كلبوز, نوري2018-09-192018-09-192016-12-152335-1969http://dspace.univ-msila.dz:8080//xmlui/handle/123456789/5428يعاني تعليم اللّغة العربية في المرحلة الجامعية صعوبات عديدة، تتطلب الدراسة و المناقشة قصد إيجاد حلول لتجاوزها، و مما لا شك فيه أن إشكالية المصطلح في الدرس اللغوي تعتبر من أهم هذه الصعوبات. و هذه الورقة البحثية تنطلق في معالجتها لإشكالية المصطلح اللغوي من تعريف مبسط للمصطلح،باعتباره المفتاح الأهم لأي علم، ثم تناقش آليات صناعة المصطلح في اللغة العربية و تبرز مدى ثرائها و تنوعها، و بعد ذلك تطرح أهم الإشكالات التي يعانيها المصطلح اللغوي سواء في الدرس الجامعي أو في الخطاب اللغوي و النقدي بصفة عامة. و يختتم البحث باقتراح بعض الحلول لمعالجة هذه الإشكالات. Abstract: Teaching Arabic at the university stage face many difficulties that should be studied then discussed in order to find out the appropriate solutions to overstep all bounds. It’s incontestable that the technical term during the language session is considered as the major difficulty. Thus, this research sheet concerns the problem solving of this term from a simple definition as it’s considered a find of a guide for any science, and knowledge then discuss the mechanics of that term in Arabic in order to show its variety and affluence. After that it presents the major problems that the technical term faces whether during the university stage courses or during the language speech in general. This research sheet suggests some solutions to remedy these difficulties.technical term-speech-knowledge-Linguistic -Didactic -تعليمية- المعرفة - لسانيات- المصطلح التقني - الكلامتعليمية المصطلح اللّغوي في المرحلة الجامعية الإشكالات و البدائلArticle