ماي 2021
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing ماي 2021 by Issue Date
Now showing 1 - 11 of 11
Results Per Page
Sort Options
Item Open Access المدرسة البغدادية في النحو ودورها في إرساء وبعث قواعد العربية The Baghdad School Of Grammar And Its Role In Establishing And Resurrecting Arabic Grammar(Université de M'sila, 2021) جعفري أحمدانطلاقا من أهمية المدرسة البغدادية في تاريخ النحو العربي أولا ، وحرصا منا على الوقوف أمام نتاج البغداديين تحديدا ، جاءت فكرة حديثنا عن هذه المدرسة وما خطه أعلامها الأفزاز في مفكرة النحو العربي على أمل الوصول إلى جزء من مجموع التقاطعات المعرفية التي مستها المدرسة عبر تاريخها الطويل . Based on the importance of the Baghdad school in the history of Arabic grammar first, and in the interest of us to stand in front of the product of the Baghdadi in particular, the idea of our conversation about this school and what its flags have written came in the notebook of Arabic grammar in the hope of reaching a part of the set of cognitive intersections that the school has touched throughout its long historyItem Open Access المصطلح في التراث العربي الإسلامي - آليات وضعه وكيفية تفعيله(Université de M'sila, 2021) روبحي لخضرانطلاقا من ضرورة الوعي بالتراث والتعمّق في دراسته وإعادة ابتعاثه، باعتباره الخلية الوراثية التي تحفظ للذّات هويّتها في معترك الثقافات المعاصرة، يأتي اختيارنا لموضوع: علم المصطلح – طرائق وضعه وتطوّره في التراث العربي الإسلامي-،بالبحث في: مفهوم التراث لغة واصطلاحا، وتسليط الضوء على هذا المصطلح، والمفاهيم ذات الصلة به، وكيفية تفعيله، والعناية به. Considering the necessity of heritage awareness, its study and its re-birth, being the genetic cell that preserves the self identity in the contemporary conflicting cultures, this subject was selected: Terminology – Its Methods, its state and its Development in the Arab-Islamic Heritage - by highlighting and researching the meanings of the concept of heritage, and pointing to its related concepts, how to activate and take care of itItem Open Access الشعرية وتجلياتها في مدونة العقد الفريد لابن عبد ربه الأندلسي (ت327ه)(2021) بوسعيد محمدتتناول هذه المقاربة حضور الخطاب الشعري في مدونة العقد الفريد لابن عبد ربه الأندلسي، محاولة استكشاف رؤيته لفن الشعر ، وما حوته مدونته من نصوص شعرية تلبي مطالب الأمة الثقافية والروحية والجمالية، باعتبار الشعرالفن الأول الذي نشأ متناغماً مع الذات العربية، ومعبراً عن وعيها وعمق ارتباطها بالحياة،ارتباطاً ينم عن قلق وجودي تراكم عبر التاريخ، وتردد صداه في بنية النص الشعري. Summary this appoach deals with the presence of poetic discurse in"Al Akd Al farid" of Ibn Abd Rabbu al-Andalusi, in order to explore the author's vision to poetry through the verses of his text that respond to the nation needs in cultural, spiritual and aesthetic matters, in regard that poetry is considered as the first art to have grown in harmony with the Arab identity, expressing at the same time its awareness and the .depth of its attachment to life forward his existential anxiety accumulated throughout history reflected in the structure of the poetic.Item Open Access أسلبة التصوف في الشعر الجزائري المعاصر ثروة عمري لقدور رحماني أنموذجا(Université de M'sila, 2021) شنافي عيسىملخص : اكتسبت النصوص الشعرية الجزائرية المعاصرة ثراء فنيا من خلال انفتاح الشعراء على المرجعيات التراثية وأسلبتها ،ولعلّ من أبرزها التراث الصوفي الذي أثّر بشكل كبير في أساليبهم التعبيرية، وزاد من جماليات القصيدة وفي عمق مضامينها. وقد استثمر الشاعر قدور رحماني ذلك في صقل تجربته الشعرية بطريقة تجمع بين الذات والواقع وسنحاول في هذه الدراسة لديوانه '' ثروة عمري '' الكشف عن أهم السمات الأسلوبية الصوفيه التي وظّفها الشاعر قدور رحماني في بنائه الشعري . الكلمات المفتاحية : الأسلبة ؛ قدور رحماني ؛ التصوف ؛ الشعر الجزائري المعاصر . Abstract: Acquired contemporary Algerian poetic texts a richness artistic through the poets ’openness to the traditional references and their stylization and perhaps the most prominent of these sufi heritage ,wich greatly influenced their expressive styles and increased the aesthetics of the poem and depth of its contents. The poet kaddour rahmani invested this in refining his poeticItem Open Access جماليات التشكيل اللغوي في تجربة ابن الشاطئ الشعرية من خلال ديوانه ( أبجدية المنفى والبندقية(Université de M'sila, 2021) العربي عبد القادرالملخص : تتجه هذه الدراسة للبحث في العلاقة التي تربط الشعر بالتشكيل اللغوي في تجربة ابن الشاطئ الشعرية ، وهي علاقة تقوم على رؤية فنية جمالية جعلت قصائد ابن الشاطئ تنفتح على إمكانات جديدة واحتمالات دلالية شاسعة ، تمتزج فيها التجربة الذاتية بالممارسة الفنية وقد كشفت هذه الدراسة مدى تطور المعجم الدلالي والفني عند ابن الشاطئ ، وانه أصبح متاح من مصادر شتى قديمة وحديثة مما أخرج قصائده في حلة قشيبة ، ولوحة شعرية ناطقة بالجمال والجلال وحسن السبك ، جعلت المتلقي يقبل عليها بنهم وبحث عميق متأملا في ألفاظها وصورها البلاغية الموحية ، فقد ذلل ابن الشاطئ صعوبات اللغة وتضاريسها فقد جرب قدرته على إبداع قاموس خاص به دل على شخصيته الثائرة ضد الظلم والوفية للوطن وقضية فلسطين بالدرجة الأولى ، لقد حدث التفاعل بين الشاعر والمتلقي عن طريق المضامين المختلفة التي عجنها الشاعر بروح المسك وفتّها حتى عم أريجها أرجاء الفضاء النصي ، وقد أودع ديوانه أبجدية المنفى والبندقية عصارة شاعريته وضمخه بجزيل العبارات الدالة على حب وطنه والإخلاص لأبناء شعبه ، The summary : This following study aims to search in the correlation that links the poetry with the linguistic formation in the title of ibn al shati that is related to poetry , and it is considered a correlation that is based on a new aesthetic vision that made his poems tap into more immense new linguistic possibilities , where the personal experience is linked with the artistic practical terms , and the study also highlights the extent of which the semantic and artistic lexicon have evolved in addition to that it became possible and accessible from many old and new sources which made his poems sublime and a piece of art that made whoever read his works want to read more taking into account the words and expressions used as well as the use of figurative language to symbolize the resistance and rebel against the despair and the ideals of evil for his people and homeland key words : correlation -artistic – semantic – symbols-Item Open Access المنهج التوافقي في تعليم وتعلم اللغة العربية عند عبد الرحمان الحاج صالح The Harmonic Approach In Teaching And Learning The Arabic Language According To Abd Al-rahman Al-hajj Salah(Université de M'sila, 2021) غيلوس صالحتهدف هذه الورقة إلى التعرف على أفكار عبد الرحمن الحاج صالح في مجال التعليم والتعلم من خلال مساهمته الإبداعية التي ظهرت في شكل منهج علمي يقوم على التوفيق بين نتائج التفكير اللغوي ومزجها مع نتائج. النظريات اللسانية الحديثة، حيث جمع بين وجهات النظر التربوية والعلمية واللغوية، داعياً إلى مواكبة التطور العلمي في مجال التكنولوجيا والمعلوماتية في بناء المناهج التعليمية، واختيار الوسائل والأساليب، والتركيز على منح الحرية والمسؤولية لكل من المعلم والمتعلم وضرورة انتقاء المحتوى من التراث اللغوي العربي وتكييفه مع القدرات العقلية والعمرية للمتعلم وبما يتماشى مع البيئة الاجتماعية التي يعيش فيها وهذا ما يساهم في فهم اللغة العربية. Summary This paper aims to identify the ideas of Abd al-Rahman al-Hajj Salih in the field of education and learning through his creative contribution that appeared in the form of a scientific approach based on reconciling the results of linguistic thinking and mixing them with the results of modern linguistic theories, where he combined educational, scientific and linguistic views, calling for keeping up with Scientific development in the field of technology and informatics in building educational curricula, choosing means and methods, and focusing on granting freedom and responsibility to both the teacher and the learner, and the need to select content from the Arab linguistic heritage and adapt it to the mental and age capabilities of the learner and in line with the social environment in which he lives and this is what would contribute to understanding Arabic is a language.Item Open Access Le Lire Et Le Dire Aux Confins D’une Didactologie Iconographique(Université de M'sila, 2021) Faïd SalahDans le cadre d’une didactologie relative au domaine des illustrations pour des fins pédagogiques, la présente recherche tente de retracer la conception méthodologique quant à l’usage de l’image. En s’appuyant sur une recherche-exploration portant sur l’épistémologie du signe iconographique, une affèterie investigatrice rendra subséquemment compte des principales représentations emblématiques que l’on possède autour des images, autour de leur conception, de leur efficience énergie, de leurs attributs typologiques, de leur insertion en tant qu’outil de l’enseignement / apprentissage du FLE, de leur enseignement, de leur réception, et surtout, de leurs modalités en rapport avec le dire et le lire. Seront inventoriés, de ce fait, les points forts du signe iconographique, les points faibles, la technicité, bref, ce que peuvent révéler les images : ce qu’elles disent explicitement, et ce qu’elles s’en abstiennent. As part of a didactology relating to the field of illustrations for educational purposes, this research attempts to trace the methodological conception regarding the use of images. Based on research-exploration on the epistemology of the iconographic sign, an investigative affetie will subsequently report on the main emblematic representations that we have around images, around their design, their energy efficiency, their attributes. typological, their insertion as a tool for teaching / learning FFL, their teaching, their reception, and above all, their modalities in relation to saying and reading. The strengths of the iconographic sign, the weaknesses, the technicality, in short, what the images can reveal: what they say explicitly, and what they refrain from, will be inventoried.Item Open Access البحر: الفضاء و دينامية الحضور في رواية خويا دحمان لمرزاق بقطاش(Université de M'sila, 2021) جوادي هنيةتتناول الدراسة الحضور الدّينامي لفضاء البحر في رواية خويا دحمان للكاتب الجزائري مرزاق بقطاش، وتسعى إلى إبراز تقاطعاته مع مكوّنات الرّواية، وكشف تأثيراته في شخصية البطل، وكيف حفر فيها وأضْفي عليها من صفاته وخصائصه، وقد بَدا البحر في الرواية فضاء خصبا، يمدّ المتخيّل بما لا حدود له من الموضوعات والرموز. يعزّز حضورَه الفعَّال، تدفقُ تيّار الوعي، وتوظيف المنولوج الدّاخلي، وأسلوب المناجاة، والاسترجاع، والحلم... وهي من أهم الأساليب التي جعلت منه فضاء يزخر بالدّلالة: الوجودية والتّاريخية والاجتماعية والأيديولوجية والنّفسية والفنيّة في الرواية موضوع الدراسة. Abstract : The study deals with the dynamic presence of the sea space in the novel by Khoya Dahmane by the Algerian writer Merzak Bakttache, and seeks to highlight its intersections with the components of the novel, and reveal its effects on the character of the hero, and how he engraved in it and gave it his qualities and characteristics. It has limits from themes and icons. Its active presence enhances the flow of the stream of consciousness, employing the inner view, the method of communion, retrieval, and dreaming ... which are among the most important methods that made it a space full of significance: existential, historical, social, ideological, psychological and artistic in the novel. :Item Open Access حركية الشعر الشعبي الحوزي في منطقة تلمسان (ابن سهلة بومدين انموذجا)(Université de M'sila, 2021) بن عبد الله فتح اللهتسعى هذه الورقة البحثية لتحقيق مقاربة استقرائية للشعر الشعبي الحوزي في منطقة تلمسان، من خلال الوقوف على أحد اقطاب هذا الشعر .. ابن سهلة بومدين التلمساني من خلال شعره. وكذا استجلاء ما كتب عن حياته ؛ ورصد جماليات هذا النوع من الشعر وخصوصياته . وتنطلق الدراسة في تحليلها لبنية بعض نصوصه وشعريتها ووظائفه المختلفة من ضرورة مقاربته أفقيا بهدف معرفة مكوناتها ومعجمها الشعري بالاعتماد على ديوانه المحقق.Item Open Access ظاهرة الألوان وأيديولوجيا الشخصية الروائية قراءة بصرية تأويلية في رواية (الأفعى والبحر) لمحمد زفزاف(Université de M'sila, 2021-05) مليزي كريمةالملخص: تتأسس هذه القراءة النقدية لنص رواية محمد زفزاف (الأفعى والبحر) على ظاهرة الألوان وعلاقتها بمكونات الخطاب الروائي؛ من حيث كونها تعمل على تشكيل مستويات كثيرة من هذا الخطاب السردي، من تلوين الشخصية الحكائية إلى تلوين المكان بكل أثاثه ومحتوياته، عن طريق توزيع الراوي لهذه الألوان وفق حاجة الحدث القصصي وطبيعة الحكي السردي، ممّا يجعل ظاهرة الألوان تدخل في تكوين عناصر الخطاب السردي، وتكون في الوقت نفسه أفقاً دلالياً لقراءة الفضاء الروائي، بوصف هذه الظاهرة إحدى الآليات الممكنة لعملية التجاذب بين القارئ والنص السردي؛ فهي تسهم في شعرية الرواية وتتوقف عليها قوانينها السردية، انطلاقاً من القدرة السيميولوجية التي تتميّز بها، لأنها تمكّن الخطاب الروائي من الخضوع لقراءات كثيرة مُنتجة، توسّع الدلالة عن طريق نقل هذا الخطاب من نظام اللغة السردية إلى نظام اللوحات الفنية. summary : This critical reading is based on the text of the novel of Mohamed Zafzaf « The snake and the sea » on the phenomenon of colors and its relation with the components of the novelistic discourse, which is working for forming many levels of this narrative discourse, from coloring the narrative character to coloring the place with all its furniture and contents, through the distribution of narrator of these colors according to the need of the narrative event and the nature of narrative narration, which makes the phenomenon of colors involved in the composition of elements of narrative discourse, and being at the same time the connotative horizon to read the novelistic space, by describing this phenomenon as one of the possible mechanisms of the process of attraction between the reader and narrative text; it contributes to the poetry of the novel and depends on its narrative laws, starting from the semiological capacity that characterizes them, because it makes the novelistic discourse to undergo to many productive readings, which expands the connotation by transfering the system of narrative language to the system of paintings. Key words : ideology, character, novelistic,Mohamed Zafzaf, « The snake and the seaItem Open Access الوشم و لغة الجسد دراسة سيكوسيميائية المرأة الشاوية نموذجا(Université de M'sila, 2021-05) : حلايمية دلالملخص: تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن العلاقة بين المجتمع والموروث الثقافي، وتركز على تأثير العلاقات الاجتماعية والخلفيات الثقافية على ممارسات المرأة الشاوية في منطقة الأوراس، استنادا إلى فن الوشم، ودلالاته الاجتماعية والثقافية، ومجالات استعماله عند المرأة الشاوية، حتى تثبت مكانتها وطرق التعامل معها، كفرد له قيمته وأهميته داخل الأسرة وفي الوسط الاجتماعي. Abstract: This study aims to reveal the relationship between society and cultural heritage, and focuses on the impact of social relations and cultural backgrounds on the practices of Chaoui women in the Aures region, based on tattoo art, and its social and cultural implications, and the areas of its use in the Chaoui woman, in order to prove its status and methods of dealing with it, as an individual It has its value and its importance within the family and in the social sphere