النشاط البدني المكيف وعلاقته بالتربية الصحية لذوي الإعاقة الحركية من وجهة نظر الاخصائيين

Loading...
Thumbnail Image

Date

2024-06-05

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Mohamed Boudiaf University of M'sila

Abstract

الملخص بالعربية (عبارة عن فقرة): أظهرت دراستنا حول النشاط البدني المكيف وعلاقته بالتربية الصحية لذوي الاحتياجات الخاصة نتائج مشجعة على عدة مستويات. شملت الدراسة عينة من الأفراد ذوي الاعاقة الحركية، وتم تطبيق برنامج من النشاط البدني المكيف على المجموعة التجريبية لمدة 12 أسبوعًا. النتائج أظهرت تحسنًا طفيفا في اللياقة البدنية للمشاركين، وتحسن التحمل القلبي التنفسي، وزيادة معتبرة في مرونتهم، بالإضافة إلى الفوائد البدنية، حيث شهدت المجموعة التجريبية أيضًا انخفاضًا كبيرًا في مستويات القلق والاكتئاب، مما أدى إلى تحسينات ايجابية في الصحة النفسية والشعور العام بالرفاهية. بناءً على هذه النتائج، توصي الدراسة بتكثيف استخدام برامج النشاط البدني المكيف كجزء أساسي من استراتيجيات تنمية الصحة البدنية والنفسية لذوي الاعاقة الحركية. عنوان الدراسة: النشاط البدني المكيف وعلاقته بالتربية الصحية لذوي الاعاقة الحركية من وجهة نظر الاخصائيين. أهداف الدراسة: كشف مدى تأثير النشاط البدني المكيف في تنمية الصحة البدنية والنفسية للأطفال المعاقين حركيا داخل المراكز البيداغوجية. مشكلة الدراسة: ما دور النشاط البدني المكيف في تعزيز مستوى التربية الصحية لذوي الاعاقة الحركية؟ فرضيات الدراسة: الفرضية العامة: هناك تأثير ايجابي لممارسة النشاطات البدنية والرياضية المكيفة على مستوى التربية الصحية لذوي الاعاقة الحركية (الاطفال الذين تتراوح اعمارهم من 10 الى 17 سنة). الفرضيات الجزئية: 1-للنشاط البدني المكيف تأثير مباشر على تعزيز عامل الصحة البدنية لذوي الاعاقة الحركية. 2-لتطبيق مبادئ التربية الصحية أثر ايجابي في تعزيز عامل الصحة النفسية لذوي الاعاقة الحركية. 3-ممارسة النشاط البدني المكيف بتطبيق اسس التربية الصحية يساهم في تعزيز عامل الصحة العامة لذوي الاعاقة الحركية بشكل كبير المنهج المتبع في الدراسة: المنهج الوصفي الأدوات المستخدمة في الدراسة: تم الاستعانة ببرنامج SPSS 25في عملية التفريغ والتحليل الإحصائي للبيانات واختبار فرضيات الدراسة حيث اشتملت على الأساليب الإحصائية التالية: -معامل آلفا كرونباخ (Cronbach’s Alpha) من أجل اختبار ثبات أداة الدراسة. -معامل الارتباط بين كل عبارة من عبارات المحور ومتوسط عبارات المحور الذي تنتمي اليه لغرض معرفة الاتساق الداخلي لأداة الدراسة. المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية لمعرفة اتجاهات إجابات أفراد العينة - الكلمات المفتاحية: النشاط البدني المكيف-التربية الصحية-ذوي الاعاقة الحركية الكلمات المفتاحية بالفرنسية: Mots clés: activité physique et sportive adaptée –éducation sanitaire-handicap moteur الكلمات المفتاحية بالإنجليزية: Keywords: Adapted physical activity- health education - individuals with motor disability جاء هذا البحث في فصول: الفصل الأول: الإطار العام للدراسة وتناول الفصل الثاني النشاط البدني المكيف أما الفصل الثالث فتطرق الباحث الى التربية الصحية الفصل الرابع: شمل الفئة المعنية بالدراسة وهي ذوي الاعاقة الحركية من أهم النتائج التي توصل إليها الباحث: خلصت الدراسة حول النشاط البدني المكيف وعلاقته بالتربية الصحية لذوي الاعاقة الحركية إلى أن المشاركة المنتظمة في برامج النشاط البدني المكيف يمكن أن تحقق تحسينات كبيرة في الصحة البدنية والنفسية لهذه الفئة، اد أظهرت النتائج أن المشاركين شهدوا تحسن طفيف في القوة العضلية، إلى جانب انخفاض ملحوظ في مستويات القلق والاكتئاب، هذه التحسينات تعزز الشعور العام بالرفاهية وجودة الحياة. توصل الباحث للعديد من التوصيات أهمها: دمج برامج النشاط البدني المكيف بشكل واسع في خطط الرعاية والتأهيل لذوي الاعاقة الحركية. كشاف بالإنجليزية Institute of science and techniques of physical and sports activities Department : adapted physical activity Number order: Registration number: 202323043055074 Researcher: Lekikot lotf-errahmane Discussion history: 05 june 2024 Title of the thesis: adapted physical activity and its relationship to the health education of individuals with motor disability. Language of the thesis: arabe Thesis template: Master Country: Algerian republic University: University of M’sila Name and forename of frame :professor Bedjaoui fadheli Rank: professor lecturer Number of pages: 95 (Cd-Rom* word * PDF) electronic file Speciality : Adapted physical activity and health Division: Adapted physical and sporting activity summary : A study on adapted physical activity and its relationship to the health education of individuals with special needs yielded encouraging results on multiple levels. The study included a sample of individuals with special needs, with disabilities ranging from motor, sensory, and intellectual impairments. An adapted physical activity program was applied to the experimental group for 12 weeks. The results showed a significant improvement in the participants' physical fitness, with increased muscle strength, improved cardiorespiratory endurance, and enhanced flexibility. In addition to the physical benefits, the experimental group also experienced a substantial reduction in anxiety and depression levels, leading to notable improvements in mental health and overall well-being. Based on these findings, the study recommends intensifying the use of adapted physical activity programs as a fundamental part of strategies to enhance the physical and mental health of individuals with special need. Purpose of the study: the impact clarification of adapted physical activity at development of physical and psychological health on Individuals with motor disability The problem: what’s the role of adapted physical activity in the development of physical and psychological health on individuals with motor disability MOTOR DISABILITY The assumptions: 1-the adapted physical activity has a direct impact on strengthen of the physical health on individuals with motor disability. 2- to applicate the principles health education a favorable role to strengthen psychological health on individuals with motor disability 3- The practice of adapted physical activity with foundations of health education contribute to strengthen of public health on individuals with motor disability. Keywords: Adapted physical activity- health education - individuals with motor disability The Results: The results showed a significant improvement in the participants' physical fitness, with increased muscle strength, improved cardiorespiratory endurance, and enhanced flexibility. In addition to the physical benefits, the experimental group also experienced a substantial reduction in anxiety and depression levels, leading to notable improvements in mental health and overall well-being. Based on these findings, the study recommends intensifying the use of adapted physical activity programs as a fundamental part of strategies to enhance the physical and mental health of individuals with special need.

Description

Keywords

النشاط البدني المكيف, التربية الصحية, ذوي الاعاقة الحركية

Citation