، وتطبيق الاستمارة على عينة مكونة من 120 تلميذ (ذكور 60، إناث 60) بمختلف مستويات الطور الثانوي في شمال سطيف، وبعد جمع البيانات ومعالجتها إحصائيا، وعرضها وتحليلها وتفسيرها ومناقشتها، بالاعتماد على الجانب النظري الذي شمل على ثلاث فصول ان صبت في موضوع الدراسة، فتناولنا في الفصل الأول التربية البدنية والرياضية، والفصل الثاني الاتجاهات، والفصل الثالث خصائص مرحلة التعليم الثانوي.
أهداف الدراسة:
• معرفة العوامل المؤثرة في توجه تلاميذ الطور الثانوي نحو ممارسة أنشطة التربية البدنية والرياضية، بناءً على الخبرة الاجتماعية، وخفض التوتر، والصحة واللياقة البدنية.
• تحليل الفروق بين الذكور والإناث في توجههم نحو ممارسة أنشطة التربية البدنية والرياضية كخبرة اجتماعية، ولأغراض الصحة واللياقة البدنية.
• فهم مدى تأثير أنشطة التربية البدنية والرياضية على اتجاهات تلاميذ الطور الثانوي، وتحليل الاختلافات بين الجنسين في هذا الصدد.
• تحديد الحاجيات الأساسية التي تؤثر في توجه تلاميذ الطور الثانوي نحو ممارسة أنشطة التربية البدنية والرياضية، مع التركيز على الفروق بين الجنسين في هذه الحاجيات.
التساؤل العام:
• هل توجد فروق في اتجاهات تلاميذ الطور الثانوي نحو ممارسة أنشطة التربية البدنية والرياضية في متغيرات الدراسة؟
التساؤلات الجزئية:
• هل يوجد فروق ما بين الذكور والإناث في اتجاههم نحو ممارسة انشطة التربية البدنية والرياضية كخبرة اجتماعية؟
• هل يوجد فروق ما بين الذكور والإناث في اتجاههم نحو ممارسة انشطة التربية البدنية والرياضية لخفض التوتر؟
• هل يوجد فروق ما بين الذكور والإناث في اتجاههم نحو ممارسة انشطة التربية البدنية والرياضية لغرض الصحة واللياقة البدنية؟
الفرضيات:
الفرضية العامة:
• وجود فروق في اتجاهات تلاميذ الطور الثانوي نحو ممارسة أنشطة التربية البدنية والرياضية في متغير (الخبرة الاجتماعية، خفض التوتر، الصحة واللياقة البدنية.
الفرضيات الجزئية:
• وجود فروق ما بين الذكور والإناث في اتجاههم نحو ممارسة انشطة التربية البدنية والرياضية كخبرة اجتماعية.
• وجود فروق ما بين الذكور والاناث في اتجاههم نحو ممارسة أنشطة التربية البدنية والرياضية.
• وجود فروق ما بين الذكور والاناث في اتجاههم نحو ممارسة انشطة التربية البدنية والرياضية لغرض الصحة واللياقة البدنية.
المنهج المتبع في الدراسة:
المنهج الوصفي
الأدوات المستخدمة في الدراسة :
الاستبيان
الكلمات المفتاحية : الاتجاهات، تلاميذ الطور الثانوي، حصة التربية البدنية الرياضية.
جاء هذا البحث في فصول:
الجانب المنهجي
الفصل الأول: الإطار العام للدراسة
الجانب النظري
الفصل الثاني: التربية البدنية والرياضية
الفصل الثالث: الاتجاهات
الفصل الرابع: خصائص مرحلة التعليم الثانوي
الجانب المنهجي
الفصل الخامس: الإجراءات الميدانية
الفصل السادس: تحليل ومناقشة النتائج
أهم النتائج
أولا: توجد فروق ما بين تلاميذ مرحلة التعليم الثانوي نحو ممارسة أنشطة التربية البدنية والرياضية في متغير الخبرة الاجتماعية، خفض التوتر، الصحة واللياقة البدنية.
ما دل على أن لبعد الصحة واللياقة البدنية تأثير كبير على اتجاه تلاميذ مرحلة التعليم الثانوي في ممارستهم لأنشطة التربية البدنية والرياضية.
ثانيا: لا توجد فروق بين الذكور والإناث في اتجاههم نحو ممارسة أنشطة التربية البدنية والرياضية في كل من محور: الخبرة الاجتماعية، وخفض التوتر، والصحة واللياقة البدنية؛ وهذا دليل على أن اختلاف الجنس ليس له تأثير كبير في الاتجاهات نحو ممارسة أنشطة التربية البدنية والرياضية حسب الأبعاد المذكورة.
أهم الاقتراحات:
- توفير مواد ذات علاقة بتعزيز الاتجاهات لدى التلاميذ وتدعيمها بشكل أفضل من خلال تقييم لمناهج التكوين في مختلف المراحل الدراسية خاصة في المرحلة الثانوية .
-ضرورة تعزيز أستاذ التربية البدنية والرياضية لهذه الأبعاد في حياة التلميذ بالاستخدام والتعامل العلمي مع حصة التربية البدنية و الرياضية.
- عقد ندوات و محاضرات دورية ، لتوضيح الرؤى حول أهدافا لتربية البدنية و الرياضية.
- استغلال هذه التوجهات والرؤى لدى الجنسين لتكوين فرق رياضية مدرسية تمثل المؤسسات التربوية ، ومادة التربية البدنية و الرياضية بصفة خاصة.
- تنمية واستغلال توجهات الجنسين الاجتماعية لتكوين فرق رياضية في الألعاب الجماعية المختلفة
- ضرورة عدم حكر نشاط رياضي له صبغة اللياقة البدنية أو الاجتماعية أو الترويحية لجنس واحد فقط بل لا بد من إدراجك لمن الذكور و الإناث حسب توجههم .
Searchlight in English
Top of Form
Faculty Institute of Sciences and Sports and Technical and Physical Activities
Department: Order No: .........................................................
No. d 'registration : 1735066756
Searcher : OURAS Imad Eddine
Publicly supported on :............................................................................
Title of the thesis (dissertation): Attitudes of secondary school students (15-18 years) towards practicing physical education and sports
Language of the thesis:Arabic
Model of the thesis: Master
Country: REPUBLIC OF ALGERIA-M'SILA
University: University of M'sila
Surname and first name of the supervisor: Dr. OUCHEN BOUZID
Lecturer Number of pages: 91 pages
Option: School sports physical activity
Summary:
Through this study, we tried to reveal the attitudes of secondary school students towards physical education and sports activities, and the differences for the following variable: gender (males and females) and students in general, on the questionnaire of the attitudes of secondary school students towards physical education and sports activities, which has three axes: the social experience axis, The axis of stress reduction, and the axis of health and fitness.
After analyzing and enriching the research variables theoretically, the form was applied to a sample of 120 students (60 males, 60 females) at various levels of secondary school in North Setif, and after collecting the data, processing it statistically, presenting it, analyzing it, interpreting it, and discussing it, relying on the theoretical aspect, which included three chapters. If you focus on the subject of the study, we discussed in the first chapter physical education and sports, the second chapter trends, and the third chapter the characteristics of the secondary education stage.
Title of the study: Attitudes of secondary school students (15-18 years) towards practicing physical education and sports
The purpose of the study:
• Knowing the factors influencing secondary school students’ orientation toward practicing physical education and sports activities, based on social experience, stress reduction, and health and fitness.
• Analyzing the differences between males and females in their orientation towards practicing physical education and sports activities as a social experience, and for the purposes of health and fitness.
• Understanding the extent to which physical education and sports activities affect the attitudes of secondary school students, and analyzing differences between genders in this regard.
• Identifying the basic needs that influence secondary school students’ orientation toward practicing physical education and sports activities, with a focus on gender differences in these needs.
Problem:
General question:
• Are there differences in the attitudes of secondary school students towards practicing physical education and sports activities in the variables of the study?
Partial questions:
• Are there differences between males and females in their orientation towards practicing physical education and sports activities as a social experience?
• Are there differences between males and females in their tendency towards practicing physical education and sports activities to reduce stress?
• Are there differences between males and females in their tendency towards practicing physical education and sports activities for the purpose of health and fitness?
Hypotheses:
General hypothesis:
• There are differences in the attitudes of secondary school students towards practicing physical education and sports activities in the variable (social experience, stress reduction, health and physical fitness).
Partial hypotheses:
• There are differences between males and females in their orientation towards practicing physical education and sports activities as a social experience.
• There are differences between males and females in their attitudes towards practicing physical education and sports activities.
• There are differences between males and females in their tendency towards practicing physical education and sports activities for the purpose of health and fitness.
Key words :
Directions, secondary school students, physical education sports class.
- The most important results achieved are:
First: There are differences among secondary school students regarding practicing physical education and sports activities in the variables of social experience, stress reduction, health and physical fitness.
This indicates that the health and physical fitness dimension has a significant impact on the direction of secondary school students in their practice of physical education and sports activities.
Second: There are no differences between males and females in their tendency towards practicing physical education and sports activities in each of the axes: social experience, stress reduction, health and physical fitness. This is evidence that gender differences do not have a significant impact on attitudes toward practicing physical education and sports activities according to the dimensions mentioned.
Description
Keywords
الاتجاهات, تلاميذ الطور الثانوي, حصة التربية البدنية الرياضية