نشاط بدني مكيف
Permanent URI for this community
Browse
Browsing نشاط بدني مكيف by Author "Supervisor أ / د مجيلي الصالح"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Open Access واقع ممارسة النشاط البدني الرياضي المكيف للتلاميذ ذوي الاحتياجات الخاصة في المتوسطات(Mohamed Boudiaf University of M'sila, 2024-06-04) بوطغان عبد الكريم; Supervisor أ / د مجيلي الصالحالملخص: بالعربية من خلال تواجدنا و ملاحظاتنا نحن أساتذة التربية البدنية و الرياضية في الطور المتوسط ؛ وجدنا هناك تهميش كبير للتلاميذ ذوي الاحتياجات الخاصة في الأنشطة البدنية حيث أن ذوي الاحتياجات الخاصة لا يمارسوا الأنشطة الرياضية المكيفة في المتوسطات و نظرا لأهمية الأنشطة البدنية و الرياضية في حياة كل من الأصحاء وذوي الاحتياجات الخاصة على جميع النواحي : النفسية ؛ البدنية ؛ الاجتماعية ؛ التربوية و الصحية فإننا سلطنا الضوء في بحثنا هذا على واقع ممارسة النشاط البدني الرياضي المكيف من طرف فئة ذوي الاحتياجات الخاصة داخل المتوسطات . و لفت النظر إلى أسباب عدم ممارسة هذه الفئة ( ذوي الاحتياجات الخاصة ) النشاط البدني الرياضي المكيف . عنوان الدراسة: واقع ممارسة النشاط البدني الرياضي المكيف للتلاميذ ذوي الاحتياجات الخاصة في المتوسطات أهداف الدراسة: - معرفة واقع ممارسة الأنشطة البدنية للتلاميذ ( ذوي الاحتياجات الخاصة) في المتوسطات -الوقوف على واقع وجود برامج و مناهج خاصة بفئة ذوي الاحتياجات الخاصة في المتوسط -معرفة مدى أهلية أساتذة التربية البدنية لتدريس الأنشطة الرياضية المكيفة في الطور المتوسط -الوقوف على واقع المنشاة و الوسائل و الأجهزة الخاصة بفئة ذوي الاحتياجات الخاصة لممارسة النشاط البدني الرياضي المكيف داخل المتوسطات مشكلة الدراسة: ما هو واقع ممارسة النشاط البدني الرياضي المكيف للتلاميذ ذوي الاحتياجات الخاصة في الطور المتوسط فرضيات الدراسة: الفرضية العامة : واقع غير مرضي لممارسة النشاط البدني الرياضي المكيف للتلاميذ ذوي الاحتياجات الخاصة في الطور المتوسط . 1 - لا توجد برامج و مناهج خاصة و معدلة لممارسة التلاميذ ذوي الاحتياجات الخاصة النشاط البدني الرياضي المكيف في الطور المتوسط 2 - ليس لأساتذة التربية البدنية تكوين كافي لتدريس النشاط البدني الرياضي المكيف في الطور المتوسط 3 - لا توجد منشآت و وسائل وأجهزة كافية خاصة بتدريس التلاميذ ذوي الاحتياجات الخاصة في المتوسطات المنهج المتبع في الدراسة: المنهج المستخدم هو المنهج الوصفي الأدوات المستخدمة في الدراسة: و هو الاستبيان كلمات المفتاحية: النشاط البدني المكيف- ذوي الاحتياجات الخاصة – الطور المتوسط بالفرنسية Mots clés ; activité physique adaptée – les élèves avec besoins spéciaux enseignement secondaire . بالإنجليزية Keywords : physical sports activity adapted - people with special needs - intermediate stage جاء هذا البحث في فصول الفصل الأول: يمثل الجانب التمهيدي وفيه تطرق البحث إلى الإشكالية و الفرضيات ’ أهمية و أهداف البحث ’ ضبط المصطلحات و الدراسات السابقة . و تناول الفصل الثاني المعنون بالنشاط البدني الرياضي المكيف و قد تضمن على المحاور التالية : مفهوم النشاط البدني الرياضي المكيف التطور التاريخي للنشاط البدني الرياضي المكيف. النشاط البدني الرياضي المكيف في الجزائر أسس النشاط البدني الرياضي المكيف. تصنيفات النشاط البدني الرياضي المكيف أهمية النشاط البدني الرياضي المكيف . معوقات النشاط البدني الرياضي المكيف. وتناول الفصل الثالث المعنون بذوي الاحتياجات الخاصة المحاور التالية: تعريف ذوي الاحتياجات الخاصة نظرة المجتمعات للشخص المعوق المعوقون في الجزائر و أنواع الإعاقات و خصائصها مكانة المعاقين في المجتمع و طرق و وسائل تغيير نظرة المجتمع السلبية نحوهم. الفصل الرابع بعنوان : تعليمية النشاط البدني الرياضي المكيف و قد تضمن المحاور التالية : تعريف النشاط البدني الرياضي المكيف ’ عناصر بنائه ’ تقويم برامجه ’ خطوات تنفيذ برامجه و أساليب التعديل في أنشطة ذوي الاحتياجات الخاصة . ثم يأتي الجانب التطبيقي و فيه : الفصل الخامس الذي يحتوي على : الدراسة الاستطلاعية ’ المنهج المتبع في الدراسة ’ مجتمع و عينة الدراسة ’ أدوات جمع البيانات ’ إجراءات التطبيق الميداني للأداة . الفصل السادس: و تطرقنا فيه إلى عرض و تحليل النتائج أما الفصل السابع و الأخير فيحتوي على الاستنتاجات و التوصيات ومن أهم النتائج التي توصل إليها الباحث : - فئة التلاميذ ذوي الاحتياجات الخاصة مهمشة في حصص التربية البدنية في المتوسط – المنهاج لا يراعي و لا يأخذ بعين الاعتبار هذه الفئة – لا توجد قوانين خاصة بالأنشطة المكيفة للتلاميذ المعاقين في المتوسطات . تكوين الأساتذة في الطور المتوسط غير كافي لتدريس الأنشطة البدنية المكيفة حيث يحتاجوا إلى تكوين خاص لتدريس الأنشطة البدنية المكيفة . كما أن المنشات المتوفرة في المؤسسات التعليمية لا تلبي حاجات المعوقين الرياضية توصل الباحث للعديد من التوصيات أهمها : ادراج برامج الأنشطة البدنية و الرياضية المكيفة في منهاج التربية البدنية. توفير الخدمات التربوية و الصحية و التعليمية و التاهيلية لرعاية ذوي الاحتياجات الخاصة و العناية بهم إبرام اتفاقيات مع الجامعات و المعاهد من اجل تكوين و تدريب الأساتذة على كيفية تدريس الأنشطة البدنية المكيفة حسب أنواع و درجة الإعاقة إجراء دورات تكوينية للأساتذة و المربون لزيادة التوعية بأهمية الأنشطة الرياضية لفئة ذوي الاحتياجات الخاصة إنشاء منشآت رياضية تتوفر على وسائل و أجهزة رياضية مكيفة حسب نوع و درجة الاعاقات توفير الأجهزة و الوسائل المساعدة للأستاذ من اجل تدريس الأنشطة المكيفة تأهيل الأساتذة لتدريس هذه الفئة و التكفل الجيد بها كشاف بالانجليزية Institute of Science and Technology of Physical Activities and Sports. Section: Physical activity, sports conditioning and health Serial Number: Registration number: UN280120232396371236 Student: Botgan Abdul Karim Discussion date: 06/04/2024 Title of the memorandum: The reality of practicing adapted physical sports activity for students with special needs in middle school Language of memorandum: Arabic Note type: Master Country: People's Democratic Republic of Algeria - M'Sila Province - University: Mohamed Boudiaf University - M'sila Supervision: A/D Majili Al-Saleh Number of pages: 92 Electronic file (Cd-Rom * word * PDF) Specialization: Adapted sports physical activity and health. Branch: Adapted sports physical activity Summary: in Arabic Through our presence and observations, we are teachers of physical education and sports in the middle school; We found that there is a significant marginalization of students with special needs in physical activities, as those with special needs do not practice adapted sports activities in the averages, and given the importance of physical and sports activities in the lives of both healthy people and those with special needs in all aspects: psychological; physical; Social ; In educational and health education, we shed light in our research on the reality of practicing adapted physical sports activity by the group of people with special needs within the middle school. He drew attention to the reasons why this group (people with special needs) does not practice adapted physical activity. Study title: The reality of practicing adapted physical sports activity for students with special needs in middle school Objectives of the study: - Knowing the reality of practicing physical activities for students (with special needs) in middle schools - Identifying the reality of the existence of special programs and curricula for people with special needs in the Mediterranean -Knowing the extent of the qualifications of physical education teachers to teach adapted sports activities in the intermediate stage - Identifying the reality of the facility, means and equipment for people with special needs to practice adapted physical sports activity within the middle schools The problem of the study: What is the reality of practicing adapted sports physical activity for students with special needs in the intermediate stage? Study hypotheses: General hypothesis: An unsatisfactory reality of practicing adapted physical sports activity for students with special needs in the intermediate stage. 1 - There are no special and modified programs and curricula for students with special needs to practice adapted physical sports activity in the intermediate stage. 2 - Physical education teachers do not have sufficient training to teach adapted sports physical activity in the intermediate stage 3 - There are not sufficient facilities, means, and equipment for teaching students with special needs in middle schools The method used in the study: The method used is the descriptive method Tools used in the study: a questionnaire Keywords: adapted physical activity - people with special needs - middle school This research came in chapters The first chapter: represents the introductory aspect, in which the research addresses the problem and hypotheses, the importance and objectives of the research, setting terminology and previous studies. The second chapter, entitled adapted physical activity, dealt with sports and included the following topics: The concept of adapted sports physical activity Historical development of adapted sports physical activity. Adapted physical activity in Algeria Foundations of adapted sports physical activity. Classifications of adapted sports physical activity The importance of adapted physical activity. Obstacles to adapted physical activity. The third chapter, entitled People with Special Needs, dealt with the following topics: Definition of people with special needs Societies' view of the disabled person Disabled people in Algeria, types of disabilities and their characteristics The status of people with disabilities in society and ways and means to change society’s negative perception of them. The fourth chapter is entitled: Educational adapted physical sports activity and includes the following topics: Definition of adapted sports physical activity, its building elements, evaluation of its programmes, steps for implementing its programmes, and methods of modification in the activities of people with special needs. Then comes the practical side, which includes: The fifth chapter, which contains: the exploratory study, the methodology used in the study, the study population and sample, data collection tools, and procedures for field application of the tool. Chapter Six: In which we discussed the presentation and analysis of the results The seventh and final chapter contains conclusions and recommendations Among the most important findings reached by the researcher: - The category of students with special needs is marginalized in physical education classes in the average - the curriculum does not take into account this category - there are no special laws for activities adapted for disabled students in the average schools. The training of teachers in the intermediate stage is not sufficient to teach adapted physical activities, as they need special training to teach adapted physical activities. Also, the facilities available in educational institutions do not meet the sports needs of people with disabilities The researcher reached many recommendations, the most important of which are: Including adapted physical and sports activities programs in the physical education curriculum. Providing educational, health, education and rehabilitation services to care for and care for people with special needs Concluding agreements with universities and institutes in order to train and train professors on how to teach physical activities adapted to the types and degree of disability. Conducting training courses for teachers and educators to increase awareness of the importance of sports activities for people with special needs Establishing sports facilities that have sports facilities and equipment adapted according to the type and degree of disabilities Providing devices and auxiliary means for the professor to teach adapted activities Qualifying teachers to teach this category and provide good care for it