ferhat, abbessaoud, wassila2020-01-282020-01-282019http://dspace.univ-msila.dz:8080//xmlui/handle/123456789/19170GREEN MARKETING becomes the new trend orientation of companies in the world, especially in the developed countries, where it represents one of the new faces of modern marketing. This study aimed to identify this concept and clarify the boundaries and elements associated with it, in order to better recognize it and its methods of application, beside the presentation of the most successful experiences in this field globally, and identify the most dependent sectors on it. The study concluded that green marketing is the application of traditional marketing practices, but taking into account the protection of the environment as a priority in determining the elements of the whole marketing mix, from product design, pricing, distribution, and promotion, this should be in line with the company's general philosophy including all its activities, based on giving adequate attention to the environment during the planning, implementation and control of its operations. The study also showed that green marketing is not confined to one sector only, but the leading global experiences in this field vary between cars, clothing, food, technology, furniture, and others, because adopting this approach is a choice and conviction that appears in the daily application of all processes and transactions, not a temporary commitment for a specific period and for a specific industry. أصبح التسويق الأخضر التوجه الجديد للشركات في العالم، وخاصة في البلدان المتقدمة، حيث يمثل أحد الوجوه الجديدة للتسويق الحديث. وقد هدفت الدراسة إلى التعرف على هذا المفهوم وتوضيح الحدود والعناصر المرتبطة به، من أجل فهم أفضل له ولأساليب تطبيقه، بالإضافة إلى تقديم أهم التجارب الناجحة في هذا المجال عالميا، وتحديد أكثر القطاعات اعتمادا عليه. وقد خلصت الدراسة إلى أن التسويق الأخضر ما هو إلى تطبيق لممارسات التسويق التقليدي لكن مع الأخذ بعين الاعتبار حماية البيئة كأولية في تحديد عناصر المزيج التسويقي كلها، من تصميم للمنتج، تسعيره، توزيعه، والترويج له، مع ضرورة أن يتماشى ذلك مع فلسفة عامة من قبل المؤسسة متضمنة كل نشاطاتها، تقوم على منح الاهتمام الكافي للبيئة أثناء تخطيط وتنفيذ ورقابة عملياتها. كما أوضحت الدراسة أن التسويق الأخضر غير منحصر في قطاع واحد فقط، وإنما تتنوع التجارب العالمية الرائدة في هذا المجال بين السيارات، الألبسة، الأغذية، التكنولوجيا، الأثاث، وغيرها، لأن تبني هذا التوجه يكون اختيارا وقناعة تظهر في التطبيق اليومي لكل العمليات والمعاملات، وليس التزاما مؤقتا لفترة محددة ولصناعة محددة. الكلمات المفتاحية : التسويق الأخضر، التسويق الإيكولوجي، التسويق البيئي........engreen marketing, eco-marketing, environmental marketing التسويق الأخضر، التسويق الإيكولوجي، التسويق البيئيGreen marketing as one of the approaches to modern marketing - a theoretical approach and practical examplesArticle