Browsing by Author "Supervisor قارة سعيد"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Open Access فعالية الذات وعلاقتها بالمردود الرياضي لدى لاعبي الكرة الطائرة دراسة ميدانية على بعض فرق الدرجة الأولى والدرجة الثانية للكرة الطائرة في مدينة(Mohamed Boudia University of M'sila, 2024-06-10) زهار حمزة; Supervisor قارة سعيدالملخص : بالعربية(عبارة عن فقرة ) : هدفت دراسة الباحث لمعرفة علاقة فعالية الذات على المردود الرياضي لدى لاعبي كرة الطائرة فئة الأكابر وأستخدم الباحث المنهج الوصفي (المسحي ) لملائمته لطبيعة الدراسة حيث أستخدم الباحث مقياس فعالية الذات كوسيلة لجمع البيانات والمعلومات واستخدم إختبار مهاري لقياس دقة الإرسال كمؤشر على المردود الرياضي، وأعتمد الباحث على عينة متكونة من فريقين ينشطون في مستويات مختلفة في مدينة برج بوعريريج وتوصل الباحث إلى أن فعالية الذات تؤثر على المردود الرياضي (دقة الإرسال) لدى لاعبي كرة الطائرة فئة أكابر. عنوان الدراسة : فعالية الذات وعلاقتها بالمردود الرياضي لدى لاعبي الكرة الطائرة دراسة ميدانية على بعض فرق الدرجة الأولى والدرجة الثانية للكرة الطائرة في مدينة برج بوعريريج (صنف اكابر) أهداف الدراسة : • معرفة هل توجد علاقة إرتباطية بين فعالية الذات والمردود الرياضي لدى لاعبي الكرة الطائرة • محاولة فهم الفروق في فعالية الذات بين لاعبي الكرة الطائرة الدرجة الأولى والدرجة الثانية • التمكن من تحديد الفروق في فعالية الذات لاعبي الكرة الطائرة الدرجة الأولى والدرجة الثانية تعزى لسنوات اللعب • التعرف على الفروق في المردود الرياضي لدى لاعبي الكرة الطائرة الدرجة الأولى والدرجة الثانية • معرفة الفروق في المردود الرياضي لدى لاعبي الكرة الطائرة الدرجة الأولى والدرجة الثانية تعزى لسنوات اللعب التساؤل العام الدراسة : هل توجد علاقة إرتباطية بين فعالية الذات والمردود الرياضي لدى لاعبي الكرة الطائرة؟ التساؤلات الجزئية : هل توجد فروق في فعالية الذات بين لاعبي الكرة الطائرة الدرجة الأولى والدرجة الثانية؟ هل توجد فروق في فعالية الذات لدى لاعبي الكرة الطائرة الدرجة الأولى والدرجة الثانية تعزى لسنوات اللعب؟ هل توجد فروق في المردود الرياضي لدى لاعبي الكرة الطائرة الدرجة الأولى والدرجة الثانية؟ هل توجد فروق في المردود الرياضي لدى لاعبي الكرة الطائرة ، الدرجة الأولى والدرجة الثانية تعزى لسنوات اللعب؟ الفرضية العامة للدراسة : توجد علاقة إرتباطية بين فعالية الذات والمردود الرياضي لدى لاعبي الكرة الطائرة الفرضيات الجزئية • توجد فروق في فعالية الذات بين لاعبي الكرة الطائرة ،الدرجة الأولى والدرجة الثانية. • توجد فروق في فعالية الذات لدى لاعبي الكرة الطائرة الدرجة الأولى والدرجة الثانية تعزى لسنوات اللعب . • توجد فروق في المردود الرياضي لدى لاعبي الكرة الطائرة الدرجة الأولى والدرجة الثانية . • توجد فروق في المردود الرياضي لدى لاعبي الكرة الطائرة الدرجة الأولى والدرجة الثانية تعزى لسنوات اللعب. المنهج المتبع في الدراسة : استخدمنا المنهج الوصفي لأنه يتلاءم وطبيعة الدراسة حيث يهدف هذا المنهج إلى جمع بيانات وأوصاف عن الظاهرة الموجودة الأدوات المستخدمة في الدراسة 1/ جمع المعلومات من مختلف المصادر والمراجع قصد الالمام بالجانب النضري للدراسة 2/ اختبار دقة الارسال 3/ مقياس فعالية الذات 4/ التجربة الاستطلاعية (ملاحظات الباحث الميدانية) الكلمات المفتاحية بالعربية : فعالية الذات /المردود الرياضي / الكرة الطائرة بالإنجليزية: Self-efficacy/athletic performance/volleyball جاء هذا البحث في فصول . الفصل الأول: فعالية الذات وتناول الفصل الثاني : المردود الرياضي أما الفصل الثالث: الاجراءات الميدانية للدراسة الفصل الرابع: عرض وتحليل ومناقشة النتائج من أهم النتائج التي توصل إليها الباحث هنالك علاقة إرتباطية طردية بين متغير فعالية الذات والمردود الرياضي لدى اللاعبين حيث كلما زادت فاعلية الذات زاد معه المردود الرياضي للاعبي كرة الطائرة. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في فعالية الذات بين لاعبي الدرجة الأولى والدرجة الثانية. توجد فروق ذات دلالة إحصائية في فعالية الذات تعزى لسنوات اللعب. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في المردود الرياضي (دقة الإرسال) بين لاعبي كرة الطائرة الناشطين في الدرجة الأولى والدرجة الثانية. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في المردود الرياضي تعزى إلى سنوات اللعب. أهم التوصيات إجراء دراسات مشابهة للدراسة الحالية في تخصصات رياضية أخرى فردية وجماعية. ضرورة الاهتمام بالرياضيين من كل الجواب، وخاصة الجانب النفسي، وقد أصبح إدراج أخصائي نفساني في فرق كرة الطائرة أكثر من ضروري. الاهتمام بالجهد المبذول من طرف اللاعب وليس النتيجة، والتركيز على العناصر النفسية الإيجابية، حيث يعمل اللاعب بثقة أكبر في المواقف التدريبية والتنافسية. التاكيد على المدربين الاهتمام باللاعبين ذوي فاعلية الذات المنخفضة ووضع برامج تدريبية خاصة تعزز من مستوى فاعلية الذات، حيث يتسنى لهم معرفة قدرات لاعبيهم الحقيقية. الاستثمار في اللاعبين ذوي فاعلية الذات المرتفعة، وتسطير أهداف تساير طموحاتهم وأهدافهم المستقبلية. ضرورة الأخذ بالمقاييس النفسية عند القيام بالاختبارات البدنية والمهارية، وذلك حتى يمكن أخذ صور كاملة لقدرات اللاعبين. إعداد البحوث العلمية التي تتعلق بفاعلية الذات وجمع المعلومات عن هاته الصفة وتوفير قاعدة بيانات لكيفية تطوير فاعلية الذات في الجزائر وإقامة الندوات والمؤتمرات العلمية في الداخل والخارج. Searchlight in English Faculty Institute of Sciences and Sports and Technical and Physical Activities Department: Order No: ......................................................... No. d 'registration : 2801202323043093374 Searcher : zehar hamza Publicly supported on : Title of the thesis (dissertation): Self-efficacy and its relationship to the athletic performance of volleyball players: A field study on some first- and second-class volleyball teams in the city of Bordj Bou Arreridj (class of seniors) Language of the thesis: Arabic Model of the thesis: master Country: REPUBLIC OF ALGERIA-M'SILA University: University of M'sila Surname and first name of the supervisor said kara Grade: Professor Lecturer Number of pages. 125 Option: Sports Training Division Summary: The researcher's study aimed to know the effect of self-efficacy on the skill performance of senior volleyball players. The researcher used the descriptive approach because it is suitable for the nature of the study, as the researcher used the self-efficacy scale as a means of collecting data and information, and used a skill test to measure the accuracy of the serve as an indicator of the skill performance. The researcher relied on a sample consisting of two teams active at different levels in the city of Bordj Bou Arreridj. The researcher concluded that self-efficacy affects the skill performance (accuracy of the serve) of senior volleyball players. Title of the study: Self-efficacy and its relationship to the athletic performance of volleyball players: A field study on some first- and second-class volleyball teams in the city of Bordj Bou Arreridj (class of seniors) The purpose of the study. Find out whether there is a correlation between self-efficacy and athletic performance among volleyball players • Trying to understand the differences in self-efficacy between first-class and second-class volleyball players • Being able to identify differences in the self-efficacy of first- and second-class volleyball players due to years of playing • Identifying the differences in athletic performance among first- and second-class volleyball players • Knowing the differences in the athletic performance of first-class and second-class volleyball players due to years of playing Problem: Is there a correlation between self-efficacy and athletic performance among volleyball players? Hypotheses: There is a correlation between self-efficacy and athletic performance among volleyball players Partial hypotheses • There are differences in self-efficacy between first- and second-class volleyball players. • There are differences in self-efficacy among first- and second-class volleyball players due to years of playing. • There are differences in the athletic performance of first-class and second-class volleyball players. • There are differences in the athletic performance of first- and second-class volleyball players due to years of playing. Key words : - Self-efficacy/athletic performance/volleyball The most important results achieved are: Conducting studies similar to the current study in other individual and group sports disciplines. The need to pay attention to athletes in every way, especially the psychological aspect, and the inclusion of a psychologist in volleyball teams has become more than necessary. Pay attention to the effort exerted by the player, not the result, and focus on positive psychological elements, as the player works with greater confidence in training and competitive situations Emphasizing that coaches pay attention to players with low self-efficacy and develop special training programs that enhance the level of self-efficacy, so that they can know the true capabilities of their players. Investing in players with high self-efficacy, and setting goals that keep pace with their ambitions . and their future goals. It is necessary to take psychological measures when conducting physical and skill tests, so that a complete picture of the players’ abilities can be taken. Preparing scientific research related to self-efficacy, collecting information about this characteristic, providing a database on how to develop self-efficacy in Algeria, and holding scientific seminars and conferences at home and abroad