العدد 16
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing العدد 16 by Issue Date
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item Open Access مدينة عين ماضي من خلال الرحلات الحجازية المغربية في القرنين الحادي و الثاني عشر الهجريين.(Université de M'sila, 2020-01) عبد القادر, نواريملخص البحث: نسعى من خلال هذا البحث إلى إبراز الدور الفاعل الذي اضطلع بعه الرحالة المغاربة في التعريف بمدينة عين ماضي في إطار ركبهم الحجازي السنوي، إذ شكلت لنا بذلك مصدرا بديلا لكتب التاريخ العام في التعريف بهذه المدينة وتقديم صورة للأوضاع الاجتماعية والجغرافية والاقتصادية والثقافية لهذه المدينة التي كانت عبارة عن حاضرة علمية ومنطقة إستراتيجية، وللتدليل على ذلك نأخذ في هذه الدراسة نماذج من تلك الرحلات والأركاب الحجازية خلال القرنين الحادي والثاني عشر الهجريين. الكلمات المفتاحية: مدينة عين ماضي – الرحالة – الرحلة الحجازية – الركب - Abstract : The aim of this research is to highlight the active role played by the moroccan travellers in introducing the city of ain madi in the framework of their annual pilgrimage (Hajj trip) . thus creating an alternative source for public history books introducing this city and pesenting a picture of the social geographical ¸ economic and cultural conditions of this city ¸ for a scientific capital and a strategic area . To illustrate this we take in this study models of those trips and the pilgrimage during the eleventh century AH . Key –words : Ain Madi city - Traveller pilgrimage ( Hajj trip ) – ridiItem Open Access التواصل اللغوي عبر تطبيق وتس اب Whatsapp لدى السعوديين دراسة لغوية اجتماعية(Université de M'sila, 2020-01) أسماء, العتيبيلتواصل اللغوي عبر تطبيق وتس اب WhatsApp لدى السعوديين دراسة لغوية اجتماعية أسماء العتيبي ملخص الدراسة: تتناول هذه الدراسة التواصل اللغوي عبر تطبيق وتس اب (WhatsApp) لدى السعوديين؛ حيث يعد هذا التطبيق من أهم وسائل التواصل الاجتماعي وأكثرها انتشارا بين السعوديين. ولذلك فإن هذه الدراسة تهدف إلى معرفة طبيعة هذا التواصل من خلال دراسة أبرز وظائفه، وأشكاله اللغوية، وسياقاته الاجتماعية. وقد اعتمدت الدراسة على أداة الاستبانة التي تناولت ثلاثة محاور رئيسية، هي: وظائف التواصل اللغوي عبر تطبيق وتس اب WhatsApp لدى السعوديين، وأشكاله اللغوية، وسياقاته الاجتماعية. وقد توصلت الدراسة إلى عدد من النتائج، من أهمها أن السعوديين يستخدمون العامية عند التواصل عبر (WhatsApp) بنسبة أعلى من استخدامهم للفصحى؛ وأن استخدامهم لأحد هذين المستويين دون الآخر يتوقف على طبيعة المحادثة ودرجة رسميتها، وأن فئة كبار السن يستخدمون الفصحى بنسبة أكبر من صغار السن. كما توصلت الدراسة إلى أن من أهم أشكال التواصل عبر(WhatsApp) استخدام الرموز والأيقونات التعبيرية، مثل الوجوه التعبيرية، وأنها تستخدم بشكل أكبر لدى فئة الطلاب وصغار السن. كما أظهرت الدراسة أن السعوديين يراعون انتقاء كلماتهم بما يتوافق مع الأعراف الاجتماعية، ويحاولون تحاشي استخدام الكلمات التي تعتبر من قبيل التابوهات الاجتماعية. Abstract: This study attempts to examine the use of WhatsApp communication among the Saudis from a sociolinguistic point of view. The study aims at investigating the nature of this communication through studying its most prominent functions, forms of language, and social contexts. The data were analyzed quantitatively, and categorized based on three main axes: the functions, linguistic forms and social contexts of the Saudi linguistic communication on WhatsApp. The results of the study revealed that the Saudis use slang language on WhatsApp at a higher rate than the standard language. It also found that the use of these two levels depends on the conversation and its formalization degree. However, the results showed that the older persons use the standard language more than the younger ones. The study has found that one of the most important forms of communication on WhatsApp is the use of emoticons, which are used more frequently among students and young people. Moreover, results showed how socio-cultural values affecting the way Suadis make certain language choices on WhatsApp, by avoiding any expressions that are considered social taboos.Item Open Access النظرية الجشطالتية ورؤيتها للإبداع الفني(Université de M'sila, 2020-01) علي, مصباحيملخص: يُعتبر الابداع الفني من أهم الالغاز الشائكة التي انصبت عليها اقلام النقاد والفلاسفة والمفكرين بالدراسة والتحليل من أجل الكشف عن أصله وارهاصاته الاولية ،وكذا العوامل المؤدية و المساعدة للمبدع في ابداعه فتعددت المناهج والنظريات والمدراس النقدية والفلسفية التي تبحث في هذه القضايا الغامضة ،ولعل من اهم النظريات التي عملت بجد واهتمام من أجل ايجاد الإجابات شافية وكافية لهذه الالغاز والاشكاليات - إن صح التعبير- هي النظرية الجشطالتية التي استطاعت أن تُقدم نفسها كألية اجرائية ناجعة بفضل ما تملكه من أسس معرفية واجراءات تطبيقية تبحث من عوالم الأدراك والاستبصار والإبداع ...وغيرها من المصطلحات المعرفية التي تمس مختلف الحقول العلمية وإذا دققنا النظر في هذه النظرية وعلاقتها بالأبداع تلوح في الافق العديد من التساؤلات ولعل من اهمها : ماهي رؤية النظرية الجشطالتية للإبداع الفني ؟ ماهي أهم الاسس المعرفية والاجراء ات التطبيقية للنظرية الجشطالتية في تعاملها مع المبدع والابداع ؟ Abstract: an introduction : Artistic creativity is considered one of the most important thorny puzzles on which pens of critics, philosophers, and thinkers have focused on studying and analyzing in order to reveal its origin and initial constraints, as well as the factors leading and assisting the creator in his creativity. She worked hard and attentively to find enough and sufficient answers to these mysteries and problems i.e the Gestalt theory was able to present itself as a useful procedural mechanism thanks to its knowledge foundations and applied procedures searching from the worlds of perceptions Foresight, creativity ... and other cognitive terms that affect the various scientific fields, and if audited consider this theory and its relationship with creativity looming many questions and perhaps the most important: What is the vision of Gestalt theory about artistic creativity? What are the most important foundations of knowledge and applied procedures of Gestalt theory in its dealings with the creator and creativity?Item Open Access رؤية العالم وثنائية التضاد لصورة الذئب عند الشنفري من منظور البنيوية التكوينية(Université de M'sila, 2020-01) مراد, مبروكيعنى البحث بمعالجة رؤية العالم والثنائية المتضادة لصورة الذئب عند الشنفرى في لاميته الشهيرة " لامية العرب " من خلال البنيوية التكوينية لاسيما منظور لوسيان جولدمان لها. وجاءت المعالجة في مبحثين أحدهما تنظيري عني بالمفاهيم والأبعاد التي انطلق منها البحث لاسيما منهجية المعالجة من منظور البنيوية التكوينية ، وثانيهما البعد التطبيقي وذلك من خلال تطبيق أطروحات لوسيان جولدمان على هذا النص بغية الوصول لرؤية مغايرة في معالجة هذه القضية . ذلك أن أن النص الشعري القديم يمكن معالجته في ضوء النظريات النقدية الحديثة شريطة أن يحسن الناقد المعاصر أو الباحث أدواته النقدية ومعالجاته المنهجية ، ويحاول من خلالها ربط الأبعاد العصرية بتراثنا الأدبي والشعري ، وفي المبحث التطبيقي تم معالجة هذه الثنائية المتضادة لصورة الذئب من خلال أطروحات البنيوية التكوينية لاسيما أطروحات لوسيان جولدمان وأهمها الوعي الفعلي والوعي الممكن ورؤية العالم . Abstract The World View and the Double-Sided Image of the Wolf by AlShanfari From the Generative Structural Perspective This research deals with the treatment of the world view and the binary contrast of the wolf image in the famous Al Shnafri poem, which ends its phrases with the letter "L" "Arab Lameea" through the generative structural, especially the perspective of Lucian Goldman. The treatment came in two sections, one of which focused on the concepts and dimensions from which the research started, especially the methodology of treatment from the generative structural perspective, and the second is the applied dimension, through the application of Lucian Goldman's thesis on this text for the purpose of reaching a different vision in addressing this issue. Since the old poetic text can be treated in the light of modern criticism theories provided that the modern critic or researcher improves his criticism tools and methodological treatments, and tries to connect modern dimensions with our literary and poetic heritage. In applied research, this contrasting image of the wolf was addressed through generative structural theses Lucian Goldman's theses, the most important of which are actual awareness, possible awareness and world vision.