مخلوف ساميةكداد بايةبوقرة رضوان2024-07-082024-07-082024-07-08https://dspace.univ-msila.dz/handle/123456789/43369هدفت هذه الدراسة إلى معرفة انعكاسات الحملات الإعلامية على الإدمان الرقمي لدى الشباب،ورفع الوعي بضرورة خفض استعمال شبكات التواصل الاجتماعي. نشر ثقافة استخدام المنصات الالكترونية لدى هاته الفئة. حيث تمثل مجتمع البحث في جميع الأفراد الذين يكونون موضوع مشكلة الدراسة، وقد استخدمنا في حملتنا أسلوب إرشاد وتوجيه لملائمته لموضوع الدراسة . واحتوت دراستنا على اطار منهجي وإطار النظري : الإطار المنهجي حيث تطرقنا فيه إلى إشكالية الدراسة ، أسباب اختيار الموضوع ، أهداف الدراسة ،أهمية الدراسة ، تحديد مفاهيم ومصطلحات الدراسة، الدراسات السابقة معتمدين في ذلك على تصميم حملة إعلامية. الإطار النظري للدراسة الفصل الأول : الذي تناولنا فيه مبحثين مبحث أول تطرقنا فيه الى ماهية الحملات الإعلامية ، ثم انتقلنا بعد ذلك إلى المبحث الثاني خصائص وعوامل نجاح الحملة الإعلامية الفصل الثاني : الإدمان الرقمي يحتوي على مبحثين المبحث الاول مفهوم مواقع التواصل الاجتماعي ويليه المبحث الثاني ﻣﻔﻬﻮم اﻹدﻣﺎن الرقمي اما الفصل الثالث وهو الاطار التطبيقي لتصميم حملة إعلامية . نموذج حملة إعلامية قمنا بتصميم فيديو حملة تحسيسية حول الادمان الرقمي الكلمات المفتاحية: الحملة الاعلامية ، الادمان ، مواقع التواصل الاجتماعي ، الادمان الرقمي summary : This study aimed to know the effects of media campaigns on digital addiction among ung people, and to raise awareness of the need to reduce the use of social media networks. Spreading the culture of using electronic platforms among this group. The research community is represented by all the individuals who are the subject of the study problem, and in our campaign we used a method of guidance and guidance to suit the subject of the study. Our study included a methodological framework and a theoretical framework: the methodological framework in which we addressed the problem of the study, the reasons for choosing the topic, the objectives of the study, the importance of the study, defining the concepts and terminology of the study, and previous studies, relying in this on designing a media campaign. The theoretical framework of the study, the first chapter: in which we dealt with two sections, the first section in which we discussed the nature of media campaigns, and then we moved to the second section, the characteristics and factors of the success of the media campaign. The second chapter: Digital addiction contains two sections. The first section is the concept of social networking sites, followed by the second section, the concept of digital addiction. The third section is the applied framework for designing a media campaign. Media campaign model: We designed an awareness campaign video about digital addiction key words: Media campaign, addiction, social networking sites, digital addictionotherتصميم حملة اعلامية حول الادمان الرقميThesis