décembre 2019
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing décembre 2019 by Author "بن صفية عبدالله"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Open Access مرجعيات النص التعليمي المغاربي؛ المشترَك وسؤال الهوية(Université de M'sila, 2019-12) بن صفية عبداللهيسعى هذا المنجز إلى استشفاف طبيعة المرجعي الذي يؤطر النصوص التعليمية المغاربية، وذلك تأسيسا على فرضية قوامها أنّ مجموع النصوص المنتقاة (بغض النظر عن خصوصياتها المحلية) قد تفتّقت في رحم سياقات ثقافية مغاربية كبرى متشابهة، دينيا وتاريخيا واجتماعيا، وقد انبنت هذه المقاربة وفق أسئلة ماهوية تبحث في مفهوم النص التعليمي ومفهوم المرجعي، وأخرى علائقية حاولت البحث عن المشترك المرجعي المغاربي من خلال مقولتي الهوية والثقافة. This work aims at observing the nature of the reference that supervises the Maghrebian didactic texts, based on a theory stipulating that the collective of the selected texts, irrespective of their local specificities emanated from major maghreban cultural contexts that are similar in religion, history and sociology. This approach was built according to essential questions that explore the concept of didactic text and the concept of reference. However, other relational questions have tried to explore the maghrebian mutual reference through the cultural and the identity quotes.