زبير, ارفيسبوزيد, أوشن2020-04-072020-04-072019-12http://dspace.univ-msila.dz:8080//xmlui/handle/123456789/19419تهدف الدراسة إلى التعرف على العلاقة بين اتجاهات تلاميذ المرحلة الثانوية نحو النشاط البدني الرياضي ودافعية الانجاز الرياضي المنهج المتبع : المنهج الوصفي العينة وكيفية اختيارها : 663 تلميذ تم اختيارهم بطريقة عشوائية بسيطة الأدوات المستخدمة : مقياس *كينون* للاتجاهات نحو النشاط البدني الرياضي , مقياس *جو وولس* لدافعية الانجاز الرياضي النتائج المتوصل إليها : توجد علاقة موجبة ذات دلالة إحصائية بين أبعاد اتجاهات تلاميذ المرحلة الثانوية نحو النشاط البدني (خبرة اجتماعية , للصحة واللياقة , خبرة توتر ومخاطرة , خبرة جمالية , لخفض التوتر , خبرة للتفوق الرياضي ) ودافعية الإنجاز الرياضي , توجد علاقة موجبة ذات دلالة إحصائية بين اتجاهات تلاميذ المرحلة الثانوية نحو النشاط البدني الرياضي ودافعية الإنجاز الرياضي. Abstract : This study aims to Determine the relationship between the attitudes governing the physical activity of secondary school students and the motivation of athletic achievement. Research Methodology : descriptive approach. Study and Sample population : 663 secondary school students from the province of M’sila (Algeria). Sample method : simple random sampling (SRS) method. Study Tools : The Kenyon Attitude Toward Physical Activity Scale, The Joe Willis Achievement Motive Scale. Results: There is a positive statistically significant relationship between the dimensions of attitudes towards physical activity (such as; social experience, health and fitness, tension and risk, aesthetic experience, stress reduction, athletic excellence) and the athletic achievement motivation among secondary school students, There is a positive statistically significant relationship between the attitudes of secondary school students towards physical and sports activities and the motives of athletic achievement.الاتجاهات -النشاط البدني الرياضي-دافعية الانجاز الرياضياتجاهات تلاميذ المرحلة الثانوية نحو النشاط البدني الرياضي وعلاقتها بدافعية الانجاز الرياضيArticle