العدد _15
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing العدد _15 by Subject "التكيف الاجتماعي - التعلم الحركي - حصة التربية البدنية والرياضية - تلاميذ المرحلة الثانوية"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Open Access التكيف الاجتماعي وعلاقته بالتعلم الحركي في حصة التربية البدنية والرياضية لدى تلاميذ المرحلة الثانوية(Université de M'sila, 2014-12-15) فايد, عبد الرزاقتهدف الدراسة الى معرفة العلاقة بين التكيف الاجتماعي والتعلم الحركي في حصة التربية البدنية والرياضية لدى تلاميذ المرحلة الثانوية ،دراسة ميدانية ببعض ثانويات ولاية المسيلة ،وتم تطبيق هذه الدراسة على تلاميذ السنة الاولى ثانوي وذلك باعتبار ان المرحلة الثانوية هي مرحلة جديدة في حياة التلميذ اي بداية طور تعليمي جديد ،وهذا التغير للبيئة الدراسية لاشك في ان له علاقة آلية ومباشرة بعامل التكيف الاجتماعي نتيجة التغير الذي طرا على حياة التلميذ ،وقد تكونت عينة الدراسة من 314 تلميذ في السنة الاولى الثانوي ماخوذة بطريقة عشوائية من 10 ثانويات بولاية المسيلة ،كما اخذنا بعين الاعتبار التقسيم الجغرافي للولاية ،بمعنى تم تقسيم الولاية الى خمس مناطق جغرافية شمال ، جنوب ،شرق ،غرب ،وسط ،،واستخدم الباحث المنهج الوصفي الذي يناسب طبيعة الموضوع ،وبعد تطبيق ادوات البحث والمتمثلة في مقياس التكيف الاجتماعي ،واعتماد نتائج نهاية الفصل بالنسبة للتعلم ،تم الوصول الى انه هناك علاقة ارتباطية ايجابية بين التكيف الاجتماعي والتعلم الحركي في حصة التربية البدنية والرياضية لدى تلاميذ المرحلة الثانوية . The social adaptation and its relationship with the physical learning for high school student in some secondary school in m'sila . This study is meant for knowing the relationship between the social adaptation and physical learning in the physical education sessions for high school students this research has been applied on the first year students knowing that the high school phase is a new phase in students lives it means the beginning of a new structural phase ,and this change in school in environment has an automatic and direct relationship with the adaptation factor ,and the person's ability to surrender to,new changes . This survey has been applied on 314 first year students ,and this sample has been selected randomly from total 10 secondary schools in m'sila ,taking into consideration the geographical division of the city . The researcher has used the descriptive method .after applying using the research tools (instruments) ,the criteria of social adaptation ,but concerning the physical learning they relied on the results of the research. Finally ,we conchide , that there is a mutual and positive relationship between the social adaptation and the physical learning in the physical education sessions for the high school students.