التربية البدنية
Permanent URI for this community
Browse
Browsing التربية البدنية by Author "..قندوز، علي"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Open Access واقع الإمكانات المتوفرة لممارسة الأنشطة الراضية لدى بعض ابتدائيات ولاية برج بوعريريج(Mohamed Boudiaf University of M'sila, 2024-06-06) ..قندوز، علي; Supervisor:.بن ثابت ،محمد الشريفالملخص : بالعربية(عبارة عن فقرة ): دراسة ميدانية لبعض ابتدائيات ولاية برج بوعريريج هدفت الدراسة الى معرفة واقع الامكانات المتوفرة لممارسة الانشطة الرياضية لدى بعض ابتدائيات ولاية برج بوعريريج ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمنا المنهج الوصفي، حيث تكون مجتمع الدراسة من 261 أستاذا للتربية البدنية والرياضية للطور الابتدائي و شملت العينة 100 أستاذ من مختلف دوائر ولاية برج بوعريريج ( ولاية – دائرة – بلدية – قرية ) اختيروا بالطريقة العشوائية أي بنسبة 29.04% من مجموع الأساتذة، كما استخدمنا الاستبيان كأداة لجمع المعلومات، وقد أظهرت نتائج الدراسة ما يلي: الإمكانات المناسبة لممارسة الأنشطة الرياضية لدى بعض ابتدائيات ولاية برج بوعريريج قليلة وكذلك توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الإمكانيات المتوفرة لممارسة الأنشطة الرياضية بين ابتدائيات ولاية برج بوعريريج وكذلك تبعا لمتغير عمر المؤسسة وكذلك لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجة امتلاك للإمكانات المناسبة لممارسة الأنشطة الرياضية تبعا لمتغير عمر الدائرة الإدارية التي تتواجد بها المؤسسة ومن أهم المقترحات والتوصيات: توفير الوسائل البيداغوجية وتجهيز المرافق الضرورية كما ونوعا في المؤسسات التربوية, مع توفير صيانتها, وإعطاء أهمية أكبر لحصة التربية البدنية والرياضية من خلال تنظيم ندوات ومحاضرات لمدراء الابتدائيات من أجل اطلاعهم على أهمية المادة وفوائدها الكبيرة, مع توفير ميزانية معتبرة لاقتناء وتجديد الوسائل والإمكانيات . عنوان الدراسة : واقع الامكانات المتوفرة لممارسة الانشطة الرياضية لدى بعض ابتدائيات ولاية برج بوعريريج أهداف الدراسة : - معرفة درجة إمتلاك بعض ابتدائيات ولاية برج بوعريريج للوسائل التعليمية المناسبة لممارسة الانشطة الرياضية - معرفة هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الوسائل التعليمية لممارسة الأنشطة الرياضية في الطور الابتدائي - معرفة هل توجد فروق ذات دلالة احصائية في الوسائل التعليمية لممارسة الأنشطة الرياضية تعزى لعمر المؤسسة التعليمية - معرفة هل توجد فروق ذات دلالة احصائية في الوسائل التعليمية لممارسة الأنشطة الرياضية تعزى لنوع الدائرة الإدارية التي تتواجد بها المؤسسة التساؤل العام الدراسة : . مامدى توفر الإمكانات لممارسة الانشطة الرياضية على مستوى ابتدائيات ولاية برج بوعريريج؟ التساؤلات الجزئية : 1- ما درجة امتلاك بعض الابتدائيات بالولاية للوسائل التعليمية المناسبة لممارسة الأنشطة الرياضية ؟ 2-هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الوسائل التعليمية لممارسة الأنشطة الرياضية بين الابتدائيات؟ 3- هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الوسائل التعليمية لممارسة الأنشطة الرياضية تعزى لمتغيرعمر المؤسسة التعليمية ؟ 4-هل توجد فروق ذات دلالة احصائية في الوسائل التعليمية لممارسة الأنشطة الرياضية تعزى لنوع الدائرة الادارية التي تتواجد بها المؤسسة ؟ الفرضية العامة للدراسة : ..مدى توفر الامكانات لممارسة الانشطة الرياضية على مستوى ابتدائيات ولاية برج بوعريريج متوسطة الفرضيات الجزئية : 1) درجة امتلاك بعض ابتدائيات ولاية برج بوعريريج للوسائل التعليمية لممارسة الانشطة الرياضية متوسطة 2) توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الوسائل التعليمية لممارسة الأنشطة الرياضية بين الابتدائيات 3) توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الوسائل التعليمية لممارسة الأنشطة الرياضية تعزى لعمر المؤسسة التعليمية 4) توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الوسائل التعليمية لممارسة الأنشطة الرياضية تعزى لنوع الدائرة الإدارية التي تتواجد بها المؤسسة . المنهج المتبع في الدراسة : المنهج الوصفي الأدوات المستخدمة في الدراسة استمارة الاستبيان متكونة من 20 سؤال الكلمات المفتاحية بالعربية :الإمكانيات, الوسائل التعليمية, النشاط البدني الرياضي, المرحلة الابتدائية . بالإنجليزية : The reality of the possibilities available to practice sports activities in some primary schools in Bordj Bou Arreridj state جاء هذا البحث في فصول: الفصل الأول: الإطار العام للدراسة وتناول الفصل الثاني: الوسائل التعليمية أما الفصل الثالث: التربية البدنية والرياضية الفصل الرابع: الإجراءات المنهجية للدراسة الفصل الخامس: عرض وتحليل ومناقشة الدراسة الفصل السادس: الاستنتاجات والاقتراحات من أهم النتائج التي توصل إليها الباحث : من خلال عملية تحليل الاستبيان وبعد جمع البيانات وعرضها ومعالجتها إحصائيا ومناقشة نتائج الدراسة فقد توصلنا إلى الاستنتاجات التالية: هناك نقص كبير في الوسائل البيداغوجية والمنشآت الرياضية داخل المؤسسات التربوية وبالتالي عدم تحقيق الأهداف المسطرة في حصة التربية البدنية والرياضية. هناك تباين في الإمكانيات المتوفرة للممارسة الأنشطة الرياضية لصالح الولاية مقارنة بالدوائر. ضرورة توفير الوسائل البيداغوجية لمادة التربية البدنية والرياضية على مستوى المؤسسات التربوية وذلك للأهمية البالغة للمكانيات والوسائل التعليمية. أهم التوصيات : توفير الوسائل البيداغوجية وتجهيز المرافق الضرورية كما ونوعا في المؤسسات التربوية. إعطاء أهمية أكبر لحصة التربية البدنية والرياضية من ناحية توفير الإمكانيات والمنشآت الرياضية الحفاظ على الوسائل البيداغوجية. وصيانتها بشكل دوري. تنظيم ندوات ومحاضرات لمدراء الابتدائيات من أجل اطلاعهم على أهمية مادة التربية البدنية والرياضية وقوائها الكبيرة. محاولة تجهيز المؤسسات بالإمكانيات والوسائل من خلال الاتصال بالجمعيات والنوادي. توفير ميزانية معتبرة لاقتناء وتجديد الوسائل والإمكانيات. توفير قاعات لممارسة الأنشطة الرياضية في الابتدائيات وتخصيص مساحات لإنشاء ملاعب وهياكل أخرى خارج القاعات لأن الممارسة تكون داخل القاعات وخارجها. Searchlight in English Faculty Institute of Sciences and Sports and Technical and Physical Activities Department: Order No: physical education No. d 'registration : ............................................... .................................. Searcher : UN 2801202323083069552 Publicly supported on :Guendouz ali Title of the thesis (dissertation): A field study of some primary schools in Bordj Bou Arreridj state Language of the thesis:Arabic Language Model of the thesis: Master Country: REPUBLIC OF ALGERIA-M'SILA University: University of M'sila Surname and first name of the supervisor Grade: Dr. Bin Thabit Muhammad Al-Sharif Lecturer Number of pages: 86 p. Option. Educational physical activity Summary: The reality of the possibilities available to practice sports activities in some primary schools in Bordj Bou Arreridj state A field study of some primary schools in Bordj Bou Arreridj state The study aimed to know the reality of the possibilities available for practicing sports activities in some primary schools in the state of Bordj Bou Arreridj. To achieve the objectives of the study, we used the descriptive approach, where the study population consisted of 261 teachers of physical education and sports for the primary stage, and the sample included 100 professors from various departments of the state of Bordj Bou Arreridj (state - district). – Municipality – Village) were chosen randomly, i.e. by 29.04% of the total number of teachers. We also used the questionnaire as a tool to collect information. The results of the study showed the following: The appropriate capabilities for practicing sports activities in some primary schools in the state of Bordj Bou Arreridj are few, and there are also statistically significant differences in the capabilities. Available to practice sports activities among the primary schools of Bordj Bou Arreridj state, as well as depending on the variable age of the institution. There are also no statistically significant differences in the degree of possession of the appropriate capabilities to practice sports activities according to the variable age of the administrative department in which the institution is located. Among the most important proposals and recommendations are: Providing pedagogical means and equipping the necessary facilities as well. And qualitatively in educational institutions, while providing for their maintenance, and giving greater importance to the physical education and sports class by organizing seminars and lectures for primary school principals in order to inform them of the importance of the subject and its great benefits, while providing a significant budget for the acquisition and renewal of means and capabilities. Keywords: capabilities, educational methods, physical sports activity, primary stage Title of the study:. The reality of the possibilities available to practice sports activities in some primary schools in the state of Bordj Bou Arreridj The purpose of the study: . - Knowing the degree to which some primary schools in Bordj Bou Arreridj state possess the appropriate educational means for practicing sports activities - Find out whether there are statistically significant differences in the educational methods for practicing sports activities in the primary stage - Find out whether there are statistically significant differences in the educational methods for practicing sports activities due to the age of the educational institution - Find out whether there are statistically significant differences in the educational methods for practicing sports activities due to the type of administrative department in which the institution is located Problem: ...the extent of the availability of capabilities to practice sports activities at the primary level in Bordj Bou Arreridj state Hypotheses: 1)The degree to which some primary schools in Bordj Bou Arreridj state possess the educational means for practicing sports activities is average 2) There are statistically significant differences in the educational methods for practicing sports activities between primary schools 3) There are statistically significant differences in the educational methods for practicing sports activities due to the age of the educational institution 4) There are statistically significant differences in the educational means for practicing sports activities due to the type of administrative department in which the institution is located. 6 - Key words : Possibilities, educational means, physical sports activity, primary stage. - The most important results achieved are: There is a significant lack of pedagogical means and sports facilities within educational institutions, and thus the goals set in the physical education and sports class are not achieved. There is a discrepancy in the possibilities available for practicing sporting activities for the benefit of the state compared to the departments. The necessity of providing pedagogical means for physical education and sports at the level of educational institutions due to the extreme importance of educational capabilities and means.