شراق سميرSupervisor قروش النواري2024-10-252024-10-252024-10-25https://dspace.univ-msila.dz/handle/123456789/44428الملخص : تسعى هذه الدراسة إلى استكشاف دور و أهمية استخدام الألعاب المصغرة على تحسين المهارات النفسية لدى لاعبي كرة القدم. تستند الدراسة إلى فرضية أن الألعاب المصغرة في تدريبات كرة القدم يمكن أن يسهم بشكل فعال في تطوير مجموعة من المهارات النفسية، مثل التركيزو الإنتباه ، التصور الذهني ، والثقة بالنفس...الخ 1- أهداف الدراسة: • إبراز دور الألعاب المصغرة في تنمية دور في تنمية المهارات النفسية. • إبراز دور الألعاب المصغر في تنمية مهارة الانتباه لدى لاعبي كرة القدم اكابر. • إبراز دور الألعاب المصغر في تنمية مهارة التصور العقلي لدى لاعبي كرة القدم اكابر. 2- منهجية الدراسة: • عينة الدراسة: شملت الدراسة مجموعة من مدربي كرة القدم اكابر الناشطين في اندية برج بوعريريج. • أدوات الدراسة: تم تصميم الأداة في استمارة واحدة مقسمة إلى ثلاث محاوره. 3- استنتاجات الدراسة: تشير الدراسة إلى أن استخدام الألعاب المصغرة يمكن أن يكون أداة فعالة في تطوير المهارات النفسية لدى لاعبي كرة القدم. حيث تلعب الألعاب المصغرة دورًا مهمًا تطوي الاعبين من الناحية النفسية و الذهنية مثل الإنتباه و التركيز و الثقة في النفس و اتخاذ القرار ة التصور الذهني . 4- توصيات الدراسة: • دمج الألعاب المصغرة كجزء من برامج التدريب الشاملة للاعبي كرة القدم. • إجراء المزيد من الدراسات لاستكشاف تأثير الألعاب المصغرة على جوانب أخرى من الأداء النفسي والبدني. • تصميم ألعاب مصغرة متنوعة تتناسب مع احتياجات اللاعبين البدنية و النفسية . • استخدام الألعاب المصغرة جزءًا هامًا وفعالًا في التدريب الرياضي، ويسهم في تحسين الأداء النفسي والبدني للاعبين. الكلمات المفتاحية: كرة القدم – الألعاب المصغرة – المهارات النفسية . Abstract: This study aims to explore the role and importance of using mini-games to enhance psychological skills among soccer players. The study is based on the hypothesis that mini-games in soccer training can effectively contribute to the development of a range of psychological skills, such as concentration, attention, mental imagery, and self-confidence, among others. 1. Objectives of the Study: 1. Highlight the role of mini-games in enhancing players' concentration and attention. 2. Emphasize the impact of mini-games on improving players' psychological skills. 3. Assess the importance of mini-games in mental imagery processes in modern training. 2. Methodology: • Sample: The study included a group of active soccer coaches from clubs in Bordj Bou Arreridj. They were divided into two groups: an exploratory group and a group that received the survey. • Tools: The tool was designed in a single questionnaire divided into three sections: o Section 1: The role of mini-games in developing the psychological aspect. o Section 2: The role of mini-games in enhancing attention. o Section 3: The role of mini-games in developing mental imagery. 3. Conclusions: The study indicates that using mini-games can be an effective tool in developing psychological skills among soccer players. Mini-games play a significant role in enhancing players’ psychological and mental aspects, such as attention, concentration, self-confidence, decision-making, and mental imagery. 4. Recommendations: • Integrate mini-games as part of comprehensive training programs for soccer players. • Conduct further studies to explore the impact of mini-games on other aspects of psychological and physical performance. • Design a variety of mini-games that cater to the physical and psychological needs of players. • Utilize mini-games as an important and effective component in sports training, contributing to the improvement of players’ psychological and physical performance. Keywords: Soccer. Mini-games. Psychological skills.otherالألعاب المصغرةكرة القدمالمهارات النفسيةدور الألعاب المصغرة في تنمية بعض المهارات النفسية لدى لاعبي كرة القدم دراسة ميدانية للأندية الرابطة الولائية برج بوعريريج(فئة أكابر)Thesis