مجلة الإبداع الرياضي
Permanent URI for this community
Browse
Browsing مجلة الإبداع الرياضي by Author "Barkati, Nasereddine"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Open Access The Role Of School Sport In Realizing The Social Peace Of Middle School Pupils(Université de M'sila, 2019-12) Barkati, NasereddineAbstract: the study aimed at knowing the role of school sports in achieving the social peace according to pupils. It aimed also at knowing the social sports role in achieving the social peace from the teachers, the supervisors and the parents’ point of view. The researcher used the descriptive method which fits the nature of the study through using the questionnaire as a data gathering tool this later which was distributed on a sample of tree categories that are: pupils, teachers and supervisors and parents. It was composed of 100 pupils (males and females), 15 teachers and supervisors, and 15 parents. After applying the study’ tool, it shows the following: _ practicing schools sports activities is a tool to achieve school peace. _ practicing the school sports activities inside the educational institutions is a way of achieving social peace and stability. _ practicing school sports activities is a means of adjusting the pupils’ behavior in parallel with social needs. _ the sports competitions inside the schools and the educational institutions is a means of enhancing peace between the schools ‘pupils. The key words: school sports, cial peace, pupils, middle school stage. هدفت الدراسة للتعرف على دور الرياضة المدرسية في تحقيق السلم الاجتماعي من وجهة نظر التلاميذ ، كما هدفت للتعرف على دورها في تحقيق السلم الاجتماعي من وجهة نظر المشرفين الأساتذة وكذا أولياء الأمور ،استخدم الباحث المنهج الوصفي لملاءمته لطبيعة الدراسة من خلال استخدام أداة الاستبيان التي تم توزيعها على عينة مكونة من ثلاث فئات هم التلاميذ – الأساتذة والمشرفين – أولياء الأمور، حيث تكونت العينة من ( 100 تلميذ و تلميذة تم اختيارهم بالطريقة العشوائية ، 15 أستاذ ومشرف المسح الشامل ، 15 ولي أمر تم اختيارهم بالطريقة العشوائية) وبعد تطبيق أداة الدراسة توصلت الدراسة للنتائج التالية : - ممارسة الأنشطة الرياضية المدرسية وسيلة لتحقيق السلم الاجتماعي . - ممارسة الأنشطة الرياضية داخل المؤسسات أداة لتحقيق السلم والاستقرار الاجتماعي . - ممارسة الأنشطة الرياضية أداة لتعديل السلوك لدى التلاميذ بما يتناسب واحتياجات المجتمع . - المنافسات الرياضية داخل المدارس والمؤسسات التربوية وسيلة تدعم الصلح والسلام بين تلاميذ المدارس. الكلمات المفتاحية: الرياضة المدرسية – السلم الاجتماعي – تلاميذ – مرحلة التعليم المتوسطItem Open Access The Role Of School Sport In Realizing The Social Peace Of Middle School Pupils(Université de M'sila, 2019-12) Barkati, NasereddineAbstract: the study aimed at knowing the role of school sports in achieving the social peace according to pupils. It aimed also at knowing the social sports role in achieving the social peace from the teachers, the supervisors and the parents’ point of view. The researcher used the descriptive method which fits the nature of the study through using the questionnaire as a data gathering tool this later which was distributed on a sample of tree categories that are: pupils, teachers and supervisors and parents. It was composed of 100 pupils (males and females), 15 teachers and supervisors, and 15 parents. After applying the study’ tool, it shows the following: _ practicing schools sports activities is a tool to achieve school peace. _ practicing the school sports activities inside the educational institutions is a way of achieving social peace and stability. _ practicing school sports activities is a means of adjusting the pupils’ behavior in parallel with social needs. _ the sports competitions inside the schools and the educational institutions is a means of enhancing peace between the schools ‘pupils. The key words: school sports, cial peace, pupils, middle school stage. هدفت الدراسة للتعرف على دور الرياضة المدرسية في تحقيق السلم الاجتماعي من وجهة نظر التلاميذ ، كما هدفت للتعرف على دورها في تحقيق السلم الاجتماعي من وجهة نظر المشرفين الأساتذة وكذا أولياء الأمور ،استخدم الباحث المنهج الوصفي لملاءمته لطبيعة الدراسة من خلال استخدام أداة الاستبيان التي تم توزيعها على عينة مكونة من ثلاث فئات هم التلاميذ – الأساتذة والمشرفين – أولياء الأمور، حيث تكونت العينة من ( 100 تلميذ و تلميذة تم اختيارهم بالطريقة العشوائية ، 15 أستاذ ومشرف المسح الشامل ، 15 ولي أمر تم اختيارهم بالطريقة العشوائية) وبعد تطبيق أداة الدراسة توصلت الدراسة للنتائج التالية : - ممارسة الأنشطة الرياضية المدرسية وسيلة لتحقيق السلم الاجتماعي . - ممارسة الأنشطة الرياضية داخل المؤسسات أداة لتحقيق السلم والاستقرار الاجتماعي . - ممارسة الأنشطة الرياضية أداة لتعديل السلوك لدى التلاميذ بما يتناسب واحتياجات المجتمع . - المنافسات الرياضية داخل المدارس والمؤسسات التربوية وسيلة تدعم الصلح والسلام بين تلاميذ المدارس. الكلمات المفتاحية: الرياضة المدرسية – السلم الاجتماعي – تلاميذ – مرحلة التعليم المتوسط