العدد_04
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing العدد_04 by Author "Mouna, Fratha"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Open Access The Effect Of Pragmatic Instruction On The Speech Act Awareness Of Third Year Graduate Students Of English(Université de M'sila, 2014-10-15) Mouna, FrathaThis study deals with the application of the pragmatics research to EFL teaching. The study explored the effect of explicit pragmatic instruction on the speech act awareness of third year EFL students at the department of English university of Constantine1. The speech acts of requesting and apologizing were selected as the focus of teaching. Teacher-fronted discussions, cooperative grouping, role plays, and other pragmatically oriented tasks were used to promote the learning of the intended speech acts. A pre-test-post-test control group design was used. The subjects included undergraduate students in their last year of study in the field of applied language studies. A multiple choice pragmatic comprehension test was developed in several stages and used both as a pre-test and post-test to measure the effect of instruction on the pragmatic awareness of the students. The results of the data analysis revealed that students’ speech act comprehension improved significantly and that pragmatic competence is not impervious to instruction even in EFL settings. ملخص هذه الدراسة محاولة لتطبيق ما توصل إليه البحث في مجال الپراغماتية اللغوية في سياق تدريس اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية؛ حيث أا تستكشف أثر تلقين قواعد أفعال الكلام بطريقة بينة وواضحة على التمكن من تطبيقها في التواصل الفعلي لعينة من طلبة السنة الثالثة في قسم الآداب واللغة الإنجليزية ، جامعة قسنطينة .1وتركز الدراسة على فعلين من أفعال الكلام وهما الالتماس والاعتذار وتستعملهما في النقاش بين الأستاذ والطلبة وفي العمل الجماعي وتبادل الحوار وغيرها من الأنشطة التي من شأا تعليم أفعال الكلام. ُ يختبر في الدراسة فوجا ن أحدهما يلقن أفعال الكلام نظريا والآخر يمارسها دون تلقين. ّ تبرز نتائج الدراسة أن هناك تحسن ملحوظ في معرفة الطلبة لأفعال الكلام و مهارم في استعمالها و بالتالي فإن الكفاءة الپراغماتية والتواصلية تحتاج إلى تلقين بين وواضح لأفعال الكلام في سياق تدريس اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية