قاسي, صبيرة2018-09-272018-09-272017-112335-1969http://dspace.univ-msila.dz:8080//xmlui/handle/123456789/5530Abstract/ Résumé : The problem that this research seeks to show is the disclose of methodologic limits surrounding the arabic modern poem that must be skipped to reveal its apocalyptic world that is posed by the creator to excite the reader and push him to interact with his text and reconstitute this text after its analysis and dissociation. And, in order to achieve this, the reader is obliged to question about the starting method of this text, is it a single method or many methods ? and is it the text that demands its method of study ? or the method that imposes itself on the text ?إن الإشكالية التي يسعى هذا البحث إلى تجليتها، هي الكشف عن الحدود المنهجية المحيطة بالقصيدة العربية الحداثية، التي يجب تخطيها للكشف عن عالمها الرؤيوي الذي يطرحه المبدع لأجل أن يستفز القارئ ويدفعه للتفاعل مع نصه واعادة بنائه بعد تحليله وتفكيكه. ولكي يحقق ذلك فهو مضطر إلى التساؤل عن المنهج الذي يستنطق به هذا النص: أهو منهج واحد أم عدة مناهج ؟ وهل النص هو الذي يستدعي منهج د ا رسته، أم إن المنهج هو الذي يفرض نفسه على النص؟النص المنهج الشعر المعاصر المنهج التكاملي.( text – method – contemporary poetry – integrative method )جدلية النص والمنهج في قراءة الشع ر العربي المعاصرArticle