العدد 26
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing العدد 26 by Title
Now showing 1 - 20 of 26
Results Per Page
Sort Options
Item Open Access Assessment Of The Knowledge About Exercise Induced Asthma Among Middle School Physical Education Teachers In Chlef State, Algeria.(Université de M'sila, 2019-12) Oudjedi, Adda; Said Aissa, KhelifaObjective: To assess the level of knowledge regarding exercise induced asthma and its management among physical education teachers working in middle schools in Chlef state, Algeria. Methods: A descriptive cross-sectional study design was used to examine physical education teachers recruited from 20 randomly selected middle schools between January and February 2019. The study sample consisted of 45 teachers. A face-validated questionnaire was used to collect data from the participants. The collected data were reviewed and statistically analyzed by using SPSS. Results: Overall, 80٪ of teachers had experience with teaching pupils with asthma in their physical education classes. Only15٪ reported knowing Exercise as an asthma trigger, and 87, 5٪ of teachers didn’t have competencies for dealing with asthma attacks. In addition, 95٪ reported the unavailability of asthma medications in schools, which reflected an absence of an asthma action plan in schools. Conclusion: The results suggest a knowledge deficit among this sample of teachers , and they are not adequately prepared to teach pupils with asthma due several barriers like lack of communication with parents, medications availability, asthma training program for teachers and lack of an asthma action plan ( asthma management), as well as developed countriesItem Open Access Attitudes Of Professors Institutes Of Science And Technical Of Physical And Sports Activities At University Of Souk Ahras Towards E-learning According Some Variables(Université de M'sila, 2019-12) Bensayah, SamirThe objective of this study was to know the attitudes of teachers at the institutes of science and technical of physical and sports activities in Souk Ahras university towards the electronic teaching and the differences of visions which are influenced by the variables: sex, Department Belonging, specialty, Scientific qualification, professional experience, and computer training. The study followed the descriptive method. The researcher distributes a questionnaire about a group of 24 teachers who work in the Institute selected by chance. And was treated statistically using the software (spss), and resulted in the following results: - Positive attitudes towards e-learning. - There are no differences, statistically significant, in the average of attitudes influenced by: Gender, Specialty, Scientific Qualification, Work Experience, and Computer Training تهدف هذه الدراسة الى التعرف على اتجاهات أساتذة معهد علوم و تقنيات النشاطات البدنية و الرياضية نحو التعليم الالكتروني والفروق بينهم وفق متغيرات الجنس، قسم الانتماء، التخصص، المؤهل العلمي، الخبرة المهنية، والتكوين في مجال الاعلام الآلي، لذلك تم توظيف المنهج الوصفي التحليلي لملائمته طبيعة الموضوع. وظف الباحث استمارة الاتجاه نحو التعليم الالكتروني و المكونة من 24 عبارة وزعت على عينة تكونت من 24 أستاذ اختيرت عشوائيا من بين الأساتذة الذين يدرسون بمعهد علوم و تقنيات النشاطات البدنية والرياضية بجامعة سوق أهراس، وعولجت البيانات احصائيا باستخدام برنامج spss. توصلنا الى أن للأساتذة اتجاهات ايجابية نحو التعليم الالكتروني، كما لا توجد فروق دالة احصائية عند مستوى (0.05) في اتجاهاتهم نحو التعليم الالكتروني تعزى لمتغيرات الجنس، التخصص، المؤهل العلمي، والخبرة المهنية و التكوين في مجال الاعلام الآلي.Item Open Access (the Basic Motor Skills In Sports Activity And It's Relationship With Attention Deficit Hyperactivity Disorder (adhd(Université de M'sila, 2019-12) Nacerbey, Karima; Benabderrahmane, SidaliADHD is one of the developmental behavioral disorders prevalent in the child's psychological nervous system, in which the child tends to lose attention and concentration, as well as excessive and unbalanced movement and impulse without thinking, and this is evident in many areas of life Including motor activities, as this disorder is likely to be related to the basic motor skills of the child, including transitional, non-transitional or dealing with the tool, This study aimed to identify the relationship between ADHD and Fundamental motor skills, the study was conducted on a sample of 35 students of primary school, using the descriptive correlational method, It was concluded that there is an inverse correlation between the dimensions of the scale of ADHD and some Fundamental motor skills. ان اضطراب نقص الانتباه مع فرط النشاط هو من أحد الاضطرابات السلوكية النمائية المنتشرة في المجال العصبي النفسي للطفل، يميل فيه الطفل الى فقدان الانتباه والتركيز، اضافة الى الحركة المفرطة وغير موزونة والاندفاع بدون أي تفكير، وهذا يظهر جليا في عديد من مجالات الحياة ومنها الأنشطة الحركية، اذ من المرجح ان يكون لهاذا الاضطراب علاقة بالمهارات الحركية الاساسية للطفل (الانتقالية، غير الانتقالية او التعامل مع الاداة) وخاصة اثناء ممارسة الأنشطة البدنية والرياضية. ومنه تهدف الدراسة إلى معرفة العلاقة بين هذه الأخيرة واضطراب ADHD، ومنه تم اجراء الدراسة على عينة متكونة من 35 تلميذ في المدارس الابتدائية، مستعملين المنهج الوصفي الارتباطي، ولقد تم التوصل إلى ان هناك علاقة ارتباطية عكسية بين كل من اضطراب نقص الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد وبعض المهارات الحركية الاساسية.Item Open Access A Comparative Study Of Some Of The Basic Motor Skills Between Kindergarten And Preparatory Section Children Aged (5-6) Years(Université de M'sila, 2019-12) رفيقة, شرابشةobjective of the study: was to identify the differences between kindergarten and children’s section preparatory in some basic motor skills (throwing on the target ,standing on the instep ) in general, as well as by variable sex .The research sample included : (40 children) at (20 children) of section preparatory and (20 children) from kindergarten, was conducted parity, including the following variables (age, experience, gender(,the researcher used the comparative dexriptive approach of study for it best suits the nature of the research as adopted researcher basic motor skills test for (Darwich 1999),and shereached the following conclusion : There are significant differences between the children of kindergarten and preparatory section of my skills (throwing on a fixed target and stand on the instep) for the benefit of children preparatory section.Item Open Access Determine The Level Norms To Evaluate Physical Training Of The Volleyball Players(Université de M'sila, 2019-12) Amoura, YazidThis study aims to determine the standard normal distribution levels within the physical requirements to the equinoctial volleyball players,Starting from a basic base that the levels of all volleyball players fall within the good level where the quantitative values of the selected physical abilities are selected in order to extract the battery tests and put them within the framework of scientific and statistical,This study was also conducted in order to evaluate physical abilities according to the causal factors and the ratios of saturation coefficients and the prevalence of each physical characteris ticthere fore, the physical tests were determined by the battery of the extracted tests and then the real levels of the abilities level were determined. The study also found that physical abilities are determined according to a given order, which gives us the so-called determinants and in order to reach accurate results ,The most important results were that the overall level of physical capacity of all physical traits at the intermediate level, on the other hand, gave us the ability to assess physical preparation at certain standard levels. تهدف هذه الدراسة الى تحديد مستويات معيارية ضمن التوزيع الطبيعي الاعتدالي للمتطلبات البدنية لدى لاعبي الكرة الطائرة، حيث تنطلق من قاعدة أساسية ان مستويات جميع لاعبي الكرة الطائرة تندرج ضمن المستوى الجيد حيث يتم تحديد القيم الكمية للقدرات البدنية المختارة من اجل استخلاص بطارية الاختبارات ووضعها ضمن الاطار العلمي والاحصائي الخاص بها، كما جاءت هذه الدراسة من أجل تقييم القدرات البدنية وفق معاملات العلاقة السببية ونسب معاملات التشبع والشيوع لكل صفة بدنية على حدى ومن اجل هذا كانت الاختبارات البدنية تتحدد من خلال بطارية الاختبارات المستخلصة ومن ثم وضع المستويات الحقيقية لمستوى القدرات المتوصل اليها، كما مكنتنا هذه الدراسة من الوقوف على الحالة البدنية الحقيقية لأهم المتطلبات البدنية والمهارية لدى لاعب الكرة الطائرة واستخلاص هذه القيم ومقارنتها بالمحكات الخاصة بكل اختبار، وقد كانت أهم النتائج على أن مستوى القدرات البدنية عموما لكل الصفات البدنية ضمن المستوى المتوسط، ومن جهة أخرى اعطتنا هذه النتائج القدرة على تقييم الاعداد البدني وفق مستويات معيارية محددة.Item Open Access The Effect Of The Development Of Maximum Oxygen Consumption In Football Players In The Recovery Of Basic Skills Acquired During Periods Of Muscle Fatigue Category Less Than 17 Years (an Experimental Study On The Teams Of The State Association Of The Mandate Of The Market For The Sports Season 2016/2017).(Université de M'sila, 2019-12) Khedri, Mohamedsalah; Khalfouni, Mohamed AdnanThe objective of this research is to identify the relationship between one of the concerns of physiological characteristics of developing the maximum oxygen consumption and the extent of retrieval of the basic skills acquired in football for a class of less than 17 years during periods of muscle fatigue. To study the effectiveness of the development of maximum oxygen consumption, The study sample consisted of 38 randomly selected players, divided equally between two experimental and a witness groups. The researcher relied on the experimental method.. هدف هذا البحث الى التعرف على العلاقة الموجودة بين احد الهم الخصائص الفيسيولوجية و المتمثلة في تطوير الاستهلاك الأقصى للأكسجين و مدى إسترجاع المهارات الأساسية المكتسبة في كرة القدم لفئة اقل من 17 سنة خلال فترات التعب العضلي , و لدراسة مدى الفاعلية لتطوير الاستهلاك الأقصى للأكسجين ,قام الباحث بدراسة ميدانية على لاعبي فرق الرابطة الولائية لولاية سوق اهراس اقل من 17 سنة , حيث شملت عينة الدراسة على 38 لاعب اختارهم بطريقة عشوائية,مقسمة بالتساوي على مجموعتين تجريبية و شاهدة ,و قد اعتمد الباحث في هذه الدراسة على المنهج التجريبي.Item Open Access The Effectiveness Of Mini-games Training To Increase Motivation (cognitive-achievement-activation) To Learn Passing Skills(Université de M'sila, 2019-12) Nabi, Mohamed NadjhSummary: Through our research, we try to suggest a learning style with Mini Games to increase motivation of 13-14 years players; we want to improve the capacities of passing balls from previously required bases. The are three sorts of motivation stated: cognitive, Achievement and activation motivation (internal motivation) .Our study requires 2 groups witness and experimental, we distributed randomly 12 players for each and both are subjected to anthropometric measurements in the same age, height, weight, and sex. For the experimental group, we applied a programme based on single game; whereas we only keep the previously used programme for the other group. Many statistically difference factors have been noticed in the psychological factor during the (post- test ) it was in the favor of the experimental sample. Therefore, it is obviously noticed that Mini Games have proved their effectiveness in increasing the level of motivation with the help of motivational terms by which the coach call his players during the training, it's so important through this stage of age . Key words: - Mini-games – Internal stimulation – passing skill – football and age characteristics. الملخص: تهدف الدراسة إلى اقتراح أسلوب تعلمي عن طريق الألعاب المصغرة لزياد الحافز والرغبة في التعلم لمهارة التمرير في رياضة كرة القدم على لاعبين لصنف الاصاغر (13-14 سنة) , على الأسس النظرية والعلمية والخبرات السابقة في هذا الميدان والحافز يتمثل في ثلاث عناصر أساسية وهي التحفيز المعرفي و التحفيز للإنجاز والتحفيز للتنشيط مما نسميه التحفيز الداخلي , إذ اعتمدنا على مجموعتين احدهما ضابطة والأخرى تجريبية و وزعتا بصفة عشوائية في كل منهما 12 لاعب والمجموعتان كلاهما خضعت للقياسات الانتروبومترية أي متجانسة في السن ,الطول ,الوزن والجنس و تم تطبيق على المجموعة التجريبية برنامج بأسلوب الألعاب المصغرة وبالنسبة للمجموعة الضابطة طبق عليها برنامج الاعتيادي المنفذ من طرف مدربهم و قد افترض الباحث وجود فروق ذات دلالة إحصائية في المجال النفسي بالنسبة لسمة التحفيز بين العينة الضابطة والتجريبية في الاختبار البعدي و لصالح العينة التجريبية , مما أضحى جليا على نجاعة الألعاب المصغرة على زيادة الحافز بالإضافة للكلمات التحفيزية الممنهجة التي يطلقها المدرب على لاعبيه اثناء ممارستهم الأسلوب التدريبي والتي يحتاجون لها كثيرا صنف الاصاغر. الكلمات الدالة: -الألعاب المصغرة– التحفيز الداخلي– مهارة التمرير– كرة القدم وخصائص الفئة العمري .Item Open Access Effects Of Plyometric Exercises With Repetition Training Method On Vertical Jump Performance And Soccer-heading Skills(Université de M'sila, 2019-12) Zemam, AbderrahmanThis study aims to find out ” Effects of Plyometric Exercises with Repetition Training Method on Vertical Jump Performance and Soccer-Heading Skills”. An Experimental Study Conducted on Junior Players, U-17 Khemis M.C. Soccer Team. To achieve this, the sample includes (18) soccer junior players from Khemis M.C. Soccer Team, the players were divided into equated groups ; (09) as a control group and (09) as a experimental group.The experimental group got the suggested plyometric training program whill the control the usual one. pre and post study tests were applied for (09) weeks. all the junior players of the two groups had tests including the vertical jump and Long Distance Ball Heading Test .The (spss) program was used for analyzing data after collecting them.The study indicates that there are statistically significance difference between pre and post measurements for the benefit of the latter related to the experimental group and particularly in all study variables.The researcher has recommendad applying plyometric exercices with repetition training in training process.Item Open Access The Impact Of A Training Program For The Injury Of The Connective Muscle In The Improvement Of Some Of The Capabilities Of Compatibility (the Ability To Balance) .field Study Of Some Clubs In The State Of Bordj Bou Arreridj U15(Université de M'sila, 2019-12) Saadsaoud, Foued; Taoui Saddam, HoucinAbstract : The most common muscle injury in the athlete is the pubalgia, which affects the adductor muscle, which is located inside the thigh. It is called the adductor muscle because it brings the thigh back inside.The adductor muscle is damaged by pressure on the muscle nerve, causing weakness and inflammation of the sac of the femoral muscle resulting from repeated muscle irritation during exercise, and bad warm-up. all this inflicts on players' performance and exposes them to injury. The aim of the study is to find a group of low-intensity exercises as part of a qualifying sports program.The researcher focused on the proposed rehabilitation program to improve the player's compatibility abilities. of football. The community of the study is in Bordj Bou Arreridj, CABBA, star of Bordj, football clubs in Bordj Bou Arreridj U15 Keywords: Connective muscle. Harmonic capacity. Rehabilitation programItem Open Access The Impact Of Teaching With Cooperative Learning Method On First Year Secondary School Pupils’ Performance With Their Different Achievement Levels Concerning Volleyball Activity(Université de M'sila, 2019-12) Bentabet, Mohamed CherifAbstract : The objective of this study was to identify the impact of cooperative learning on the level of performance of students in the first year of secondary education at various ability levels (high, medium, low) of volleyball. The researcher used the pre-post test approach on a sample of 72 randomly selected students from the first year of As'ad Bu'ali High School in Bordj Bou Arreridj. The sample was split into three groups of 24 students each. The three groups have completed an 8-week volunteer cooperative learning program at one session per week. The researcher used an observation grid to measure the level of student achievement. The researcher concluded that the cooperative approach has a positive impact on student performance regardless of their level of mastery. The researcher recommended to organize advanced courses on cooperative learning techniques for physical education teachers to improve the level of performance within schools. الملخص : هدفت هذه الدراسة الى التعرف على أثر التدريس بأسلوب التعلم التعاوني على مستوى أداء تلاميذ السنة الاولى ثانوي بمختلف مستوياتهم التحصيلية ( مرتفع ، متوسط ، منخفض ) في نشاط الكرة الطائرة ، وقد استخدم الباحث المنهج التجريبي للمجموعة الواحدة ، بحيث ضمت هذه المجموعة 72 تلميذا من ثانوية أسعيد بوعلي ولاية برج بو عريريج موزعين على ثلاثة أفواج تربوية تم اختيارها بطريقة عشوائية بواقع 24 تلميذ في كل فوج ،كما قام الباحث بتقسيم التلاميذ في كل فوج الى 4 مجموعات تعاونية بواقع 6 تلاميذ في كل مجموعة تعاونية غير متجانسة المستوى أي أن كل مجموعة تعاونية مكونة من تلاميذ ذوو مستوى عالي وتلاميذ متوسطي المستوى وتلاميذ منخفضي المستوى ، وقد استغرق تطبيق البرنامج التعليمي بأسلوب التعلم التعاوني 8 أسابيع بواقع حصة واحدة كل أسبوع ، وقد اعتمد الباحث على شبكة الملاحظة لقياس مستوى أداء التلاميذ في نشاط الكرة الطائرة في القياسين القبلي و كذلك البعدي، ومن أهم النتائج المتوصل اليها ان لأسلوب التعلم التعاوني أثر ايجابي في تحسين مستوى أداء جميع تلاميذ عينة الدراسة بمختلف مستوياتهم التحصيلية ، وقد أوصى الباحث بضرورة استخدام أسلوب التعلم التعاوني في تدريس الانشطة الرياضية المختلفة و نشاط الكرة الطائرة خاصة .Item Open Access The Impact Of The Mini-games Exercises During A Training Programme In Developing The Skills Of Passing, Receiving And Controlling The Ball For Football Players Under 17 Years.(Université de M'sila, 2019-12) Hadjab, IssamAbstract: The study aimed at identifying the extent of the contribution of the training program that is based on mini-games in developing the basic skills among under 17 years football players. To evaluate the extent of the effectiveness, the researcher conducted a study at the level of the regional championship of the State of Annaba on a sample of 20 players from Khadraoui Ahmed Team (experimental sample) and the Team of Sedrata Union with other 20 players (referential sample). They were intentionally selected for the research. In this study the researcher applied the experimental method through making a pre-test followed by the application of the training program that was designed by the researcher and then ended with a post test. By analysing the results, the researcher concluded that the training program based on mini-games contributed positively in the development of the studied basic skills. ملخص: إن هدف الباحث من هذه الدراسة هو التعرف على مدى مساهمة البرنامج التدريبي المقترح باستخدام تمرينات الألعاب المصغرة في تطوير مهارتي التمرير و الاستقبال و التحكم بالكرة للاعبي كرة القدم أقل من 17 سنة، و لدراسة مدى الفعالية أجرى الباحث دراسة على مستوى البطولة الجهوية لولاية عنابة حيث شملت عينة الدراسة فريق خضراوي أحمد سدراتة بـ (20) لاعبا، و قد تم اختيارها من مجتمع البحث بالطريقة العمدية، كما اعتمد الباحث في هذه الدراسة على المنهج التجريبي و ذلك بإجراء الاختبار القبلي يلي ذلك تطبيق البرنامج التدريبي الرياضي المصمم من طرف الباحث، ثم أنهى ذلك بإجراء الاختبار البعدي. و من خلال تحليل النتائج تبين أن تمرينات الألعاب المصغرة المقترحة خلال برنامج ساهمت وبشكل ايجابي في تطوير المهارات المدروسة.Item Open Access L'image Corporelle Et Son Rapport à L'estime De Soi Chez Les Adolescents Pratiquant L'éducation Physique Et Sportive(Université de M'sila, 2019-12) Ali, Zerrouki; Seyyid, Ahmed; Belghoul, FathiLe résumé : L'étude visait à identifier la nature de l'image du corps et sa relation avec l'estime de soi chez les adolescents qui pratiquent l'éducation physique et le sport, et la connaissance des différences individuelles entre les sexes dans leur conscience de leur physique d'image ainsi que la connaissance des différences individuelles chez les adolescents par variable sexe dans le niveau d'estime de soi et elle essaie aussi de montrer la relation entre l'image corporelle et l'estime de soi de ces importants et sensibles dans le segment communautaire. Pour ce faire, nous comptons sur un échantillon sur l'approche descriptive des adolescents pratiquants l'éducation physique et du sport au niveau secondaire dans certaines écoles secondaires de l'état de Chlef. Abstract : The study aimed to identify the nature of the body image and its relationship to self-esteem among adolescents who practice physical education and sport, and the knowledge of individual gender differences in their awareness of their image physics as well as knowledge of individual differences in adolescents by gender variable in the level of self-esteem and also try to reveal the truth about the relationship between body image and self-esteem of these important and sensitive in the community segment. To do so, we rely on a sample of the descriptive approach of adolescents practicing physical education and sport at the secondary level for some of the high schools in Chlef State ملخص الدراسة : هدفت الدراسة الى التعرف على طبيعة صورة الجسم و علاقتها بتقدير الذات لدى المراهقين الممارسين للتربية البدنية والرياضية و ذلك بمعرفة الفروق الفردية بين الجنسين في ادراكهم لصورتهم الجسمية وكذلك معرفة الفروق الفردية بين المراهقين حسب متغير الجنس في مستوى تقدير الذات و ايضا محاولة الكشف عن حقيقة العلاقة بين صورة الجسم و تقدير الذات لدى هذه الشريحة الهامة و الحساسة في المجتمع . و لتحقيق ذلك اعتمدنا على عينة من المراهقين الممارسين للتربية البدنية و الرياضية في المرحلة الثانوية لبعض ثانويات ولاية الشلف و الذي قدر ب 120 مراهق (60 مراهق و 60 مراهقة) و تم اختيار العينة بطريقة عشوائية ، ولقد اعتمدنا في هذه البحث على المنهج الوصفي بشقيه ( الإرتباطي _ المقارن) أما لجمع البيانات الخاصة بالدراسة و تحقيق اهدافها تم استخدام كل من مقياس صورة الجسم للباحثة " سامية محمد صابر محمد عبد النبي" و مقياس تقدير الذات الذي صممه الدكتور " عبد الرحمان صالح الأزرق " اما في ما يخص الأساليب الإحصائية فقد استخدمنا (spss).Item Open Access The Leadership Behavior Of The Coach And His Relation To The Stability And Harmony Of The Team Field Study On Volleyball Teams In Laghouat(Université de M'sila, 2019-12) Kerroum, BachirLeadership always depends on wisdom. Wisdom is one of the experiences of others, through experience and gain, and in all educational environments. Therefore, the training of the athlete or the leadership in the training, which is the continuous development of the individual through the positions he is subject to, is an interactive process between the leader and his subordinates, while sports leadership is the basis of construction successes in the training process, the sport plays an important and vital role, And is interested in achieving the objectives of training, because it is the first to represent success or failure, and plays the role of leadership an important role in achieving the goals set. إن القيادة دائما تعتمد على الحكمة ، حيث أن الحكمة تكون من التجارب التي يمر بها الآخرين ، ومن خلال التجارب والمكتسبات وجميع المواقف التعليمة ، لذالك فإن التدريب الرياضي أو القيادة في التدريب مكسب ، وهي تطور مستمر يكتسبه الفرد من خلال ما يتعرض له من مواقف ، وهي عملية تفاعلية بين القائد والتابعين له ، أما القيادة الرياضية فهي الأساس في بناء الناجاحات في العملية التدريبية ، فالقادة في المجال الرياضي يلعبون دورا هاما وحيويا ، فلهم توجه الأنظار في تحقيق الأهداف التدربية ، لأنه أول من يشار إليه بالنجاح أو الفشل ، ولما تلعبه القيادة من أهمية في إنجاز وتحقيق الأهداف المسطرة .Item Open Access Measuring The Quality Of Service Of Nadjm Magra Club In M'sila Using Servsport(Université de M'sila, 2019-12) Saidane, Saad; Tahmi, AhlamThe progress that any country knows in the field of sports is a sign of its progress and progress in many other areas, This is because the different fields have commonalities and points of view and a future outlook by the government and a general policy that guides them. And it is certain that all countries have become the importance of sport in the policies and programs of various and this is shown through the financial allocations as well as political support through the support of their men in assuming important positions in continental and global sports organizations , Which will reflect positively on the reputation of the state and its position in international forums, so developed and developed countries alike sought to invest in sports.Item Open Access Motivation For The Application Of Tqm In The Institutes Of Science And Technology Of Physical And Sports Activities(Université de M'sila, 2019-12) Metarfi, Khemissi; Merniz, AminaThe aim of this study was to find out the rationale behind the application of TQM in the institutes of science and technology of physical and sports activities from the point of view of administrators at the Institute of Science and Technology of physical and sports activities at the University of M’sila. The study relied on the analytical descriptive approach as it fits the subject of the study. On a research sample consisting of 31 employees of the Institute of Science and Technology of physical and sports activities at the University of M’sila. • All the hypotheses have been achieved for the Administrative Institute of Science and Technology of physical and sports activities at the University of M’sila. هدفت هذه الدراسة إلى معرفة المبررات الدافعة لتطبيق إدارة الجودة الشاملة في معاهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية من وجهة نظر الإداريين في معهد علوم وتقنيات نشاطات البدنية والرياضية بجامعة المسيلة، اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي كونه يتلاءم مع موضوع الدراسة، و استخدم الباحث الاستبيان و طبق على عينة بحث مكون من 31 موظف العاملين بمعهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية بجامعة المسيلة . و قد أوضحت النتائج المتوصلة إليها: أن جميع الفرضيات تحققت بالنسبة للإداري معهد علوم وتقنيات نشاطات البدنية والرياضية بجامعة المسيلة.Item Open Access The Organizational Culture And Its Relationship With Organizational Commitment Among The Employees In Ministry Of Youth And Sports Of Algeria(Université de M'sila, 2019-12) علي, تبانيStudy Summary: 1/Title of the study: The Organizational culture and its relationship with organizational commitment among the employees in Ministry of Youth and Sports of Algeria 2/ General and partial questions : - Is there a relationship between the organizational culture and the organizational commitment of employees in the Ministry of Youth and Sports in Algeria? - Is there a relationship between organizational culture and responsibility towards the employer The staff of the Ministry of Youth and Sports of Algeria? - Is there a relationship between organizational culture and the desire to continue working? The staff of the Ministry of Youth and Sports of Algeria? 3/Hypotheses of the study: - There is a correlation between the organizational culture and the organizational commitment of employees in the Ministry of Youth and Sports in Algeria. - There is a correlation between organizational culture and responsibility towards the employer In the Ministry of Youth and Sports of Algeria. - There is a correlation between organizational culture and the desire to continue working In the Ministry of Youth and Sports of Algeria. 4/ General objective of the study: to discover the relationship between organizational culture and organizational commitment with staff at the Ministry of Youth and Sports in Algeria. 5/ The approach: Relational descriptive approach. 6/ The society of the study: (200) employees. 7/ The study sample: 100 employees 8/ Study Tools: Questionnaire. 9/ Field application procedures : - The researcher relied on the distribution of the questionnaire on the personal interviews with all the participants in the study in order to give them a clear idea of the purpose of this study, and this process was in the period from (01/12/2017) until (20/01/2018). 10/ The most important results: -There is a strong correlation between organizational culture and responsibility towards the employer With staff in the Ministry of Youth and Sports. - There is a moderately positive relationship between the organizational culture and the desire to continue working With staff in the Ministry of Youth and Sports. الهدف العام للدراسة : معرفة العلاقة بين الثقافة التنظيمية والالتزام التنظيمي لدى الموظفين في مقر وزارة الشباب والرياضة بالجزائر. إجراءات الدراسة الميدانية : مجتمع الدراسة : 200 موظف عينة الدراسة : عينة عشوائية وشملت (100) موظفا بمقر وزارة الشباب والرياضة بالجزائر العاصمة (الإدارة المركزية). المنهج : المنهج الوصفي الارتباطي. أدوات الدراسة : - مقياس الثقافة التنظيمية : باستخدام استبانة القيم التنظيمية التي أعدها ديف فرانسيس D.francis وزميله مايك وودكوك M ,WOODCOCK عام 1990 وترجمها للغة العربية عبد الرحمن هيجان عام 1995 وتتضمن استبانه القيم ثماني قيم مصممة على مقياس ليكرت الخماسي. - استبيان الالتزام التنظيمي من إعداد الباحث. أهم النتائج المتوصل إليها: 1- توجد علاقة طردية قوية بين الثقافة التنظيمية والمسؤولية اتجاه جهة العمل لدى الموظفين في وزارة الشباب والرياضة. 2- توجد علاقة طردية بدرجة متوسطة بين الثقافة التنظيمية والرغبة في الاستمرار بالعمل لدى الموظفين في وزارة الشباب والرياضة.Item Open Access Personality Traits And Emotional Arousal And Their Relationship To The Orientation Towards Athletic Excellence Dimensions Among Basketball Athletes(Université de M'sila, 2019-12) Harizi, AbdenourAbstract This study aims to investigate the correlations between Eysenck’s personality traits (extraversion and emotional stability), emotional arousal and athletic excellence dimensions among Basketball Players at the National Sports High-School of DRARIA. These correlations were served as variables for GABNA. The study was conducted on a sample of student-athletes (15 female and 22 male high-school basketball players for the a. y. 2017/2018). A Descriptive Correlational approach was used. EPQS, CEAS, and AEDs psychometrics were examined by the use of SPSS software. The results indicate that there are no correlations between extraversion, emotional instability and athletic excellence dimensions on the one hand and emotional arousal and athletic excellence dimensions on the other hand. Most of the findings show that there are no statistically significant differences between the variables representing athletic excellence dimensions, among both female and male basketball players. Besides, there are only statistically significant differences between the variable representing respect for others in favour of males. Thus, the absence of a correlation between the variables mentioned is attributed to a shortage in the number of samples tested. الملخص: نهدف من خلال بحثنا هذا إلى دراسة العلاقة بين أبعاد الشخصية حسب " أيزنك" والمتمثلة في (الانبساطية، والاتزان الانفعالي) إضافة إلى الاستثارة الانفعالية وأبعاد التفوق الرياضي، ودراسة الفروق بين الجنسين لهذا الأخير، وتم اختيار عينة البحث بالطريقة القصديّة والتي تمثل مجتمع البحث بتعداد (22) لاعبا و(15) لاعبة من رياضيّي كرة السلة وهم تلاميذ بثانوية الرياضية الوطنية بدرارية للسنة الدراسية (2017/2018)، منخرطين في النوادي المنتشرة في الجزائر العاصمة وضواحيها، واستخدم الباحث المنهج الوصفي الارتباطي، ولجمع البيانات استعملنا المقاييس النفسية كاختبار (أيزنك للشخصية EPQ ومقياس الاستثارة الانفعالية ومقياس أبعاد التفوق الرياضي)، وبعد استخراج البيانات ومعالجتها إحصائيا باستخدام برنامج (Spss) تم التوصل إلى عدم وجود علاقة ارتباطية بين بعد الانبساط والاتزان الانفعالي وأبعاد التفوق الرياضي، وبين الاستثارة الانفعالية وأبعاد التفوق الرياضي عند رياضيّي كرة السلة. إضافة إلى عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين لاعبي ولاعبات كرة السلة في أبعاد التفوق الرياضي باستثناء بعد احترام الآخرين حيث أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيا لصالح اللاعبين الذكور. ويعزو الباحث سبب عدم وجود علاقة بين المتغيرات المذكورة لنقص عدد أفراد العينة.Item Open Access Psychological Pressures And Their Relationship To Functional Performance Among Teachers Of The Institute Of Science And Techniques Of Physical And Sports Activities(Université de M'sila, 2019-12) Bentoumi, Bilal; Kara, SaidAbstract : In this research, we have studied the relationship between psychological pressures and performance of university teachers, taking into account the degree of stress experienced by university teachers which can be a real obstacle for teachers in their educational processes, this study aims to identify the relationship between stress and teacher performance. In this study, the descriptive approach was used on a sample of 60 teachers belonging to the Institute of Science and Technology of Physical and Sports Activities of the University of M'sila, selected with an exhaustive survey method, they were asked to answer a questionnaire as a data collection tool. The results show that stressors significantly affect job performance. Suggestions: organization of scientific training on how to fight against stress at work and how to deal with stress. Keywords: Psychological pressures, Functional performance. الملخص : تناولنا في هذا البحث الضغوط النفسية وعلاقتها بالأداء الوظيفي لدى أساتذة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، حيث في ظل الضغوط التي يواجهها الأستاذ والتي قد تعد حاجزا وعائقا يحول دون تبليغ رسالته بالشكل المطلوب، ارتأينا أن نخوض في غمار هذا الموضوع، والذي نهدف من خلاله إلى التعرف على العلاقة الموجودة بين الضغوط النفسية والأداء الوظيفي، وفي دراستنا هذه استخدما المنهج الوصفي على عينة تمثلت في 60 أستاذ ينتسبون إلى معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية جامعة المسيلة، وقد تم اختيار العينة بطريق أسلوب المسح الشامل وأما في ما يخص الأداة استخدم الباحث الاستبيان كوسيلة لجمع البيانات، وبالنسبة لأهم النتائج المتوصل إليها بأن الضغوطات النفسية تؤثر بشكل كبير على الأداء الوظيفي، ومن أهم المقترحات: إعداد برامج ودورات تدريبية في كيفية التعامل أو مواجهة الضغوطات النفسية التي يواجهونها التي تعوق مشوارهم المهني، وتبصيرهم بالحلول العلمية من أجل التغلب عليها. الكلمات المفتاحيه: الضغوط النفسية، الأداء الوظيفي.Item Open Access Psychological Solidity And Its Relation To The Organizational Commitment Of Teachers Of The Institute Of Science And Techniques Of Sports And Physical Activities At The University Of M’sila(Université de M'sila, 2019-12) Benredjem, IdrissThe study gains its significance through the method that has been chosen by the researcher; which is a scientific method. In order to define the nature of the correlational connection between the psychological solidity and its Relation to the organizational commitment of teachers of the Institute of Science and Techniques of Sports and Physical Activities at the University of M’sila, The researcher applied the descriptive method using the correlational exchangeable relations, moreover, the researcher used the survey as a tool to collect data and information. The sample of the study has been chosen using the comprehensive survey where the number of the study sample reached 60 teachers. The researcher deduced the following: There is a correlational subsequent relation between commitment to responsibility and organizational commitment, There is a correlational relation between the control and the organizational responsibility, There is no relation between challenge and organizational responsibility . تكسب الدراسة أهميتها من خلال نية الباحث إتباع منهج علمي يثري المعرفة، لمعرفة طبيعة العلاقة الارتباطية بين الصلابة النفسية بالالتزام التنظيمي لدى اساتذة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية بالمسيلة، حيث استخدم الباحث المنهج الوصفي بطريقة العلاقات الارتباطية المتبادلة، والاستبيان كأداة لجمع البيانات والمعلومات، وقد تم اختيار عينة الدراسة بطريقة المسح الشامل، حيث بلغ عدد عينة الدراسة (60) استاذ، وقد توصل الباحث الى أنه : توجد علاقة ارتباطية طردية بين الالتزام بالمسؤولية و الالتزام التنظيمي ، و توجد علاقة ارتباطيه بين التحكم والالتزام التنظيمي، و لا توجد علاقة بين التحدي والالتزام التنظيمي.Item Open Access The Reasons Of Families Abstention From Attending Foot Ball Stadiums And Its Relationship With Social Values A Case Study Of El Zayania City – Chevalley(Université de M'sila, 2019-12) Louakhch, Ataellah; Cherfi, AmeurThe present paper deals with the reasons of families abstention from attending the football stadiums, and its relationship with social values, according to various theoretical backgrounds. The study gets a lot of results indicating that the social values system has a direct impact on limiting these obstacles. To achieve the goals, we have prepared a survey addressed to a group of Algerian families in the city of El Zayania, Chevalley. The number of families has been estimated at 280, representing 59 % of the whole population study. The present research is descriptive and connected to two variables in a way to identify the causes and their relationship with social values. On the other side, it defines differences between social values indexes to explain the reality of the relationship between families abstention from attending football stadiums and social values that exceed the sports activity practice to include social and psychological characteristics of the individual. الملخّص : تهدف هذه الدّراسة إلى معرفة أسباب عزوف الأسر عن التّواجد في ملاعب كرة القدم وعلاقتها بالقيم الاجتماعيّة، وذلك من خلال مختلف الخلفيّات النظريّة المتعلّقة بذلك. وقد أسفرت الدّراسة عن عديد النّتائج تضمّنت أنّ لمنظومة القيم الاجتماعيّة التأثير المباشر في الحدّ من هذه المعيقات وأسبابها وذلك من خلال مجموعة من المفاهيم والمعلومات النظريّة الّتي لها علاقة بهذا الموضوع من خلال مختلف مؤشّرات القيم الاجتماعيّة ، ومن أجل ذلك قمنا بإجراء الدّراسة على مجموعة من الأسر بالعاصمة وبحي الزيانيّة بشوفالي بالتحديد وبلغ عدد الأسر 280 أسرة أي ما يمثّل نسبة 59 % من مجتمع الدّراسة الكليّ وتعدّ هذه الدراسة الوصفيّة ذات النّمط الارتباطيّ بين متغيّرين أساسيّين عنصرا هاما لتحديد ترتيب الأسباب وعلاقتها بالقيم الاجتماعيّة . ومن ناحية أخرى، فإنّ الدّراسة الحاليّة تحدّد قيم الفروق بين مختلف مؤشّرات القيم الاجتماعيّة لتعطينا الصّورة الواقعيّة لدلالة العلاقة بين عزوف الأسر عن التّواجد في ملاعب كرة القدم والقيم الاجتماعيّة الّتي تتعدّى حدود الممارسة الرياضيّة لتشمل الخصائص النفسيّة والاجتماعيّة للفرد.