العدد 23
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing العدد 23 by Subject "الريادة، التسويق، التسويق الريادي، صناعة السياحة، وكالة أنوار الصباح."
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Open Access دور التسويق الريادي في تطوير صناعة السياحة في الجزائر -وكالة أنوار الصباح برج بوعريريج انموذجا-(Université de M'sila, 2020-04) نجوى, سعودي; . ضرغام, العميديملخص: تهدف الدراسة الحالية إلى التعريف بمفهوم التسويق الريادي وعرض مضامينه وممارساته في صناعة السياحة في الجزائر. وقد اتبعت في ذلك المنهج الوصفي التحليلي، آخذة وكالة أنوار الصباح للسياحة والسفر ببرج بوعريريج كمثال لهذا التوجه من أجل البقاء والتطور في مجال السياحة. أظهرت هذه الدراسة أن وكالة أنوار الصباح للسياحة والسفر تطبق العديد من أبعاد التسويق الريادي في ممارسة نشاطها، وحققت نجاحا ملفتا في فترة وجيزة، من خلال الابداع والابتكار في التسويق وتنمية الموارد وكسب فرص ونمو تحت ظروف المخاطرة إضافة إلى سلك منهج المبادرة أو الاستباقية. وهي بذلك تفتح آفاقا واعدة لتطوير آليات وسبل النجاح في صناعة السياحة في الجزائر. كلمات مفتاحية: الريادة، التسويق، التسويق الريادي، صناعة السياحة، وكالة أنوار الصباح. تصنيف JEL : M31 Abstract: The current study aims to introduce the concept of (entrepreneurial marketing) and presentation of its contents and practices in the tourism industry in Algeria. The analytic descriptive approach, taking anwar al sabah agency for Tourism and Travel in Bordj Bou Arreridj as an example of this trend for survival and development in tourism. This study showed that anwar al sabah for tourism and travel agency has implemented many dimensions of entrepreneurial marketing in its activity, and has achieved remarkable success in a short period through creativity and innovation in marketing and resource development and gain opportunities and growth under risk conditions in addition to the initiative or proactive approach. And thus it opens up promising prospects for the development of mechanisms and ways of success in the tourism industry in Algeria. Keywords: Entrepreneurship, Marketing, Entrepreneurial Marketing, Tourism Industry, Anwar Al Sabah Agency. Jel Classification Codes: M31 Résumé: La présente étude vise à introduire le concept de marketing entrepreneurial et à présenter son contenu et ses pratiques dans l'industrie touristique algérienne. Dans cette approche analytique descriptive, l'Agence de voyage et de tourisme Anwar Sabah de la a Bordj Bou Arreridj come un exemple de cette tendance à la survie et au développement du tourisme. Cette étude a montré que l'Agence du voyage et du tourisme Anwar Sabah applique de nombreuses dimensions du marketing entrepreneurial dans l'exercice de son activité, et a obtenu un succès remarquable dans une courte période, a partir de la créativité et l'innovation dans le marketing et le développement des ressources et de gagner des opportunités et la croissance dans des conditions de risque en plus d'aborder l'approche de l'initiative ou proactive. Ce faisant, elle ouvre des perspectives prometteuses pour le développement de mécanismes et de moyens de réussite dans l'industrie touristique algérienne. Mots-clés: Leadership, Marketing, Marketing entrepreneurial, Industrie du tourisme, Agence Anwar Sabah. Codes de classification de Jel: : M31.