مجلة العمدة
Permanent URI for this community
Browse
Browsing مجلة العمدة by Subject "Identity, culture, publicity 'alchemy, place, values"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Open Access الأبعاد الثقافية لواجهات محال الملابس بمدينة أبها – مقاربة سيميائية(Université de M'sila, 2018-06) أحمد الحسامي عبد الحميد سيفيسعى هذا البحث إلى دراسة موضوع لغة الخطاب الإشهاري في واجهات محال الملابس التجارية بأبها، من زاوية سيميائية، بغية تتبع الأبعاد الثقافية المشفرة في لغة هذا الخطاب، باعتبار الثقافة منظومة من العلامات والرموز النسقية التي تشتغل في أذهان أفراد المجتمع، وتوجه سلوكهم وأفكارهم في شتى جوانب الحياة. فالخطاب الإشهاري في واجهات المحال لم يقف عند حدود ترويج المنتجات، وتسويقها بطريقة نفعية صرفة، بل يتجاوز ذلكإلى نقل ثقافة المنتِج إلى المستهلك، والعكس. إنه وسيلة تثاقف بين الأفراد والمجتمعات، إذ كل مجتمع يحمل قيمًا ثقافية خاصة به، في لغته، وعاداته، وقيمه، ومعتقداته، وسلوكياته. وقد سعينا إلى الكشف عن هذه الجوانب الثقافية بما تحمل من قيم ومعتقدات وسلوكيات، من خلال تتبع دلالات التسمية الثاوية في لغة هذا الخطابالإشهاري التجاري. وقد اكتسب هذا البحث خصوصيته من خلال ربط هذه الدلالات الثقافية التي تحملها اللغة الإشهارية لمحال الملابس بمدينة "أبها"، سعيًا منه إلى تعميق هوية الانتماء إلى هذا المكان باعتبار هذه المدينة لها مكانتها الجمالية، كونها عاصمة سياحية من ناحية، وبما تحمل من بعد ثقافي يعزز فكرة الارتباط بالمكان من ناحية ثانية. Abstract: The study attempts to examine the language of advertising speech at the front billboards of the clothes stores in Abha from a semiotic aspect in order to highlight the ciphered cultural dimensions of language of this speech. Culture is a system of signs and patterned symbols, which operate in the minds of the society, and direct their behaviors and attitudes into the various walks of life. Thus, the advertising speech at the billboards of stores does not only limit itself within the boundary of advertising and marketing products in a profitable manner; it aims at transferring the producer’s culture to the consumers’ and vice versa. Furthermore, the study aims to explore these cultural aspects with their principles, values and attitudes through tracing its firm evidence in the advertising speech. The research gains its privacy via associating it with Abha City. Therefore, it aims at deepening the identity of belonging to this beautiful and spectacular place, for it is the capital of tourism, and it carries a cultural dimension that enhances the notion of belonging to such a place.