عبد الكريم, جيدور2020-10-112020-10-112020-04http://dspace.univ-msila.dz:8080//xmlui/handle/123456789/19729ملخص البحث: يتطرق هذا البحث إلى المنهج الاتصالي في تدريس اللغات، المعروف اختصارا ب (CLT)، مركزا على تعريف هذا المنهج، استكشاف فرضياته الأساسية، تحديد أصوله العلمية والتربوية، والعوامل التاريخية والاجتماعية التي ساهمت في صياغته منذ ظهوره في سبعينيات القرن العشرين. كما يناقش البحث أبرز الإضافات التي أدخلها هذا الاتجاه في ميدان تدريس اللغات؛ انطلاقا من الأطروحات النظرية وصولا إلى التنفيذ العملي في حجرات الدراسة. Abstract: Communication Language Teaching: Main Assumptions and Classroom Activities. In This paper we will examine the methodology known as Communicative Language Teaching or CLT, and we will explore the main assumptions it is based on; Its referential sources and historical origins since it was first proposed in the 1970s, and what are their great influenced factors in today's language teaching; from the theoretical approach to the practical work in classrooms and other language studying areas. We understand CLT as a set of principles that guide the language course designer and the teacher in their work, those principles covered the main factors of language teaching-learning; the practical goals, the description of learner processes in learning a new language, the kinds of classroom activities that best facilitate learning, and the roles of both teachers and learners in the classroom.اتجاه اتصالي؛ تعليم اللغات؛ فرضيات؛ قدرة تواصلية؛ تطبيقات صفيةلاتجاه الاتّصاليّ في تعليم اللّغات: الفرضيّات الأساسيّة، والتطبيقات الصفيّة.Article