Browsing by Author "Herizi, Farouk"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Open Access دور استخدام بوابات الانترانت في دعم عمليات إدارة المعرفة بالمؤسسة الاقتصادية دراسة ميدانية بمؤسسة اتصالات الجزائر بالمسيلة(Université de M'sila, 2019-03) Herizi, Faroukالهدف الرئيس لهذه الدراسة هو معرفة دور استخدام بوابات الإنترانت في دعم عمليات إدارة المعرفة في المؤسسة اتصالات الجزائر، ومن خلال هذا الدور نريد توضيح الأثر بين متغير مستقل(بوابات الانترانت) ومتغير تابع (عمليات إدارة المعرفة)؛ حيث يحتوي هذا الأخير على أبعاد أساسية هما توليد المعرفة وتخزين المعرفة وتشارك المعرفة وتطبيق المعرفة، ولكن ركزنا في هذه الدراسة على عملية التوليد والتطبيق للمعرفة. وتمت الدراسة الميدانية في "مؤسسة اتصالات الجزائر" بالمسيلة، واعتمدنا على دراسة كمية، استخدمنا فيها الاستبيان كأداة رئيسة لجمع البيانات والمعلومات وتحليلها.؛ وطبقت الدراسة على عينة عشوائية مكونة من 100 موظفا، وتم تحليل البيانات باستخدام برنامج الحزم الإحصائية SPSS . وفي الأخير أظهرت نتائج الدراسة أنه يوجد أثر لاستخدام بوابات الانترانت على عملية توليد المعرفة وتطبيق المعرفة، Abstract The main goal of this study is to know the role of the use of intranet portals to support the knowledge management processes in Algeria Telecom company. from this role we want to clarify the impact between the independent variable “portals of intranet” and the dependent variable “ processes of knowledge management”; the latter variable contains four dimensions that are: creation of knowledge, storage of knowledge, sharing of knowledge, and application of knowledge. But in our research we just focussed on two process “creation and application of knowledge” The field of research was done on Algeria Telecom company in the M’sila, we relied on a quantitative study, we used the questionnaire as a main research tool for collection and analysis of data and information. This study was applied on a random sample consist 100 employees. The data was analyzed by using the SPSS program. The final results of the research showed that there is an impact of the use of intranet‘s portals on knowledge creation, and knowledge application.