نفطي مفيدةالعايب سميحةاشراف: ضياف زين الدين2025-01-212025-01-212025-01-21https://dspace.univ-msila.dz/handle/123456789/45557هدفت الدراسة الى تقييم متطلبات توظيف الذكاء الاصطناعي في التعليم العالي من وجهة نظر أساتذة قسم علم النفس دراسة ميدانية بجامعة المسيلة، استخدمنا المنهج الوصفي التحليلي في مجريات الدراسة، وتم اختيار قسم علم النفس كدراسة حالة للتحقق من الفرضيات، وذلك باستعمال استبيان صمم لهذا الغرض وقد توصلنا لنتائج التالية: - توظيف متطلبات الذكاء الاصطناعي في جامعة المسيلة قليلة التوافر. - توظيف ضعيف لمتطلبات الذكاء الاصطناعي في مجال البحوث الأكاديمية. - الاناث أكثر اهتماما بمتطلبات توظيف الذكاء الاصطناعي من الذكور. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين أبعاد استبيان توظيف متطلبات الذكاء الاصطناعي وجاء الفرق لصالح البعد الأول: المجال البيداغوجي ثم يليه مجال البحوث الاكاديمية. الكلمات المفتاحية: متطلبات توظيف الذكاء الاصطناعي، المجال البيداغوجي، المجال الإداري، مجال البحوث الاكاديمية. Abstrat : The study aimed to evaluate the requirements of employing artificial intelligence in higher education from the perspective of psychology department professors in a field study at the University of M'sila. We used a descriptive-analytical method in conducting the study, and the psychology department was selected as a case study to verify the hypotheses, using a questionnaire designed for this purpose. The followingresultswereobtained: • The availability of requirements for employing artificial intelligence at the University of M'sila is low. • Weak employment of artificial intelligence requirements in the field of academic research. • Females show more interest in the requirements for employing artificial intelligence than males. • There are statistically significant differences between the dimensions of the questionnaire on the employment of artificial intelligence requirements, with the difference in favor of the first dimension: the pedagogical field followed by the field of academic research. Keywords: Requirements for employing artificial intelligence, pedagogical field, administrative field, academic research field.otherتقييم متطلبات توظيف الذكاء الاصطناعي في التعليم العالي من وجهة نظر أساتذةقسم علم النفس دراسة ميدانية بجامعة المسيلةThesis