العدد 08
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing العدد 08 by Subject "جودة الحياة، طلبات الجامعة. علم النفس. quality of life, the university students. Psychology."
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Open Access اقتراح بروتوكول نفس- معرفي لتنمية قدرات الذاكرة النشطة عند أطفال يعانون من صعوبات في التعلم (القراءة والكتابة)(Université de M'sila, 2018-03) بوطيبة, ابتسام الملخص: تهدف الدراسة الحالية إلى توضيح أهمية البرامج التعليمية المقننة في تنمية الذاكرة العاملة (النشطة) لتطوير القدرات المعرفية عند الأطفال الذين يعانون من صعوبات التعلم خلال مرحلة التكوين الأولية، ومن هذا المنظور حاولت الباحثة إظهار أهمية الاهتمام بالأطفال الذين يعانون صعوبات التعلم من خلال استقصاء نموذج لبرنامج معرفي علاجي يساعد على تطوير الذاكرة العاملة لدى الأطفال من خلال التركيز على بعدين أساسيين هما بعد الحلقة الفونولوجية وبعد المفكرة البصرية الفضائية. أظهرت النتائج ان هناك فروق ذات دلالة إحصائية لصالح المجموعة التجريبية بعد تطبيق البرنامج في مستوى تحسن الأجزاء المتمثلة في البعدين بعد الحلقة الفونولوجية وبعد المفكرة البصرية الفضائية، وما انعكس على الذاكرة العاملة في صورتها الكلية. Abstract: The Present study aims to clarify the importance of the structured educational programs in Performing memory development (active) in order to develop children’s cognitive abilities, who suffer from dyslexia during the initial training phase. From this perspective, the searcher tried to emphasis the importance of children’s care who suffer from dyslexia by eliding a model of a cognitive therapy program to help in developping children’s active memory by focusing on two basic dimensions which are: the phonological circle dimension and the visual space diary dimension. The results showed that there are statistical significant differencies in favor of the experimental group after the program application in the improvement level of the dimension’s parts, the phonological circle and the visual space diary, and what reflected on operational memory in its overall image.Item Open Access مستوى جودة الحياة لدى طالبات جامعة المسيلة دراسة ميدانية على عينة من طالبات قسم علم النفس بجامعة المسيلة. الجزائر(Université de M'sila, 2018-03) بعلي, مصطفى; جغلولي, يوسفالملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مستوى جودة الحياة لدى طالبات جامعة المسيلة، كما سعت الدراسة للإجابة على التساؤلات التالية: - ما مستوى جودة الحياة لدى طالبات قسم علم النفس جامعة المسيلة؟ - هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى جودة الحياة تعزى لمتغير الشعبة الدراسية؟ - هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى جودة الحياة تعزى لمتغير السن؟ - هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى جودة الحياة تعزى لمتغير نمط الإقامة؟ وللإجابة على هذه التساؤلات تم الاعتماد على المنهج الوصفي، والاستعانة بمقياس جودة الحياة لدى طلبة الجامعة من إعداد الباحثتان هويدة محمود، وفوزية الجمالي، وبعد التأكد من خصائصه السيكومترية تم تطبيقه على عينة قوامها 55 طالبة من مستوى السنة الأولى ماستر بقسم علم النفس بجامعة المسيلة، وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: - مستوى جودة الحياة لدى طلبات قسم علم النفس جامعة المسيلة مرتفع. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى جودة الحياة تعزى لمتغير الشعبة الدراسية. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى جودة الحياة تعزى لمتغير السن. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى جودة الحياة تعزى لمتغير نمط الإقامة. Abstract: The present study aimed to identify the level of quality of life in Msila University students, as the study sought to answer the following questions: - What level of quality of life among Students in the Department of Psychology? University of Msila. - Are there any statistically significant differences in the level of quality of life due to the variable tuition Division differences? - Are there any statistically significant differences in the level of quality of life due to the variable age differences? - Are there any statistically significant differences in the level of quality of life due? to the variable pattern of accommodation differences To answer these questions have been relying on a descriptive approach, and the use of scale, quality of life of university students to prepare researchers Houidh Mahmoud, and Fawzia eldjammali, and after confirmation of its properties psychometric has been applied to a sample of 55 students from the level of first-year Master of Psychology liquefied University Department, and reached study the following results: - The level of quality of life among Students in the Department of Psychology University of Msila. - No statistically significant differences in the level of quality of life due to the variable tuition Division differences. - No statistically significant differences in the level of quality of life due to the variable age. - No statistically significant differences in the level of quality of life due to the variable pattern of residence.