العدد _04
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing العدد _04 by Subject "الشراكة المجتمعية - المشروعات التعليمية"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Open Access واقع الشراكة المجتمعية في تمويل المشروعات التعليمية من وجهة نظر قائدات ووكيلات مدارس التعليم العام في مدينة الدوادمي(Université de M'sila, 2017-03-01) شيخة سلطان, الرويسبحثت هذه الدراسة واقع الشراكة المجتمعية في تمويل المشروعات التعليمية من وجهة نظر قائدات ووكيلات مدارس التعليم العام بمدينة الدوادمي. استخدم المنهج الوصفي وطبق على مجتمع الدراسة والذي غطى (54) مدرسة وحوالي (124) قائدة ووكيلة حيث وزع استبيان بني على محورين رئيسين: أنواع الشراكة المجتمعية في تمويل المشروعات التعليمية ومعوقات الشراكة المجتمعية في تمويل المشروعات التعليمية. وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة نتائج من أهمهن ضعف الشراكة المجتمعية في تمويل التعليم بمدارس البنات. وغياب التخطيط الاقتصادي والمالي السليم لتنمية الموارد الذاتية. كما أوصت الدراسة مجموعة توصيات مثل تفعل مراكز الشراكة المجتمعية في قطاع التعليم بمدينة الدوادمي، ويستفاد من الأوقاف كمصدر حيوي ومهم يمكن الاستفادة منه في تمويل التعليم. - Abstract: This study examined the reality of community partnership in financing educational projects according to the point of views of the leaders of general education schools in Dawadmi and their assistants. Descriptive method was applied to the population of the study، which covered 54 schools and about 124 leader and assistants. A questionnaire was distributed. It was built on two main axes: the types of community partnership in the funding of educational projects and constraints of community partnership in financing educational projects. The study found some results for example، the weakness of community partnership in education funding in girls' schools. And the absence of economic and financial planning for the proper development of inner resources. The study also recommended a set of recommendations such as doing community partnership centers in the education sector in Dawadmi، and taken advantage of Awqaf as a vital and important result that can benefit education funding.