العدد 24
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing العدد 24 by Subject "برنامج تدريبي ، التحضير البدني، المرونة، الاستقبال في الكرة الطائرة"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Open Access اثر برنامج تدريبي مقترح للتحضير البدني المدمج على تنمية المرونة و مهارة الاستقبال لدى لاعبي الكرة الطائرة أقل من 17 سنة.(Université de M'sila, 2018-12) كمال, مقاق; حكيم, غلابملخص: تهدف هذه الدراسة لتعرف على اثر البرنامج التدريبي المقترح للتدريب المدمج في تنمية المرونة و مهرة الاستقبال لدى لاعبي الكرة الطائرة أقل من 17 سنة، وقد تكونت عينة الدراسة من 24 لاعب تم اختيارهم بالطريقة القصدية من فريق النجم الرياضي المسيلي للكرة الطائرة و فريق اتلتيك المسيلة للكرة الطائرة. وقد استخدم الباحثان المنهج التجريبي، على مجموعتين واحدة تجريبية، وأخرى شاهدة ضمت كل واحدة منهما عشرة (12) لاعبين، هذا وتم الاستعانة بالاختبارات البدنية )اختبار ثني الجذع للأمام من الوقوف الأمام( و طريقة الملاحظة المباشرة بالنسبة إلى مهارة الاستقبال وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: - أن تطبيق البرنامج التدريبي المقترح قد أثر إيجابيا على تنمية المرونة بالنسبة للمجموعة التجريبية و ذالك ما أوضحته الفروق الدالة احاصائيا . - البرنامج التدريبي المقترح أدى إلى تطوير مهارة الاستقبال للمجموعة التجريبية و ذالك ما أوضحته الفروق الدالة احاصائيا . Abstract: The study aims to identify the impact of the training program built in to the development of flexibility and the skill of reception of volley ball players under 17 years old. The study sample consisted of 24 players who were chosen by the intentional method of the messi volley ball athletic them. The researchers used the experimental approach in two experimental groups and one with each of them: 12 players physical tests were used Test bend the trunk in front of the stand and direct in front of the stand and direct observation method for the reception skill the study found the following results. The application of the proposed training program has positively affected The development of flexibility for the experimental group as indicated by the statistically significant differences. The application of the proposed training program has led to the development of the reception skill for the experimental group as indicated by the statistically significant differences