Ghodbane, Nacira2020-04-062020-04-062019-11http://dspace.univ-msila.dz:8080//xmlui/handle/123456789/19340Abstract The ability to communicate is something that is taken for granted; however, some children have serious difficulties in developing their speech and language, which in turns can affect their ability to express themselves, and develop relationship with others. There are different types of speech and language impairments (disorders). This paper focuses on identifying the most common speech disabilities among children, the main reasons behind them, and the possible treatment of such impairments. Furthermore, to establish a deep understanding of the important regions in the human brain involved in normal speech production. The aim of this study is to investigate speech delay from different angles and its relationship with neurodevelopment. The study deals with children aged 3–5 years old, who are patients in the ORL center, Batna city. Besides, their parents and numerous speech therapists that treat the toddlers. To accomplish such aims, we opted the descriptive design and reliable instruments such as questionnaire, interview, and observation. The key findings of the study show that speech delay does not have a specific cause or an immediate treatment such as medicines, but treatment is based on practicing some exercises that are given to the toddlers to work on with their parents' contributions. ملخص تعتبر قدرتنا على عملية التواصل أمرا مفروغا منه، غير أن بعض الأطفال يجدون صعوبة في وضع الكلام واللغة مما يمكنه أن يؤثر على قدرتهم على التعبير عن أنفسهم، وتطوير علاقتهم مع الآخرين. هناك أنواع مختلفة من العاهات (اضطرابات) في الكلام واللغة. هذا البحث يرتكز على تحديد إعاقات الكلام الأكثر شيوعا بين الأطفال، والسبب الرئيسي وراءها والعلاج الممكن لهذه العاهات وعلاوة على ذلك،التوصل إلى فهم مشترك للمناطق المهمة في الدماغ البشري والتي تشترك في انتاج الكلام العادي و هذا يزودنا بالإطار الضروري الذي يتم من خلاله تفسير اضطرابات الكلام، والهدف من هذه الدراسة تحليل اضطرابات الكلام من زوايا مختلفة وعلاقتها مع النمو العصبي والبيولوجي وعوامل أخرى. واعتمدنا فيه على الوصف وتفسير النتائج المحصل عليها من الاستبيان المقدم والمقابلة. تناولت الدراسة فئة الأطفال الذين تتراوح أعمارهم بين 3-5 سنوات والذين ينتمون إلى مركز "انف حنجرة أذن" لولاية باتنة. إلى جانب آبائهم والعديد من معالجي الكلام (النطق) الذين يعالجون الصغار. النتائج الرئيسية للدراسة تظهر انه لا يوجد سبب معين لاضطرابات الكلام و ليس لديها علاج فوري مثل الأدوية وإنما يعتمد علاجها على ممارسة بعض التمارين التي تعطى للأطفال الصغار للعمل عليها برعاية آباءهمSpeech Delay; Speech Disorders; Slips of the Tongue; Stammering; language; Speech; AphasiaSpeech Delay And Disorders Among Children At The "orl" Center, Batna, AlgeriaArticle