طيبي سميرة2024-11-102024-11-102024https://dspace.univ-msila.dz/handle/123456789/4488559 ادللخص: ُت جػػودة خػػدماهتا كحتقيػػق النتػػائج ادلرجػػوة. يسػػاعد ىػػذا مػػة للمؤسسػػات الصػػحية يف حتسػػؤعػػد أداة قياالتسػػويق الصػػحي ي كمػا التسويق ادلؤسسات يف فهم احتياجػات عمالئهػا بشػكل أفضػل كتصػميم خػدمات كبػرامج صػحية تلػيب تلػك االحتياجػات. يساىم يف تعزيز االتصاؿ كالتواصل مع اجلمهور كبناء مس على جودة التفاعل مع ادلرضى.نعة إغلابية للمؤسسة شلا ينعكس إغلااب كابالسػػػتناد إىل حتليػػػل بيػػػاانت السػػػوؽ كالتغذيػػػة الراجعػػػة ؽلكػػػن للمؤسسػػػات الصػػػحية التعػػػرؼ علػػػى فػػػرص التطػػػوير كاالبتكػػػار يف ح ادلنطلق األساسي لدراستنا اليتخدماهتا كابلتايل رفع مستول اجلودة. يشكل ىذا الطرىدفو ابلدرجة األكىل اىل التعرؼ على كمػػػا أثػػػر حػػػوؿ التسػػػويق الصػػػحي يف حتسػػػ ُت جػػػودة اخلػػػدمات الصػػػحية كلتحقيػػػق ىػػػذا ادلسػػػعى اعتمػػػدان علػػػى ادلػػػنهج الوصػػػفي استخدمنا أداة االسػتبياف كػأداة رئيسػية جلمػع البيػاانت مػن عينػة عشػوائية مػن ادلرضػى ابدلؤسسػة الصػحية اجلواريػةببوسػعادة.كقػد خلصػػودراسػػتنا اىل مجلػػة مػػن النتػػائج أعلهػػا أف اخلػػدمات ادلقدمػػة مػػن طػػرؼ ادلؤسسػػة الصػػحية تتميػػز عػػن ادلؤسسػػات الصػػحية األخػػرل اضػػافة كجػػود تفػػاكت يف جتػػارب ادلبحػػوث ُت كتوقعػػاهتم اجتػػاه مسػػتول اخلػػدمات ادلقدمػػة. قػػد يعكػػس ذلػػك اختالفػػات يف مسػػتوايت الدقػػة كالكفػػاءة كالسػػهولة كالسػػرعة بػػ ُت سلتلػػفالوحػػدات الصػػحية التابعػػة للمؤسسػػة كمػػن جانػػب اخػػر تشػػ َت نتػػائج الدراسػػة اىل كجػػود ثقافػػة مهنيػػة قويػػة لػػدل العػػامل ُت يف ادلؤسسػػة الصػػحية كسػػعيهم لتطبيػػق ادلعػػاي َت األخالقيػػة ادلعتمػػدة يف شلارسػػة مهنتهم Abstract: Healthy marketing is considered a valuable tool for healthcare institutions in improving the quality of their services and achieving the desired results. This marketing helps institutions better understand the needs of their customers and design healthcare services and programs that meet those needs. It also contributes to enhancing communication and outreach with the public, and building a positive reputation for the institution, which positively reflects on the quality of interaction with patients. Based on market data analysis and feedback, healthcare institutions can identify opportunities for development and innovation in their services, thus raising the level of quality. This approach is the basic premise of our study, which primarily aimed to identify the impact of health marketing on improving the quality of healthcare services. To achieve this, we adopted the descriptive approach and used the questionnaire as the main tool for collecting data from a random sample of patients at the local healthcare institution in Bousaada. Our study concluded with a number of results, the most important of which are that the services provided by the healthcare institution are distinguished from other healthcare institutions, in addition to the existence of disparities in the respondents' experiences and expectations towards the level of services provided. This may reflect differences in the levels of accuracy, efficiency, ease, and speed between the various healthcare units belonging to the institution. On the other hand, the study results indicate a strong professional culture among the employees of the healthcare institution and their efforts toدور التسويق الصحي في تحسين جودة الخدمات الصحيةThesis