سعودي نسيمةبن الصديق حناناشراف: صديقي نوال2025-01-212025-01-212025-01-21https://dspace.univ-msila.dz/handle/123456789/45554هدفت الدراسة الحالية الى الكشف عن: دور المعلم في تنمية الفهم القرائي لذوي صعوبات التعلم سنة الثالثة والرابعة ابتدائي ببعض المدارس الابتدائية بمدينة المسيلة ، كما سعت للتعرف عن دور مهارات التواصل بين المعلم والتلميذ في تنمية مهارات الفهم القرائي لذوي صعوبات التعلم من السنتين الثالثة والرابعة ابتدائي، وكذا الكشف عن دور استراتيجيات تدريس المعلم للتلميذ في تنمية مهارات الفهم القرائي لذوي صعوبات التعلم، ولتحقيق أهداف الدراسة اعتمدت الطالبتان على المنهج الوصفي التحليلي ، وتم تطبيق استمارة استبيان من اعداد الطالبتين التي تحتوي على (27) عبارة مقسمة إلى محورين (محور مهارات التواصل، ومحور استراتيجيات التدريس) ، على عينة مكونة من (42) معلما ومعلمة ببعض ابتدائيات بلدية المسيلة ، وبعد اجراء الدراسة الميدانية وجمع البيانات والمعلومات وتبويبها ومعالجتها احصائياً، تم التوصل الى أهم النتائج الآتي ذكرها:  أن المعلم يساهم بدرجة عالية في تنمية مهارات الفهم القرائي لذوي صعوبات التعلم في التعليم الابتدائي من السنة الثالثة والرابعة ابتدائي.  كما تساهم مهارات تواصل المعلم مع التلميذ بدرجة عالية في تنمية مهارات الفهم القرائي لذوي صعوبات التعلم للسنة الثالثة والرابعة ابتدائي باعتبار التعليم عملية اتصال وتواصل بين المعلم والتلميذ.  أيضا خلصت نتائج الدراسة ان درجة مساهمة استراتيجيات تدريس المعلم للتلميذ في تنمية مهارات الفهم القرائي لذوي صعوبات التعلم في السنة الثالثة والرابعة ابتدائي عالية. الكلمات المفتاحية: مهارات الفهم القرائي، معلم المرحلة الابتدائية، تلاميذ ذوي صعوبات التعلم. Abstract: "The current study aimed to investigate: the role of teachers in developing reading comprehension skills among third and fourth-grade students with learning difficulties in some primary schools in the city of M’sila. It also sought to explore the role of communication skills between teachers and students in enhancing reading comprehension skills among these students, as well as to uncover the role of teachers' teaching strategies in developing reading comprehension skills for students with learning difficulties in the third and fourth grades of primary school. To achieve the study objectives, the researchers adopted a descriptive-analytical approach. They administered a questionnaire prepared by the researchers containing 27 statements divided into two axes (communication skills axis and teaching strategies axis) to a sample of 42 teachers from several primary schools in the municipality of M’sila. After conducting the field study, collecting and tabulating the data, and processing it statistically, the following key findings were identified: - Teachers significantly contribute to the development of reading comprehension skills among students with learning difficulties in primary education from the third and fourth grades. - Teachers' communication skills with students also play a significant role in developing reading comprehension skills among students with learning difficulties in the third and fourth grades of primary school, considering education as a process of communication and interaction between teacher and student. - The study also concluded that the contribution of teachers' teaching strategies to the development of reading comprehension skills among students with learning difficulties in the third and fourth grades of primary school is high. Keywords: reading comprehension skills, primary school teacher, students with learning difficulties." This translation aims to accurately convey the content and findings of the original Arabic text in clear and professional English.otherدور المعلم في تنمية الفهم القرائي لذوي صعوبات التعلم سنة الثالثة والرابعة ابتدائي دراسة ميدانية ببعض المدارس الابتدائية بمدينة المسيلةThesis