Abstract:
الملخص :
بالعربية
إن تصميم هذه الدراسة كان بهدف الوقوف على حقيقة استخدام أدوات التسويق الإلكتروني لدى أندية كرة القدم لرابطة المحترفين، ومن ثم تحديد كيفية استخدام أدوات التسويق الإلكتروني بطريقة تمكن من نجاح المؤسسات الرياضية.
ولتحقيق ذلك استخدم الباحث المنهج الوصفي لملائمته لهذه الدراسة على عينة عشوائية فبلغ عددها 30 إداريا من أندية كرة القدم لرابطة المحترفين .
ولتوفير المعلومات التي يمكن الاعتماد عليها في إصدار الأحكام حول استخدام أدوات التسويق الإلكتروني لدى أندية كرة القدم ، تم تطبيق استبيان لذلك ، وبعد التأكد من صدق وثبات الاستبانة، تم استخدامها، وبعد ذلك تم جمع وإعداد البيانات النهائية للتحليل الاحصائي ، والإجابة عن تساؤلات البحث ، وبناء على نتائج التحليلات الإحصائية
_الكلمات المفتاحية : التسويق الالكتروني، المؤسسات الرياضية
جاء هذا البحث في فصول:
تناول:
الفصل الأول : يتمثل في الإطار العام للدراسة وجاء فيه إشكالية الدراسة و فرضياتها و أهميتها و أهدافها و تحديد مصطلحات و مفاهيم الدراسة و الدراسات السابقة و مميزات الدراسة الحالية .
الفصل الثاني : المتمثل في التسويق الإلكتروني تناولنا فيه تعريف التسويق الإلكتروني ومفاهيم ومصطلحات متداخلة مع مفهوم التسويق الإلكتروني وخصائصه وأنواعه وطرقه ومزاياه وسلبياته ومعوقاته وثم المزيج التسويقي الإلكتروني .
الفصل الثالث : المتمثل في الأندية الرياضية تناولنا فيه مفهوم النادي الرياضي ومهامه ومتطلباته التي تربطه بالهواية والاحتراف وأهدافه وهيكله التنظيمي ومتطلباته وثم تصنيف النوادي الرياضية في الجزائر.
الفصل الرابع : والمتمثل في منهجية الدراسة وهو الفصل الذي يبين لنا سير الدراسة من حيث الدراسة الاستطلاعية ، المنهج المستخدم ، متغيرات الدراسة ، مجتمع وعينة الدراسة ، أدوات جمع البيانات ، الخصائص السيكومترية لأدوات الدراسة ، تصميم الدراسة والمعالجة الاحصائية ، خطوات إجراء الدراسة الميدانية .
الفصل الخامس : والمتمثل في عرض وتحليل ومناقشة النتائج .
الفصل السادس : وهو عبارة عن الاستنتاجات والاقتراحات .
نتائج الدراسة:
وجوب مواكبة أساليب تسويق العصر (التسويق الالكتروني).
تزويد إدارة الموارد البشرية بمختصين في التسويق الرياضي.
العمل على تطوير البرامج التسويقية للهيئات الرياضية.
يوجد وبشكل واضح ضعف في إدراك أهمية التسويق الالكتروني من قبل موظفي المؤسسات الرياضية.
عدم اهتمام الهيئات الرياضية بإجراء بحوث ودراسات خاصة بتسويق الخدمة الرياضية.
اقتراحات وتوصيات:
تزويد المؤسسات الرياضية بمختصين في مجال البرمجة وتطوير المواقع الالكترونية.
جلب الكفاءات البشرية المتميزة في مجال التسويق الالكتروني من مدربين واستشاريين وخبراء البرامج ومواكبة مختلف التطورت التكنولوجية.
العمل على الانتقال من الإدارة القديمة الى الإدارة الالكترونية.
العمل على تطوير وتحديث الموقع الالكتروني للمؤسسات محل الدراسة بحيث يتماشى مع التطورات الحديثة.
العمل على فتح صفحات احترافية بمواقع التواصل الاجتماعي وتحديثها بكل ما هو جديد حول المؤسسة .
توفير بنية تحتية صلبة من شبكة الاتصالات وكل ملحقاتها والنشاطات المرتبطة بها وذلك بالاهتمام بها وصيانتها وتقويتها بمعالجة كل النقائص المتواجدة بها حاليا.
الكشاف باللغة الإنجليزية
Institute: Science and Technology of Physical and Sports Activities
Department: Sports Administration and Management
Serial Number:
Registration number: 201535102361
The student (e): Bin Mabrouk Muhammad
Discussion date: /
Thesis Title: The use of electronic marketing tools and their role in the success of sports institutions
A field study of the Association's professional football clubs
- Message language: Arabic
Message type: Master
University: University of Mohamed Boudiaf of M'sila
Supervision of Professor: Dr. Sherif Hamza
Number of pages: 96 sheets.
Letter *. word * PDF. In the CD.
Specialization: the management of human resources and sports facilities
Summary :
in Arabic
The design of this study was aimed at identifying the reality of using e-marketing tools for football clubs for the Professional League, and then determining how to use e-marketing tools in a way that enables the success of sports institutions.
To achieve this, the researcher used the descriptive approach to suitability for this study on a random sample of 30 administrators from soccer clubs to the Professional League.
In order to provide information that can be relied upon in making judgments about the use of e-marketing tools in football clubs, a questionnaire was applied for that, and after confirming the validity and reliability of the questionnaire, it was used, and after that the final data were collected and prepared for statistical analysis, answering the research questions, and based on On the results of statistical analyzes
Keywords: e-marketing, sports institutions
This research came in chapters:
Eat:
The first chapter: is the general framework of the study, and it states the problem of the study, its hypotheses, importance and objectives, and defining terms and concepts of the study, previous studies, and the features of the current study.
The second chapter: e-marketing in which we dealt with the definition of e-marketing, concepts and terminology that overlap with the concept of e-marketing, its characteristics, types, methods, advantages, disadvantages and obstacles, and then the e-marketing mix.
Chapter Three: The Sports Clubs In it we dealt with the concept of the sports club, its tasks and requirements that link it to the hobby and professionalism, its objectives, its organizational structure and its requirements, and then the classification of sports clubs in Algeria.
Chapter Four: The study methodology, which is the chapter that shows the progress of the study in terms of exploratory study, the method used, the study variables, the study population and sample, data collection tools, the psychometric characteristics of the study tools, the study design and statistical treatment, the steps for conducting the field study.
Chapter Five: The presentation, analysis and discussion of the results.
Chapter Six: It consists of conclusions and suggestions.
Results:
The necessity of keeping pace with the era's marketing methods (e-marketing).
Providing the Human Resources Department with specialists in sports marketing.
Work on developing marketing programs for sports organizations.
There is clearly a weakness in the awareness of the importance of e-marketing by the employees of sports institutions.
Lack of interest by sports authorities to conduct research and studies on marketing sports services.
Suggestions and recommendations:
Providing sports institutions with specialists in programming and website development.
Attracting distinguished human competencies in the field of electronic marketing, including trainers, consultants, and software experts, and keeping pace with various technological developments.
Work to move from the old administration to the electronic administration.
Work to develop and update the website of the institutions under study so that it is in line with recent developments.
Working to open professional pages on social networking sites and updating them with everything new about the institution.
Providing a solid infrastructure of the communications network and all its accessories and related activities by taking care of it, maintaining it and strengthening it by addressing all the deficiencies present in it