احمد, مسعودي2023-11-272023-11-272023-11-27http://dspace.univ-msila.dz:8080//xmlui/handle/123456789/41324بعد أن كانت غايات التربية الكبرى بحسب منظمة اليونسكو: (تعلم لتعرف)، (تعلم لتعش)، و(تعلم لتكن)، والتي هيمنت على الفكر التربوي خلال جل فترات القرن الماضي، ومع التغيرات الحاصلة في مجال التكنولوجيات، وفي عصر وسم بعصر المعلوماتية برزت غاية جديدة للتربية:(تعلم لتشارك)،فبدأت المدارس والمؤسسات التعليمية تستعد لمواكبة هذه التغيرات في العلاقات التربوية بغرض إعداد جيل ما بعد الصناعة (جيل المعلوماتية) الذي يجب أن يتحكم في التقنيات الحديثة، وتبعا لذلك استجدت عديد المفاهيم المتعلقة بالعملية التعليمية التعلمية (التعليم اإللكتروني، رقمنة التعليم، التعلم مدى الحياة، فردنة التعليم، التعلم الذاتي.....)، ولعل من أبرز هذه المفاهيم مفهوم تكنولوجيا التربية والتعليم؛ فما المقصود به؟ وفيم تتمثل أهميته؟ وماهي ميزاته ومزاياه؟وما أهم مكوناته وأبرز مجاالته؟ After the primary objectives of education, as delineated by UNESCO, which were "learning to know," "learning to live together," and "learning to be," and which predominated in educational discourse for the majority of the past century, a shift has occurred in response to technological advancements. In the era commonly referred to as the information age, a new educational objective has gained prominence: "learning to participate." Schools and educational institutions have initiated preparations to align with these shifts in educational dynamics, aiming to equip the post-industrial generation (the information generation) with the necessary skills to navigate modern technologies. Consequently, a myriad of concepts related to the educational process has emerged, encompassing e-learning, digitization of education, lifelong learning, individualization of education, self-directed learning, and more. Among these, the concept of educational technology stands out. This prompts questions about its meaning, significance, features, advantages, key components, and notable areas of application.otherمطبوعة دروس في مقياس:تكنولوجية التربية موجهة لطلبةالسنة الثالثةارشاد وتوجيهOther