العدد _02
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing العدد _02 by Author "بوبعاية, يمينة"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Open Access دور المعلم في تنمية مهارات التفكير الإبداعي المستنبطة من القرآن الكريم(Université de M'sila, 2016-09-01) بوبعاية, يمينة; معتوق, خولةملخص : إن القرآن الكريم دعا إلى النظر العقلي والتدبير والتأمل والفحص والتقليب في الأمر لتدرك حقيقته دعوة مباشرة وصريحة تلزم الإنسان تحمل المسؤولية ، حيث أن العقل هو شرط التكليف في الإسلام. لقد ورد ذلك في عدد كبير من الآيات تبين فيها مشتقات العقل ووظائفه ، واستخداماته، حتى نتوصل إلى أهمية التفكير في حياة الإنسان . إن التفكير كخاصية إنسانية ذات أهمية عظيمة تعتبر الضوء الساطع الذي ينير للإنسان منافذ النجاح ،لذلك اهتمت التربية الجادة والمقصودة بتدريس عمليات التفكير وبصقل مهارته ليصبح المتعلم قادرا على توظيف المعلومات والمهارات المكتسبة لتحقيق النجاح ،فتعليم التفكير أصبح ضرورة يفرضها العصر لمجابهة تحديات فرضتها العولمة .إن تنمية مهارات التفكير مرهونة بعدة عوامل أهمها المعلم لأن النتائج التي قد تحقق من تطبيق أي برنامج تتوقف بدرجة كبيرة على نوعية التعليم داخل الغرفة الصفية من هذا المنطلق نطرح التساؤلات التالية : • ما طبيعة ومكانة التفكير في القرآن الكريم ؟ • ما هي مهارات التفكير الإبداعي ؟ • ما مفهوم الاستنباط من القرآن الكريم وماهية المهارات التفكيرية المتعلقة بذلك؟ • ما دور المعلم في تنمية مهارات التفكير الابداعي المستنبطة من القرآن الكريم ؟ الكلمات المفتاحية : مهارات التفكير الابداعي ، الاستنباط من القرآن الكريم ،أساليب تنمية التفكير الابداعي Abstract: The Koran called a directly and explicitly invitation for mental consideration and meditation, examination and flipping to realize it, commit human responsibility, since the mind is the commissioning requirement in Islam. It stated in many verses of Koran which show the mind’s derivatives and its functions, its uses, until we reach the importance of thinking in human life. The thinking as a humanity property has great importance that is considered the bright light that illuminates the human success outlets, so the focused and serious education intended to teach thought processes and refining its skills to make the learner able to employ the knowledge and skills acquired to succeed, Educating thinking has become a necessity imposed by time to meet the challenges imposed by globalization. The development of thinking skills depends on several factors, the most important is the teacher because the results that have been achieved from the application of any program depends largely on the quality of education within the classroom. from this standpoint we ask the following questions: • What is the nature and status of thinking in the Koran? • What is the creative thinking skills? • What is the concept of elicitation from the Koran and what the thinking skills related to that? • What is the role of the teacher in the development of creative thinking skills elicited from the Koran? Key words: creative thinking skills, elicitation of the Koran, the development of creative thinking,