Master Thesis
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Master Thesis by Subject "administrative development"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Open Access إدارة التطوير الإداري ودورها في تحقيق الأداء المتميز بالمؤسسات الرياضية(2020-09) عشاشة, عبد الكريمالملخص : بالعربية سعت الدراسة الحالية الى التعرف على دور إدارة التطوير الإداري في تحقيق الأداء المتميز بالمؤسسات الرياضية، بمعنى رفع مستوى أداء المؤسسة الرياضية والتعرف على مدى تأثير مؤشرات وأبعاد إدارة التطوير الإداري في تحقيق التميز. تهتم الدراسة بشكل كبير بإبراز مفاهيم كل من التطوير الإداري والأداء المتميز وأيضا إبراز بعض النماذج العالمية والعربية في الأداء المتميز. ولقد تم توزيع 30 استمارة استبيان على عينة من الأفراد العاملين بمديرية الشباب والرياضة – برج بوعريريج – سعيا من الباحث للحصول على اجابات واسعة تتناسب مع طبيعة الدراسة. حيث تم التوصل الى عدة استنتاجات من أهمها أن الدراسة توصلت الى أنه هناك علاقة متباينة التأثير لأبعاد إدارة التطوير الإداري على تحقيق الأداء المتميز بالمؤسسات الرياضية. كلمات المفاتيح: التطوير الإداري، الأداء المتميز. بالإنجليزية This study sought to explore the role of administrative development in realizing the excellent performance in sports institutions. It is about improving the sports institutions’ perfomance and investigating the impact of administrative development’s dimensions on excellence realization. The work shed light on the main concepts of administrative development and excellent performance. It also highlights some Arab examples in the excellent performance. In the practical part, a questionnaire was administered for 30 participants. The sample was chosen from the sports and youth administration of Borj Bou Arreridj. The main finding of this research is that there exists a moderate correlation between the administrative development dimensions and excellent performance in sports’ institutions. Keywords: administrative development – excellente performance جاء هذا البحث في3 فصول نظرية و 3 فصول تطبيقية كالآتي: الفصل الأول: الإطار العام للدراسة واحتوى على إشكالية الدراسة وتساؤلاتها الفرعية، أهداف وأهمية الدراسة، فرضياتها وتحديد لكلماتها الدالة والدراسات السابقة التي اعتمدنا عليها. الجانب النظري: ويحوي فصلين. الفصل الثاني: تطرقنا فيه إلى مفهوم، أهمية، وأهداف التطوير الإداري، وأيضا دواعي التطوير والجوانب الرئيسية للتطوير الإداري وفي الأخير شروط نجاح التطوير الإداري. الفصل الثالث: تضمن مفهوم وماهية كل من الأداء، التميز، والأداء المتميز، تطرقنا فيه أيضا الى أهمية ومتطلبات الأداء المتميز وعرضنا بعض النماذج العالمية والعربية في الأداء المتميز. الجانب التطبيقي: ويحوي ثلاث فصول. الفصل الأول: تطرقنا فيه إلى الدراسة الاستطلاعية، مجتمع وعينة الدراسة، أداة الدراسة وخصائصها السيكو مترية، الأساليب الإحصائية المستخدمة. الفصل الثاني: احتوى عرض النتائج مع تحليلها وتفسيرها، مناقشة الفرضيات في ضوء نتائج الدراسة. الفصل الثالث: تضمن الاستنتاجات العامة وتقديم بعض الاقتراحات والفرضيات المستقبلية. من أهم النتائج التي توصلت إليها الباحث : - كان مستوى أهمية التكوين المستمر في المؤسسة محل الدراسة من وجهة نظر عينة الدراسة بدرجة مرتفعة جدا. - تبين أن مستوى أهمية التدريب والتطوير في المؤسسة محل الدراسة من وجهة نظر عينة الدراسة بدرجة ضعيفة. - أظهرت النتائج أن مستوى أهمية تقييم الأداء في المؤسسة محل الدراسة من وجهة نظر عينة الدراسة بدرجة مرتفعة جدا. - تبين أن مستوى الاحتياجات التدريبية في المؤسسة محل الدراسة من وجهة نظر عينة الدراسة بدرجة ضعيفة. - كان مستوى الاحتياجات المعنوية في المؤسسة محل الدراسة من وجهة نظر عينة الدراسة ذو أثر عكسي. - أظهرت النتائج أن مستوى التميز من خلال الاداء والانجاز للعامل في المؤسسة محل الدراسة من وجهة نظر عينة الدراسة كان مرتفعا. توصلت الباحث للعديد من التوصيات أهمها : 1-على المؤسسات الرياضية (مديرية الشباب والرياضة) الاهتمام أكثر بالتكوين والتعلم المستمر للعاملين لدوره الفعال في تحقيق الأداء المتميز. 2- على المؤسسات الرياضية (مديرية الشباب والرياضة) أن تعتمد على تقارير نظام تقييم أداء العاملين لما لها من أثر على العاملين للتميز في الأداء. 3- على المؤسسات الرياضية (مديرية الشباب والرياضة) أن تهتم أكثر بالتدريب والتطوير وتلبية الاحتياجات التدريبية والمعنوية للموظفين بهدف تحقيق الأداء المتميز. 4-ضرورة الاهتمام بالبحوث والدراسات التي تتطرق لموضوع التطوير الاداري. توصل الباحث لمقترحات عديدة أهمها : 1-إجراء دراسة مستقبلية عن الأسباب التي قد تحد من اهتمام بعض المؤسسات الرياضية بمعايير التميز. 2-بناء نموذج لتحقيق الأداء المتميز في المؤسسات الرياضية. 3-التدريب والتطوير وأثره على الأداء المتميز في المؤسسات الرياضية. 4-اقتراح نظام تقييم الاداء المتميز في المؤسسات الرياضية. 5-دراسة معوقات تطبيق ادارة التطوير الاداري بالمؤسسات الرياضية. 6-اجراء المزيد من البحوث والدراسات الميدانية في المؤسسات الرياضية للتعرف على العلاقة الارتباطية بين مؤشرات التطوير الاداري والاداء المتميز. كشاف بالانجليزية Faculté : Science et techniques des activités physiques et sportives Département : Administration et gestion sportif N° d’ordre : N° d’inscription : 02384471 Chercheur : Achacha Abdelkarim Soutenu publiquement le : Titre de la thèse (mémoire) : Administrative development and its role in realizing the excellent performance in sports institutions. Language de la thése : Arabe Modèle de la thése : Master Pays : RÉPUBLIQUE ALGÉRIENNE-M’SILA Université : Université de M’sila Nom et Prénom de l’encadreur : Tebbani Ali Grade : Docteur Nombre de page :103 pages (cd-Rom* word * PDF) Ficher électronique Spécialité : Option : Administration et gestion sportif Abstract This study sought to explore the role of administrative development in realizing the excellent performance in sports institutions. It is about improving the sports institutions’ perfomance and investigating the impact of administrative development’s dimensions on excellence realization. The work shed light on the main concepts of administrative development and excellent performance. It also highlights some Arab examples in the excellent performance. In the practical part, a questionnaire was administered for 30 participants. The sample was chosen from the sports and youth administration of Borj Bou Arreridj. The main finding of this research is that there exists a moderate correlation between the administrative development dimensions and excellent performance in sports’ institutions. Key words: administrative development- excellent performance. This research came in 3 theoretical chapters and 3 practical chapters as follows: The first chapter: the general framework of the study and it contained the problem of the study and its sub-questions, the objectives and importance of the study, its hypotheses and a definition of its indicative words and previous studies that we relied on. The theoretical aspect: It contains two chapters The second chapter: In it we dealt with the concept, importance, and objectives of administrative development, as well as the reasons for development and the main aspects of administrative development, and in the end the conditions for the success of administrative development The third chapter: It included the concept and essence of each of the performance, distinction, and outstanding performance. In it we also touched upon the importance and requirements of outstanding performance and presented some international and Arab models in distinguished performance The practical aspect: It contains three chapters. The first chapter: We dealt with the exploratory study, the study population and sample, the study tool and its psychometric characteristics, and the statistical methods used. The second chapter: The presentation of the results, along with their analysis and interpretation, included discussion of the hypotheses in light of the results of the study Chapter Three: It contains general conclusions and provides some future suggestions and hypotheses. Among the most important findings of the researcher - From the point of view of the study sample, the level of importance of continuous training in the institution under study was very high - It was found that the level of importance of training and development in the institution under study from the point of view of the study sample was weak - The results showed that the importance of performance evaluation in the institution under study from the point of view of the study sample is very high - From the point of view of the study sample, it was found that the level of training needs in the institution under study is weak - From the point of view of the study sample, the level of moral needs in the institution under study had an adverse effect - The results showed that the level of excellence through performance and achievement of the worker in the institution under study from the point of view of the study sample was high.