fevrier 2022

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 10 of 10
  • ItemOpen Access
    Maghreb trade union support for the General Union of Algerian Workers (1956-1962) (Support for the Tunisian Labour Union and the Moroccan Labour Union as a model (
    (université msila, 2022-02) البشري زهاي
    This article deals with the study and analysis of the Maghreb dimension in the political and tsyndical struggle of the General Union of Algerian Workers, as it highlights the Tunisian and Moroccan. Maghreb support stations for the General Union of Algerian Workers, through the unilateral support of both of the Tunisian General Labor Union and the Moroccan Union to work locally, in addition to the joint bilateral support locally in various forms ,or internationally through the unions influencing the global arena, through the International League of Free Trade Unions or within the global Trade union
  • ItemOpen Access
    Separatist Movements in Contemporary Africa – The Secession of The Eastern Region from Nigeria (1967-1970) as a model
    (université msila, 2022-02) عمي دهبية; يسمينة سعودي
    The African continent suffered from several problems after the independence of its countries, which led to its destabilization and threat to its unity, which was represented by the separatist movements led by some regions including Biafra region, which provoked a crisis is considered the most dangerous separatist movement in the Africa continent, which resulted in a devastating civil war that left more than a million and half people dead. We have tried to address the issue by answering several questions, the most important of which are the causes of the roots of the Biafra crisis and the reasons for the secession of the region, its turned into a violent civil war between the Nigerian government and a group the separate region
  • ItemOpen Access
    Algeria bay travelers during the occupation period - Criticisms and analysis of facts -
    (université msila, 2022-02) حياة سيدي صالح
    The history of Algeria colonial is rich in documentation, and among these important documents we refers to wanderers writings about the situation of Algeria and especially the social condition of the Muslim (Indigenous). We try in this study to convey the different testimonies and observations of these wanderers regardless of their different positions and goals, so we present their vision by the application of the history method of investigation, interview and comparison to reach the reality about colonial policy in Algeria. We rely on some examples such as the trip of Sadik Bey (Bey of Tunis) to Algeria, and the trip of Bou-Acherine representative of Moulay Abdelaziz the Sultan of Morocco… etc.
  • ItemOpen Access
    The Algerian Front for the Defence and Respect of Freedom..An attempt to unify revolutionary action
    (université msila, 2022-02) راضية قوي
    The post-World War II period saw a strong resurgence of the Algerian national movement with its different currents, since the idea of uniting militant action remained among Algerians. Unitarian experience involving all parties and entities active at the time emerged; Including nationalists, Islamists, communists and liberals in an attempt to create a platform of agreement and arrangement for the preparation of a common Algerian demands list to be submitted to the French authorities. This was enshrined in the organization then known as the Algerian Front for the Defence and respect of freedom, which was created in Algeria on 5 October 1951.
  • ItemOpen Access
    Al-Hilali settlement in the Middle Maghreb from the middle of the 5th century AH / 11 AD to the middle of the 6th century AH / 12 AD(Search for the methods of settlement and its effects in the Hills and the Sahara of the Central Maghreb)
    (université msila, 2022-02) بن عريب مصطفى
    تناول موضوع البحث في التوطين الهاللي باملغرب األوسط خالل العهد الحمادي من منتصف القرن الخامس الهجري/11م إلى منتصف القرن السادس/12م محاولة الوقوف على السياسة التي اعتمدتها الدولة الحمادية في التعامل مع القبائل الهاللية التي تسربت إلى مجالها الجغرافي والعمل على التحكم في انتشارها وفق ما يخدم مصالح الدولة وسلطتها، ثم تتبع جغرافيا االنتشار الهاللي باملغرب األوسط وتحديد أهم القبائل والبطون التي تقدمت نحو املغرب األوسط على غرار: األثبج، زغبة، رياح، العمور، املعقل وغيرهما والتي نجحت في تثبيت أقدامها باملغرب األوسط وحيازتها على مجال جغرافي واسع من ضواحيه ومجاالته الصحراوية في مرحلتين األولى كانت على حساب مواطن صنهاجة وكتامة بالجهات الشرقية من املغرب األوسط منتصف القرن الخامس الهجري/ 11م، والثانية بتقدم العرب نحو الجهاتالغربية حيثمواطن قبائل زناتةقبل انصرام النصفاألول من القرن السادس
  • ItemOpen Access
    discrimination between Europeans and Algerians in mixed municipalities during the 19th century in representation and public services
    (université msila, 2022-02) عثمان زقب
    ت سياسة التمييز بين العناصر األوروبية والجزائرية خالل الحقبة الفرنسية ّ كر ّ بالجزائر فوارق كبيرة بين هاذين الطرفين، فهي نتيجة دة خالل سياسة استعمارية محد االحتالل الفرنس ي للجزائر. هذه الفوارق شملت معظم املجاالت: السياسية، التشريعية، االقتصادية، االجتماعية والثقافية. لقد نتج عن سياسات مجالس البلديات املختلطة بالخصوص ،واملدعومةمن طرفإدارة االحتالل الفرنس ي وتشريعاتها غير العادلة، آثارا وخيمة على الجزائريين، من خالل إضعاف تمثيلهم ومساهمتهم في تسييرها، بل وتهميشهم مقارنة بالعنصر األوروبي في مختلف الخدمات العامة.
  • ItemOpen Access
    The mutual heritage between the two Sahara's banks (The Maghreb and Sub-Saharan Africa) From the 16th to the 19th century - folk arts, as a model
    (université msila, 2022-02) صالح بوسليم،; احمد جعفري
    تهدف هذه الدراسة الى ابراز بعض مظاهر التواصل الثقافي بين بالد املغارب وافريقيا جنوب الصحراء السيما التراث املشترك في مجال الفنون الشعبية من القرن 16 الى القرن 19م ولئن كان لهذا التواصل والترابط مسبباتهودوافعهوأهدافهمن التجارة الىالدين واللغة، كل حسب الظروف والحاجة، فقد عرفت تلكم العالقات الثقافية اندماجا اكبر في مجال الفن واملوسيقى رسمته تلك اآلالت واملعازف املشتركة وتغنت به االفواه والقرائح باملقاطع واملدائح املتنوعة، والتي كان يصدح بها في سمر وسهرات طويلة، مثل االحتفال لحالهم وواقعهم.وتخلصهذهالورقة ً عما يجول بخاطرهم،وتصويرا ً باألعيادواملواسم تعبيرا البحثيةللتأكيد علىان هذا التراث املشترك ساهم فيتمتين تلك الروابط والوشائج على طول فترةالتواصل وحتىيومنا هذا،وهو ما يفرض ضرورةبعثهواالعتناءبه
  • ItemOpen Access
    Political and Sectarian shifts in the Safavid state in Iran (from family's concept to the state's logic) 1334/1501
    (université msila, 2022-02) حمزة عيجولي
    تعد الدولة الصفوية في إيران 1501/1736م نموذجا للدولة التي تأسست كتطور لنفوذ ومكانة أسرة دينية ذات عصبية قبلية، حيث أن األسرة الصفوية التي تنسب لصفي الدين إسحاق األردبيلي 1252 /1334م، قد تحولت من أسرة دينية ذات مكانة اجتماعية في الهضبة اإليرانية إلى أسرة حاكمة لدولة تأسست فعليا على يد الشاه إسماعيل الصفوي سنة 1501م، و الذي أعلن دولته الفتية القائمة على التمذهب الشيعي االثنا عشري والتي فرضت نفسها كقوة سياسية وعسكرية بغرب اسيا، كما أنها دخلت في صراع وتنافس مع الدولة العثمانية بفعل عدة عوامل استراتيجية واقتصادية وبخلفيات مذهبية وقومية،وقد استمر حكم الصفويين إليران ملدة فاقت القرنين من الزمن واضعين بذلك أسسا للكيان الفارس ي الحديث املستند على املوروث الديني الشيعي والعصبية اإليرانية بمختلف تشكيالتها القومية.
  • ItemOpen Access
    962 crisis and interstate meeting in Zemoura 24-25 June 1962
    (université msila, 2022-02) -بن سعدي سمير
    The period from the declaration of a ceasefire to the referendum of self-determination represented a very critical station for the future of Algeria, after difficult years of bitter struggle, where the differences between the leaders of the revolution began to float quickly to become in full view of everyone, and the leaders of the revolution in all ways tried to bridge that rift, since Algeria is enough of the many years suffered by the best of its sons, so came a meeting decided to be held in Zemmoura located in the fourth district, the first region of the For the third term, historically known as an inter-state meeting.
  • ItemOpen Access
    Education policy in Algeria during the French occupation.
    (université msila, 2022-02) Dr. Mahmoud AIT MEDDOUR
    L’Algérie avait été dotée bien avant la période turque d’un système d’enseignement traditionnel, rudimentaire certes, mais qui avait été au diapason de ce que vivait les grandes puissances européennes ou celui-ci était géré par des institutions ecclésiastiques. Sous couvert d’une œuvre civilisationnelle, la France a entamé depuis les débuts de l’occupation de l’Algérie beaucoup d’expériences scolaires pour détruire l’enseignement existant et mettre en place un autre adapté à ses besoins d’occupation et de main mise. Les résultats étaient destructifs à bien des égards