رحماني أمينSupervisor د. بن التومي بلال2024-10-262024-10-262024-06-13https://dspace.univ-msila.dz/handle/123456789/44471الملخص : التحفيز وتقدير الذات المهارية هما عنصران حيويان في الأداء الرياضي، خصوصًا في الرياضات الجماعية مثل كرة القدم. يعد التحفيز القوة الدافعة وراء الأداء والإنجاز، بينما تقدير الذات المهارية يشير إلى تقييم اللاعب لقدراته ومهاراته الرياضية. يساهم هذان العاملان في تحسين الأداء الفردي والجماعي، فضلاً عن الصحة النفسية والرفاهية العامة للاعبين. فاللاعبون الذين يشعرون بالتحفيز الداخلي عادةً ما يكون لديهم تقدير ذاتي أعلى لمهاراتهم، مما يدفعهم للاستمرار في تحسين أدائهم. أما اللاعبون الذين يعتقدون بأنهم مهاريون وقادرون على التفوق يميلون إلى أن يكونوا أكثر تحفيزًا لتحقيق أهدافهم. وفي الأخير يمكن القول بأن التحفيز وتقدير الذات المهارية هما عاملان أساسيان في تحسين أداء لاعبي كرة القدم. من خلال تعزيز هذين الجانبين، حيث يمكن للمدربين والفرق تحقيق مستويات أعلى من الأداء والنجاح. فهم العلاقة الديناميكية بين التحفيز وتقدير الذات المهارية يمكن أن يساعد في تطوير برامج تدريبية شاملة تدعم النمو الشخصي والمهني للاعبين. عنوان الدراسة : التحفيز وعلاقته بتقدير الذات المهارية لدى لاعبي كرة القدم دراسة ميدانية على فريقي اتحاد وأمل برهوم الرياضي لكرة القدم صنف أكابر. أهداف الدراسة :. - معرفة دور التحفيز في تحقيق الذات المهارية بفريقي بلدية برهوم لكرة القدم صنف اكابر - التعرف على العلاقة الارتباطية الموجودة بين التحفيز المادي وتقدير الذات المهارية لدى لاعبي كرة القدم بفرق بلدية برهوم لكرة القدم صنف أكابر. - التعرف على العلاقة الارتباطية الموجودة بين التحفيز المعنوي وتقدير الذات المهارية لدى لاعبي كرة القدم بفرق بلدية برهوم لكرة القدم صنف أكابر. - يبرز دور بعد التحفيز بقسميه تحفيز مادي وتحفيز معنوي في تحقيق الذات المهارية. التساؤل العام الدراسة : - هل توجد علاقة بين التحفيز وتقدير الذات المهارية لدى لاعبي كرة القدم؟ التساؤلات الجزئية : - هل توجد علاقة ارتباطية بين التحفيز المادي وتقدير الذات المهارية لدى لاعبي كرة القدم بفرق بلدية برهوم لكرة القدم صنف أكابر؟ - هل توجد علاقة ارتباطية بين التحفيز المعنوي وتقدير الذات المهارية لدى لاعبي كرة القدم بفرق بلدية برهوم لكرة القدم صنف أكابر؟ الفرضية العامة للدراسة : - توجد علاقة ارتباطية بين التحفيز وتقدير الذات المهارية لدى لاعبي كرة القدم الفرضيات الجزئية - توجد علاقة ارتباطية بين التحفيز المادي وتقدير الذات المهارية لدى لاعبي كرة القدم بفرق بلدية برهوم لكرة القدم صنف أكابر. - توجد علاقة ارتباطية بين التحفيز المعنوي وتقدير الذات المهارية لدى لاعبي كرة القدم بفرق بلدية برهوم لكرة القدم صنف أكابر. المنهج المتبع في الدراسة : وانطلاقا من طبيعة الموضوع المعالج في بحثنا هذا والذي نقوم من خلاله بوصف الظواهر التي تتمحور عموما حول التحفيز وعلاقته بتقدير الذات المهارية لدى لاعبي كرة القدم فقد اعتمدنا على المنهج الوصفي باعتباره الأنسب لطبيعة الموضوع الأدوات المستخدمة في الدراسة الاستبيان : وقد احتوى استبیان دراستنا على محورين كل محور يظم مجموعة من عبارات، المحور الأول ويتعلق بالتحفيز وهوم مقسم لبعدين: التحفيز المادي (8) عبارات، و التحفيز المعنوي (8) عبارات، اما المحور الثاني فيتعلق بتقدير الذات المهارية للاعبين (14) عبارة، و ركزنا في تكوينها على عاملي البيئة واللغة المستعملة وسلاسة المفردات مع وضوح العبارات و بساطتها قدر الإمكان. الكلمات المفتاحية بالعربية : التحفيز، التحفيز المادي، التحفيز المعنوي، تقدير الذات المهارية، كرة القدم. بالإنجليزية motivation, material motivation, moral motivation, skillful self-esteem, football. جاء هذا البحث في فصول . الفصل الأول: ................. الإطار العام للدراسة............................... وتناول الفصل الثاني: ....... أساسيات حول التحفيز وتقدير الذات المهارية ............ أما الفصل الثالث.................... منهجية الدراسة.......................................... الفصل الرابع:.............................. عرض وتحليل ومناقشة النتائج................... من أهم النتائج التي توصل إليها الباحث مما سبق وبناءاً على مخرجات البرنامج الإحصائي spss والنتائج المحصلة منه وبالأدوات الإحصائية المستعملة نستخلص النتائج التالية: - من اختبارنا للفرضية الأولى والتي مفادها توجد علاقة ارتباطية بين التحفيز المادي وتقدير الذات المهارية لدى لاعبي كرة القدم بفرق بلدية برهوم لكرة القدم صنف أكابر حيث توصلنا إلى صحة هذه الفرضية نظرا لوجود دلائل ايجابية على وجود علاقة بين التحفيز وتقدير الذات المهارية لدى لاعبي كرة القدم في فرق بلدية برهوم صنف أكابر حيث اتفقت نتائج هذه الدراسة مع دراسة السادسة لــ محمد بن سعد أبو حيمد حيث تشاركت الدراستان في التوصل لوجود علاقة ارتباطية بين التحفيز المادي وتقدير الذات المهارية. - من اختبارنا للفرضية الثانية والتي مفادها توجد علاقة ارتباطية بين التحفيز المعنوي وتقدير الذات المهارية لدى لاعبي كرة القدم بفرق بلدية برهوم لكرة القدم صنف أكابر حيث توصلنا إلى صحة هذه الفرضية نظرا لوجود دلائل ايجابية تثبت وجود علاقة بين التحفيز المعنوي وتقدير الذات المهارية لدى لاعبي كرة القدم في فرق بلدية برهوم صنف أكابر، حيث اتفقت نتائج هذه الدراسة مع الدراسة الرابعة لــ غازي حسن عودة الحلايبة من حيث تشابه في وجود علاقة بين التحفيز المعنوي وتقدير الذات المهارية بالنسبة لدراستي ، وبين التتحفيز المعنوي وأداء الوظيفي بالنسبة للدراسة الرابعة. - من اختبارنا للفرضية الثالثة والتي مفادها توجد علاقة ارتباطية بين التحفيز وتقدير الذات المهارية لدى لاعبي كرة القدم وقد توصلنا إلى صحة هذه الفرضية نظرا لوجود دلائل إيجابية على وجود علاقة طردية بين التحفيز بأبعاده (التحفيز المادي، التحفيز المعنوي) وتقدير الذات المهارية لدى لاعبي كرة القدم صنف أكابر بفرق بلدية برهوم (اتحاد برهوم – أمل برهوم)، حيث تشابهت نتائج دراستنا مع نتائج دراسة الثانية لــ ملاك خولة، حيث أن هناك علاقة ارتباطية بين التحفيز وتقدير الذات المهارية بالنسبة لدراستي ، وبين التحفيز وتحسين الاداء بالنسة للدراسة الثانية. أهم التوصيات :. – خلق جو مناسب يسوده الرضى لإعطاء فرصة للاعبين لإثبات وجوده. - حرص إدارة الفريق على توفير الحوافز المعنوية والحفاظ على لاعبيها وتطوير قدراتهم ومهاراتهم - تنويع الحوافز المعنوية وعدم اقتصارها على المكافآت المالية فقط. - تفعيل روح الفريق وتوظيف الكفاءات والخبرات الإنسانية القادرة على قيادة الفريق نحو تحقيق نتائج إيجابية. - العمل على تشجيع اللاعبين لتحقيق أهدافهم الشخصية وتنمية روح الولاء للفريق. - تعزيز عملية تضامن ومشاركة اللاعبين في تحمل المسؤوليات. - الحرص على أن يكون التقييم عادل بين جميع اللاعبين وبموضوعية. - توفير ظروف وبيئة عمل جيدة من حيث الوسائل والإمكانيات. Searchlight in English Faculty Institute of Sciences and Sports and Technical and Physical Activities Department: Order No: ......................................................... No. d 'registration : ........... 280120232301484911 Searcher : ........................... RAHMANI AMIN...................................... Publicly supported on :............................................................................ Title of the thesis (dissertation): Motivation and its relationship to self-esteem and skill among football players: A field study on the Ittihad and Amal Barhoum Sports Football Teams, Akaber Class. Language of the thesis: .....................ARABIC................................... Model of the thesis: A memorandum submitted as part of the requirements for obtaining a master’s degree Country: REPUBLIC OF ALGERIA-M'SILA University: University of M'sila Surname and first name of the supervisor BILAL BEN TOUMI Grade: Professor Lecturer A Lecturer Number of pages: .94 Option: - Knowing the role of motivation in self-actualization of skills in the two Barhoum Municipality football teams, senior class - Identifying the correlation that exists between financial motivation and skillful self-esteem among football players in the Barhoum Municipality football teams, senior class. - Identifying the correlational relationship that exists between moral motivation and skillful self-esteem among football players in the Barhoum municipal football teams, senior class. The role of the motivation dimension, with its two parts, material motivation and moral motivation, is highlighted in achieving the skillful self. Summary: Motivation and skill self-esteem are vital components of athletic performance, especially in team sports such as soccer. Motivation is the driving force behind performance and achievement, while skill self-esteem refers to an athlete's assessment of his or her athletic abilities and skills. These two factors contribute to improved individual and team performance, as well as the mental health and overall well-being of players. Players who feel internally motivated usually have higher self-esteem for their skills, which motivates them to continue improving their performance. Players who believe they are skilled and capable of excellence tend to be more motivated to achieve their goals. Finally, it can be said that motivation and skillful self-esteem are essential factors in improving the performance of football players. By enhancing these two aspects, coaches and teams can achieve higher levels of performance and success. Understanding the dynamic relationship between motivation and skill self-esteem can help develop comprehensive training programs that support players' personal and professional growth. Title of the study: Motivation and its relationship to self-esteem and skill among football players: A field study on the Ittihad and Amal Barhoum Sports Football Teams, Akaber Class. The purpose of the study: - Self-desire to study the topic of motivation in the sports aspect. - The lack of previous studies on the role of motivation in self-actualization of skills and their lack in the sports aspect - Knowing the extent of the impact of motivation on self-actualization of skills among football players, specifically in the two Barhoum Municipality teams as an example. Problem: - Is there a relationship between motivation and skill self-esteem among football players? Hypotheses: - There is a correlation between financial motivation and skill self-esteem among football players in the Barhoum municipal football teams, senior class. - There is a correlation between moral motivation and skill self-esteem among football players in the Barhoum municipal football teams, senior class. Key words motivation, material motivation, moral motivation, skillful self-esteem, football. - The most important results achieved are: From the above, and based on the outputs of the SPSS statistical program, the results obtained from it, and the statistical tools used, we conclude the following results: 1. From our test of the first hypothesis, which states that there is a correlation between financial motivation and skillful self-esteem among soccer players in the Barhoum municipal football teams, class Akaber, we concluded that this hypothesis is correct due to the presence of positive evidence of a relationship between motivation and skillful self-esteem among soccer players in Barhoum Municipality Teams, Class Akaber, where the results of this study agreed with the sixth study by Muhammad bin Saad Abu Hamid, as the two studies shared in finding that there is a correlation between material motivation and skillful self-esteem. 2. From our test of the second hypothesis, which states that there is a correlation between moral motivation and skillful self-esteem among football players in the Barhoum municipal football teams, class Akaber, we reached the validity of this hypothesis due to the presence of positive evidence proving the existence of a relationship between moral stimulation and skillful self-esteem among football players. In the teams of the municipality of Barhoum, Akaber class, where the results of this study agreed with the fourth study by Ghazi Hassan Odeh Al-Halaibeh in terms of similarity in the existence of a relationship between moral motivation and skillful self-esteem for my study, and between moral motivation and job performance for the fourth study. 3. From our test of the third hypothesis, which states that there is a correlation between motivation and skillful self-esteem among football players, we have concluded that this hypothesis is correct due to the presence of positive evidence of the existence of a direct relationship between motivation in its dimensions (material motivation, moral stimulation) and skillful self-esteem among footballers. Akaber was ranked in the Barhoum municipal teams (Barhoum Union - Amal Barhoum), where the results of our study were similar to the results of the second study by Malak Khawla, as there is a correlation between motivation and skill self-esteem for my study, and between motivation and performance improvement for the second study.otherالتحفيز الماديالتحفيز المعنويتقدير الذات المهاريةالتحفيزالتحفيز وعلاقته بتقدير الذات المهارية لدى لاعبي كرة القدم دراسة ميدانية على فريقي اتحاد وأمل برهوم الرياضي لكرة القدم صنف أكابرThesis