Browsing by Author "Supervisor أ-د. رحلي مراد"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Open Access دور النشاط البدني الرياضي المكيف في تحفيز الغدد الصماء للتأثير على النمو المورفولوجي لذوي الإعاقة الذهنية من وجهة نظر المختصين(Mohamed Boudiaf University of M'sila, 2024-06-10) علال الأمين; Supervisor أ-د. رحلي مرادالملخص: بالعربية (عبارة عن فقرة) تؤدي الغدد الصماء دورًا مهمًا في تنظيم وظائف الجسم المختلفة من خلال إفراز الهرمونات. هذه الهرمونات تؤثر على النمو والتطور والتمثيل الغذائي والمزاج والطاقة. لممارسة الأنشطة البدنية تأثير كبير على عمل وظائف الغدد الصماء، وهو ما ينعكس بشكل خاص على النمو المورفولوجي للأشخاص ذوي الإعاقة الذهنية. دور الغدد الصماء في النمو المورفولوجي هرمون النمو (GH): وظيفته: يحفز النمو الطولي للعظام وتكوين العضلات والأنسجة. قد يعاني الأشخاص ذوي الإعاقة الذهنية من نقص في إفراز هذا الهرمون، مما يؤدي إلى قصر القامة أو ضعف في النمو العام. الهرمونات الدرقية (TH): وظيفتها تنظم عملية التمثيل الغذائي وتؤثر على نمو وتطور الجهاز العصبي والهيكل العظمي. الاضطرابات في إفراز الهرمونات الدرقية قد تؤدي إلى تأخر في النمو العقلي والجسدي. الأنسولين: وظيفته ينظم مستوى السكر في الدم ويساعد في استخدام الجلوكوز كطاقة يمكن أن تكون هناك مشكلات في تنظيم مستوى الأنسولين، مما يؤثر على الطاقة والنشاط البدني. عنوان الدراسة: دور النشاط البدني الرياضي المكيف في تحفيز الغدد الصماء للتأثير على النمو المورفولوجي لذوي الإعاقة الذهنية من وجهة نظر المختصين أهداف الدراسة: تهدف هذه الدراسة أساسا الى ابراز دور وضائف الغدد الصماء بممارسة الأنشطة البدنية في النمو المورفولوجي لذوي الإعاقة الذهنية وكذلك تهدف الى: • معرفة دور النشاط البدني الرياضي المكيف في تحفيز الغدد الصماء للتأثير على وزن الفرد المعاق ذهنيا • معرفة دور النشاط البدني الرياضي المكيف في تحفيز الغدد الصماء للتأثير على طول الفرد المعاق ذهنيا • معرفة دور النشاط البدني المكيف في تحفيز الغدد الصماء لزيادة افراز الهرمونات المسؤولة عن النمو في جسم المعاق ذهنيا مشكلة الدراسة: هل النشاط البدني الرياضي المكيف دور في تحفيز الغدد الصماء للتأثير على النمو المورفولوجي لذوي الإعاقة الذهنية فرضيات الدراسة: الفرضية العامة: للنشاط البدني الرياضي المكيف دور كبير في تحفيز الغدد الصماء للتأثير على النمو المورفولوجي لذوي الإعاقة الذهنية الفرضيات الجزئية: • للنشاط البدني الرياضي المكيف دور كبير في تحفيز الغدد الصماء للتأثير على وزن الفرد المعاق ذهنيا • للنشاط البدني الرياضي المكيف دور كبير في تحفيز الغدد الصماء للتأثير على طول الفرد المعاق ذهنيا • يحفز النشاط البدني المكيف الغدد الصماء لزيادة افراز الهرمونات المسؤولة عن النمو في الجسم لدى المعاقين عقليا المنهج المتبع في الدراسة: المنهج الوصفي الأدوات المستخدمة في الدراسة: الاستبيان كلمات المفتاحية: النشاط البدني الرياضي المكيف، الغدد الصماء، النمو المورفولوجي، ذوي الإعاقة الذهنية بالفرنسية Mots clès : Activité physique sportive adaptée, endocrinologie, développement morphologique, personnes déficientes intellectuelles . بالإنجليزية Keywords : Adapted sports physical activity, endocrinology, morphological development, people with intellectual disabilities جاء هذا البحث في فصول الفصل الأول: الإطار العام للدراسة الفصل الثاني الإعاقة العقلية الفصل الثالث: جهاز الغدد الصماء الفصل الرابع: النشاط البدني المكيف من أهم النتائج التي توصل إليها الباحث: • للنشاط البدني الرياضي المكيف دور كبير في تحفيز الغدد الصماء للتأثير على وزن الفرد المعاق ذهنيا • للنشاط البدني الرياضي المكيف دور كبير في تحفيز الغدد الصماء للتأثير على طول الفرد المعاق ذهنيا • يحفز النشاط البدني المكيف الغدد الصماء لزيادة افراز الهرمونات المسؤولة عن النمو في الجسم لدى المعاقين عقليا ومن هذا المنطلق ومن خلال اثباتنا للفرضيات الجزئية المطروحة في البداية، نستطيع القول بان الفرضية العامة للدراسة محققة، أي فعلا للنشاط البدني الرياضي المكيف دور كبير في تحفيز الغدد الصماء للتأثير على النمو المورفولوجي لذوي الإعاقة الذهنية توصل الباحث للعديد من التوصيات أهمها: • ضرورة دمج النشاط الرياضي المكيف في مراكز التأهيل الوظيفي وتوفير الوسائل الضرورية. • ضرورة دعم المراكز الخاصة التي تتعامل مع الشريحة (موضع الدراسة (بأكبر عدد من المختصين في ميدان التربية الخاصة، وكذلك في ميدان النشاط الرياضي المكيف. • التنسيق بين مختلف الجهات الوصية والجامعات بغرض القيام بدراسات اخري للطلبة الجدد حول مختلف الاعاقات وعلاقتها بمتغيرات اخري. • عقد ملتقيات وطنية ودولية خاصة بذوي الاحتياجات الخاصة بهدف الاتصال وتبادل الخبرات. • تنظيم ودعم الرياضة التنافسية المكيفة في بلادنا. • نشر الوعي الطبي والرياضي لأهمية ممارسة الانشطة البدنية المكيفة وتوجيه الاسرة والمجتمع لذلك. • العمل على حل المشاكل المورفولوجية والنفسية والاجتماعية للمعاقين. • الاهتمام بالتخطيط العلمي والبرامج التدريبية. كشاف بالإنجليزية Institute of Sciences and Techniques of Physical and Sports Activities. Department of Adapted Physical Activity Serial Number: Registration Number: 181435096849 Student: Alal El Amin Discussion Date: Monday, June 10, 2024 Title of the thesis: The role of adapted physical sports activity in stimulating the endocrine glands to influence the morphological growth of people with mental disabilities from the point of view of specialists Thesis Language: Arabic Type of the thesis: Master Country: People's Democratic Republic of Algeria - M'Sila Province - University: Mohamed Boudiaf University of M'Sila Supervision: Prof. Dr. Rahli Murad Number of pages: 84 pages Electronic file (Cd-Rom * word * PDF) Specialization: Adapted physical activity and health Branch: Adapted physical activity Abstract: In English (paragraph ) The endocrine glands play an important role in regulating the various functions of the body through the secretion of hormones. These hormones affect growth, development, metabolism, mood and energy. Physical activity has a significant impact on the functioning of the endocrine glands, which is particularly reflected in the morphological growth of people with intellectual disabilities. The role of the endocrine glands in morphological growth Growth hormone (GH): Its function: stimulates the longitudinal growth of bones and the formation of muscles and tissues. People with intellectual disabilities may suffer from a deficiency in the secretion of this hormone, which leads to short stature or poor general growth. Thyroid hormones (TH): Its function regulates the metabolism and affects the growth and development of the nervous system and skeleton. Disorders in the secretion of thyroid hormones may lead to a delay in mental and physical growth. Insulin: Its function regulates blood sugar levels and helps in using glucose as energy. There may be problems in regulating insulin levels, which affects energy and physical activity. Title of the study: The role of adapted sports physical activity in stimulating the endocrine glands to influence the morphological growth of people with mental disabilities from the point of view of specialists Objectives of the study: This study aims primarily to highlight the role of endocrine functions in practicing physical activities in the morphological growth of people with mental disabilities, as well as aims to: • Know the role of adapted sports physical activity in stimulating the endocrine glands to influence the weight of the mentally disabled individual • Know the role of adapted sports physical activity in stimulating the endocrine glands to influence the height of the mentally disabled individual • Know the role of adapted sports physical activity in stimulating the endocrine glands to increase the secretion of hormones responsible for growth in the body of the mentally disabled Study problem: Does adapted sports physical activity play a role in stimulating the endocrine glands to influence the morphological growth of people with mental disabilities? Study hypotheses: General hypothesis: Adapted sports physical activity has a major role in stimulating the endocrine glands to influence the morphological growth of people with mental disabilities Partial hypotheses: • Adapted sports physical activity has a major role in stimulating the endocrine glands to influence the weight of the mentally disabled individual • Adapted sports physical activity A major role in stimulating the endocrine glands to affect the height of the mentally disabled individual • Adapted physical activity stimulates the endocrine glands to increase the secretion of hormones responsible for growth in the body of the mentally disabled The method followed in the study: Descriptive method The tools used in the study: Questionnaire Keywords: Adapted sports physical activity, endocrine glands, morphological growth, mentally disabled This research came in chapters Chapter One: The general framework of the study Chapter Two: Mental disability Chapter Three: The endocrine system Chapter Four: Adapted physical activity Among the most important results reached by the researcher: • Adapted sports physical activity has a major role in stimulating the endocrine glands to affect the weight of the mentally disabled individual • Adapted sports physical activity has a major role in stimulating the endocrine glands to affect the height of the mentally disabled individual • Adapted physical activity stimulates the endocrine glands to increase the secretion of hormones responsible for growth in the body of the mentally disabled From this standpoint and through our proof of the partial hypotheses presented at the beginning, we can say that the general hypothesis of the study is achieved, i.e. adapted sports physical activity actually has a major role in stimulating the endocrine glands to affect the morphological growth of the mentally disabled The researcher reached many recommendations, the most important of which are: • The necessity of integrating adapted sports activity into functional rehabilitation centers and providing the necessary means. • The necessity of supporting the private centers that deal with the segment (subject of the study) with the largest number of specialists in the field of special education, as well as in the field of adapted sports activities. • Coordination between the various supervisory authorities and universities for the purpose of conducting other studies for new students on various disabilities and their relationship to other variables. • Holding national and international forums for people with special needs for the purpose of communication and exchange of experiences. • Organizing and supporting adapted competitive sports in our country. • Spreading medical and sports awareness of the importance of practicing adapted physical activities and directing the family and society to do so. • Working to solve the morphological, psychological and social problems of the disabled. • Paying attention to scientific planning and training programs.