العدد 11
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing العدد 11 by Author "رمضان, خطوط"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Open Access صعوبات تعلم وتعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها، ومقترحات علاجها.(2019-11) رمضان, خطوط; مصباح, جلابهدفت هذه الدراسة إلى إبراز ومعالجة أهم الجوانب المرتبطة بالتحديات التي تحيط بتعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها، حيث سيتم إبراز أهم الصعوبات والمشكلات التي تواجههم أثناء تعلمها. وقد عالجت هذه الدراسة أهم المشكلات التي تواجه الدارس الناطق بغير اللغة العربية أثناء تعلمه لها فقمنا بتحليل هاته المشكلات وتفسيرها ومعرفة أسبابها، ومن ثم قمنا باقتراح الكثير من السبل والطرق قصد معالجتها، واستخدمنا المنهج الوصفي التحليلي، باستقراء الأدب التربوي السابق الذي تعرض إلى تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها. وأشارت نتائج الدراسة إلى أن الكثير من البلدان العربية مازالت في الخطوات الأولى في تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها ، وان هناك الكثير من التحديات والصعوبات التي تواجه هؤلاء الدارسين لها، منها المشكلات التي تتعلق بازدواجية اللغة لدى هؤلاء ، وكذا تداخل مستويات اللغة الأم الصوتية بالمستويات الصوتية للغة المراد تعلمها ، هذا بالإضافة إلى تأثر الدارس الناطق بغير اللغة العربية بلغته الأم وينقل بعض الجوانب اللغوية إلى اللغة العربية، هذا بالإضافة إلى العديد من التحديات التي تواجه المعلم الذي يقوم بتدريس هؤلاء منها الإعداد الأكاديمي والتكوين . وفي ضوء هذه النتائج خلصت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات، أبرزها الاعتماد على العربية الفصحى في التعليم والتعلم، كما ينبغي على المعلم تقديم النطق الصحيح والواضح، وتقديم التدريبات السمعية والنطقية الكافية لإكساب الدارسين الصحة والسرعة في النطق، كما نلح على الاستفادة قدر الإمكان من التكنولوجيا الحديثة في هذا المجال، والإعداد الجيد والتدريب والتكوين المستمر لمعلمي اللغة العربية، خاصة من يدرسون هذه الفئة من المتعلمين. The aim of this study is to highlight and address the most important aspects related to the challenges that surround Arabic language teaching to non-native speakers. The study will highlight the most important difficulties and problems facing them as they learn. The study dealt with the most important problems facing the non-Arabic learner during his learning. We analyzed these problems and explained them. We therefore proposed many ways and means to address them. We used the analytical descriptive method by extrapolating the previous educational literature, Arabic for non - native speakers. The results of the study indicate that many Arab countries are still in the first steps in teaching Arabic to non-Arabic speakers. There are many challenges and difficulties faced by these learners, including problems related to their dual language, , In addition to the impact of the non-Arabic-speaking student in his mother tongue and the transfer of some linguistic aspects into the Arabic language, in addition to the many challenges facing the teacher who is teaching them, including academic preparation and training. In light of these results, the study concluded with a set of recommendations, most notably the reliance on classical Arabic in teaching and learning. The teacher should provide the correct and clear pronunciation, and provide adequate audio and sound training to give students the health and speed of pronunciation. In this field, good preparation, training and continuous training of Arabic language teachers, especially those who study this class of learners.